بررسی تاثیر کاربرد نشانگر لیزری بر میزان خطاهای تکنیکی دانشجویان حین تهیه رادیوگرافی های داخل دهانی

نوع مقاله : Original Articles

چکیده

مقدمه: انجام پرتونگاری مستلزم تنظیم و تصور صحیح اشعه مرکزی می‌باشد. بعضی از خطاهای تکنیکی خطاهایی هستند که به علت عدم تنظیم صحیح اشعه مرکزی ایجاد می‌شوند. مبتدیان و پرتونگارانی که در حین یادگیری پرتونگاری هستند در ابتدا تصور کاملی از اشعه مرکزی ندارند. استفاده از یک نشانگر لیزری اشعه مرکزی در مبتدیانی که بر روی فانتوم آموزش می‌گیرند در تنظیم اشعه مرکزی و یادگیری سریعتر موثر است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک پژوهش آزمایشگاهی تجربی می‌باشد که در بخش رادیولوژی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توسط دو گروه 9 نفره دانشجو که درس عملی رادیولوژی (1) را داشتند انجام شد. در گروه اول، آموزش تکنیک پری اپیکال نیمساز بدون استفاده از نشانگر لیزری و در گروه دوم آموزش تکنیک پری اپیکال نیمساز با استفاده از نشانگر لیزری ارایه شد. سپس هر گروه به طور تصادفی اقدام به تهیه کلیشه‌های رادیوگرافی از فانتوم موجود در بخش رادیولوژی نمودند. نشانگر لیزری اشعه مرکزی شامل دو دیود لیزری قرمز رنگ می‌باشد که دو پرتو با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر (به صورت علامت "به علاوه" +) در مرکز تیوب می‌سازند. مرکز علامت محل خروج اشعه مرکزی را نشان می‌دهد. در کل، 216 کلیشه تهیه شد. فیلم‌ها از نظر کیفیت و وجود خطاهای تکنیکی بررسی شدند و یافته‌ها با استفاده از آنالیز آماری Chi-square و Mann-Whitney در سطح معنی‌داری 05/0 = α مقایسه گردیدند. یافته‌ها: در این بررسی با استفاده از تیوب رادیوگرافی با و بدون نشانگر لیزری اشعه مرکزی، خطاهای کن کات (014/0 = p value) و طویل شدگی تصویر (001/0 > p value) و هم پوشانی (018/0 = p value) اختلاف معنی‌دار نشان دادند. در بررسی ذهنی (Subjective)، کیفیت فیلم های تهیه شده با استفاده از دو روش فوق اختلاف معنی‌داری داشتند ( 001/0 > p value). نتیجه‌‌گیری: استفاده از نشانگر لیزری اشعه مرکزی باعث سهولت یادگیری دانشجویان مبتدی در تنظیم اشعه مرکزی و کاهش اشکالات تکنیکی خطاهای کن کات، طویل شدگی تصویر و هم پوشانی می‌شود و نیاز به تکرار رادیوگرافی‌ها کاهش می‌یابد. کلید واژه‌ها: نشانگر لیزری اشعه مرکزی، اشکالات تکنیکی، رادیوگرافی داخل دهانی، کن کات، طویل شدگی تصویر، هم پوشانی، کوتاه شدگی تصویر.

عنوان مقاله [English]

Effect of using laser guided indicator on the reduction of technical errors in periapical radiographies prepared by dental students

چکیده [English]

Introduction: Successful radiography requires a true imagination of central ray. Some technical errors however happen as a result of maladjustment of central ray. Many dental students who begin to learn radiography do not have a comprehensive imagination of the central ray. Using a laser guided indicator for central ray in such cases may serve as a useful training means for better adjustment of central ray. Materials and Methods: This in vitro study was carried out at the Department of Radiology, Dental School of Isfahan University of Medical Sciences. A total of eighteen students were divided into two groups of nine. In the first group the periapical technique was taught without laser guided indicator while in the second group laser guided indicator was applied in training the students. All students took X-rays from the phantom. Laser guided indicator is made of  two low power red  laser diodes and is capable of making two perpendicular rays forming a cross (+) in the center of tube which indicates central ray. Totally 216 X-rays were taken and technical errors and the quality of X-rays were evaluated. The results were analyzed statistically via Mann-Whitney and chi Square tests (α = 0.05). Results: The X-rays taken by students showed significant differences in Cone Cutting (p value = 0.014), Overlapping (p value = 0.018) and Elongation (p value < 0.001) between the two study groups. In the subjective review of X-ray quality, the difference was also significant (p value < 0.001). Conclusion: The use of laser guided indicator as a training aid seems to be practical for easier learning of central ray adjustment and reduction of technical errors in taking X-rays by dental students.   Key words: Technical errors, Laser guided indicator, Intraoral radiography, Foreshortening, Cone cutting, Overlapping, Elongation.