نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: در مکانیک لغزشی (Sliding) که یکی از روشهای شایع حرکت دادن دندان در ارتودنسی است، اصطکاک تولید میشود و حرکت مطلوب دندان را به تأخیر میاندازد. افزایش اصطکاک نه تنها نیازمند افزایش نیروی ارتودنتیک است، بلکه باعث از دست رفتن انکوریج (Anchorage loss) میشود. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات اصطکاک حین حرکت اسلایدینگ براکت استیل روی سیم استیل بود.مواد و روشها: در این مطالعه تجربی– آزمایشگاهی، 69 براکت استیل استاندارد کانین بالا از نوع Dentarurum با اندازه اسلات 018/0 اینچ به صورت تصادفی به سه گروه 23 تایی تقسیم شد و در هر گروه، یکی از اندازههای 016/0، 016/0 × 016/0 و 022/0 × 016/0 اینچ سیمهای استیل کارخانه مزبور در ترکیب با براکتها مورد استفاده قرار گرفت؛ به گونهای که هر قطعه سیم با استفاده از دستگاه Dartec در پنج فاصله 1 میلیمتری و با سرعت 5/0 میلیمتر در دقیقه، از درون براکتها کشیده شد و اصطکاک تولید شده ثبت گردید. دادهها با استفاده از روشهای Repeated measurement ANOVA و Paired Sample t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سه عدد از نمونهها به طور تصادفی، در ابتدا و پس از کششهای اول، سوم و پنجم، تحت بررسی میکروسکوپ الکترونی قرار گرفتند.یافتهها: بر اساس Repeated measurement ANOVA، اختلاف معنیداری در اصطکاک استاتیک (Static) و کینتیک (Kinetic) بین کششهای اول تا پنجم در هر سه سیم مشاهده شد. بر اساس Paired sample t-test، در اکثر موارد، اختلاف معنیدار بین کشش اول و سایر کششها وجود داشت ولی اختلاف بین کششهای سوم و چهارم، سوم و پنجم و نیز چهارم و پنجم در سه اندازه سیم و دو نوع اصطکاک معنیدار نبود. در کششهای اول، سوم و پنجم، بین سه اندازه سیم و در دو نوع اصطکاک، تفاوت معنیداری دیده نشد.نتیجهگیری: این بررسی نشان داد که حین حرکت اسلایدینگ براکت استیل روی سیم استیل کاهش اصطکاک مییابد. قطر و سطح مقطع سیم اثر اندکی روی اصطکاک دارد. کلید واژهها: تغییرات اصطکاک، اسلایدینگ، اصطکاک استاتیک، اصطکاک کینتیک
عنوان مقاله [English]
A study on the frictional changes of steel bracket on the stainless steel wire during sliding
چکیده [English]
Introduction: Though sliding techniques are quite common in orthodontics, the produced friction however hampers ideal movement of teeth. Increased friction not only necessitates a greater orthodontic force but also results in anchorage loss. The aim of this study was to evaluate frictional changes of steel brackets on stainless steel wires while sliding. Materials and Methods: In this experimental study a total of 69 stainless steel brackets (Dentaurum) with 0.018 inch slots were randomly divided into three groups of 23 brackets. With each group either 0.016 or 0.016 × 0.016 or 0.016 × 0.022 inch steel wires of the same company (Dentaurum) were used in combination with brackets. There were 5 slots on each piece and every slot was 1mm apart from the next. Therefore each piece of wire was pulled via Dartec machine in every bracket slot with an average speed of 0.5mm/min in five sections. The amounts of friction were recorded. The collected data were then compared with repeated measurement ANOVA and paired sample T-test.(α = 0.05) Three brackets were randomly examined under scanning electron microscope (SEM) at the beginning and after the first, the third and the fifth tractions.Results: Repeated measurement ANOVA showed statistical significant differences in static and kinetic frictions between first to fifth tractions in three sizes of wires. Based on paired sample t-test, significant differences were seen between first traction and the others. However, differences between the third and the forth, the third and the fifth and the forth and the fifth tractions were not significant between the three sizes of wires and the two kinds of frictions.Conclusion: It seems that friction would decrease during sliding of steel brackets on steel wires. Diameter and cross section of wires would have little effect on friction. Key words: Frictional changes, Sliding, Static friction, Kinetic friction.