نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: دندانپزشکی از جمله مشاغل پراسترس است. احتمال میرود دندانپزشکان مشغول کار به نسبت کل جمعیت استرس بیشتری را تجربه میکنند. پژوهشها نشان داده است که اختلالات وابسته به شغل در بین دندانپزشکان شیوع زیادی دارد. هدف از پزوهش حاضر، بررسی آموزش روش کنترل استرس بر سلامت روانی دندانپزشکان شهر اصفهان بوده است. مواد و روشها: در این پژوهش 40 نفر از بین 70 نفر از دندانپزشک شرکت کننده در جلسات بازآموزی که با استفاده از پرسشنامه 90 سؤالی سلامت روان SCL90- R، دارای میانگین نمرات سلامت روانی معادل 22/221 بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری مورد و شاهد قرار گرفتند. آموزش مدیریت استرس در هشت جلسه دارای ساختار یک ساعته به صورت گروهی ارایه شد. تحلیل آماری دادههای این پژوهش با نرمافزار SPSS13 و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس جهت حذف تأثیر متغیرهای سن، سابقه کار و نمرات پیش آزمون انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش روشهای کنترل استرس، سلامت روانی دندان پزشکان شهر اصفهان را بهبود بخشید. همچنین، آموزش روشهای کنترل استرس در کاهش شکایات جسمانی، وسواس و اجبار، افسردگی، اضطراب و خصومت تأثیر داشت (01/0p value < ). اما بر حساسیت بین فردی، هراس، افکار پارانوییدی و روانپریشی تأثیر نداشت. نتیجهگیری: آموزش کنترل استرس، سلامت روان دندانپزشکان گروه مورد را نسبت به گروه شاهد افزایش داد. این پژوهش نشان میدهد که میتوان با همکاری روانشناسان و با استفاده از روشهای استاندارد و علمی جهت پیشگیری و درمان مشکلات مرتبط با سلامت روان دندانپزشکان اصفهان اقدام نمود و از این طریق کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشید.
عنوان مقاله [English]
The effect of stress management training on the mental health status of dentists in the city of Isfahan, central Iran
چکیده [English]
Introduction: Dentistry is among the most stressful professions. Active dentists may probably experience higher degrees of stress than the normal population. Former studies have shown that occupational health disorders are sensibly more common among dentists. The purpose of this study was to evaluate the effect of stress management training on the mental health status of dentists in the city of Isfahan. Materials and Methods: During on the job training program, a group of 40 dentists with an average score of 221.22 on the mental health questionnaire, SCL90 were chosen. They were randomly put into two equal case and control groups. Those in the case group received a group training program for stress management in 8 separate sessions. Each session took one hour. The collected data were then analyzed on a computer using SPSS v.13. Results: The results showed that stress management training could improve dentists' mental health status. It could especially reduce physical complaints alongside a variety of anxiety disorders such as obsessive compulsive, depressive and aggressive disorders. (P<0.01) Some disorders such as panic, paranoism, interpersonal conflicts and psychosis did not show any significant changes between the case and the control groups. Conclusion: It seems that getting help from psychologists and psychotherapist can improve dentists' lives and lessen their physical and mental disorders