ارزیابی اثربخشی و پایایی پروژه آموزشی سلامت دهان و دندان در کودکان دبستانی

نوع مقاله : Original Articles

چکیده

چکیده مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی یک برنامه آموزشی سلامت دهان ودندان از نظر افزایش میزان آگاهی و پایداری اثر آموزشی بود. مواد و روش‌ها: 560 نفر از دانش‌آموزان 9 تا 11 ساله از نواحی آموزش و پرورش اصفهان با نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند و مباحث مربوط به سلامت دهان و دندان را به صورت تئوری، عملی و تمرین همزمان با استفاده از ماکت آموزش دیدند. میزان آگاهی دانش‌آموزان در مورد سلامت دهان و دندان طی چهار مرحله قبل و بلافاصله، یک هفته و دو ماه بعد از آموزش، سنجیده شد. یافته‌های به دست آمده با آنالیز آماری Cochrane وRepeated Measure ANOVA بررسی گردید.  یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی دانش‌آموزان دبستانی از 7/16 ± 45 قبل از دوره، به 2/20 ± 78 بلافاصله پس از دوره افزایش یافت. همچنین پس از گذشت زمان یک هفته و دو ماه، این میانگین به ترتیب در حد 19 ± 78 و 7/17 ± 79 باقی ماند. میانگین نمرات آگاهی افراد پس از مداخله آموزشی به طور معنی‌داری بیش از قبل از آموزش بود (001/0 p value

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of a Didactic and Practical Oral Health Education Program among Primary School Children

چکیده [English]

Abstract Introduction: The aim of this study was evaluation of the effectiveness of a didactic and practical oral health education program for improving oral health knowledge among primary school children. Methods and Materials: The participants were 560 children, 9-11 years-old, selected from different geographic areas of Isfahan with stratified random sampling method. This oral health education project consisted of one classroom-based lesson with hands on training reinforced by practical session for tooth brushing and flossing. A validated and reliable questionnaire was used to demonstrate children's oral health knowledge prior, just after, one week, and two months after following the program (Chronbahch alpha = 0.74).The collected data were analyzed on SPSS software with repeated measurement ANOVA and cochrane statistical tests. Results: The mean grade of the knowledge from the maximum of 100 was 45 ± 16.7 prior to the intervention. Following the program this grade increased to 78±  20.2 which showed a significant improvement in oral health knowledge (p value < 0.001). One week and two months after program the mean grade of knowledge was 78 ± 19 and 79 ± 17.7 respectively. No significant loss of knowledge was detected (p value = 0.36). Conclusion: Based on this study, the oral health education program implemented in Isfahan community dentistry center, improved the level of knowledge in this age group. Moreover, its efficacy to produce a stable increase in oral health knowledge was shown. Key word: Dental health education, health knowledge, primary school children