نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: پوسیدگی دندان جزء شایعترین بیماریهای مزمن انسان در سطح جهان میباشد که سالانه هزینههای بسیاری را به مردم و سیستمهای بهداشتی-درمانی تحمیل میکند. این مطالعه به منظور بررسی رابطهی شاخص DMFT با عوامل مختلف موثر برآن در دانشجویان دندان پزشکی طراحی گردید. تاثیر آموزش دندان پزشکی بر سلامت دهان و دندان دانشجویان مزبور مشخص نماید. مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی- مقطعی، تمامی دانشجویان دورهی دندانپزشکی عمومی(202 نفر) دانشکدهی دندانپزشکی اصفهان از نظر شاخص DMFT و رعایت بهداشت دهان و دندان مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای ارزیابی شاخص DMFT از مشاهدهی بالینی و برای سنجش رعایت بهداشت دهان و دندان از ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استفاده شد. اطلاعات حاصله با نرمافزار SPSSو با به کارگیری آزمون های همبستگی ، آزمون های همبستگی کروسکال و الیس و من-ویتنی انجام شد.بررسی فراوانی ارزیابی شد. (05/0=α) یافتهها: میانگین شاخص DMFT در کل جمعیت تحت مطالعه برابر 43/5 به دست آمد، که در مردان برابر 54/5 و در زنان 33/5 و معنیدار نبود . میانگین شاخص DMFT در بین دانشجویان سالهای مختلف تحصیل نیز تفاوت معنیداری نداشت. استفاده از نخ دندان بین دانشجویان در سالهای مختلف تحصیلی تفاوت معنیداری را نشان داد امّا تعداد مرتبهی استفاده از مسواک تفاوت معنیداری نداشت. نتیجهگیری: نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که ارتقاء آگاهی در زمینهی سلامت دهان و دندان و تاکید بر آموزش بهداشت دهان و دندان ضروری است. کلید واژهها: شاخص DMFT، دانشجوی دندانپزشکی، سلامت دهان و دندان.
عنوان مقاله [English]
DMFT and the effect of dental education on orodental health of dental students in Isfahan School of Dentistry
چکیده [English]
Introduction: Dental caries is the most prevalent chronic disease all over the world and imposes heavy costs on people and health services each year. The present study was designed to evaluate the effect of DMFT, its related factors and dental education on the orodental health of dental students in Isfahan Faculty of Dentistry.Materials and methods: In this descriptive cross-sectional study all the dental students (n=202) in Isfahan Faculty of Dentistry were evaluated regarding DMFT and oral hygiene procedures they were engaged in. For DMFT index the subjects were clinically examined; to evaluate oral hygiene procedures which the students used questionnaires were used. Data was analyzed by Spearman correlation coefficient, t-test, and Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests using SPSS 11 software (α = 0.05).Results: Mean DMFT index was 5.043; it was 5.54 and 5.33 in males and females, respectively, demonstrating no significant differences (p value < 0.05). Mean DMFT index demonstrated no significant differences between students of different educational years (p value < 0.05). Statistically significant differences were noted with the use of dental floss in students of different educational years; however, the results of the study showed that brushing frequency was not significantly different among the students (p value < 0.05).Conclusion: Our results showed that it is necessary to raise awareness in oral hygiene and an emphasis on oral hygiene instructions is necessary. Key words: Dental students, DMFT index, oral hygiene