نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: شواهد موجود حاکی از آن است که در کشور ما مشابه سایر کشورهای جهان درخواست درمان ایمپلنت رو به فزونی است، لذا ارتقای دانش و عملکرد دندانپزشکان در این زمینه ضروری به نظر میرسد. هدف پژوهش حاضر بررسی آگاهی دندانپزشکان شهر اصفهان جهت ایجاد پایهای از اطلاعات برای برنامهریزی دورههای بازآموزی در زمینهی آموزش ایمپلنت بود. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی 300نفر از دندانپزشکان شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پس از طراحی و بررسی پایایی و روایی به صورت حضوری به افراد مورد پژوهش ارایه و پس از تکمیل جمعآوری شد. پس از کد بندی، میانگین نمرهی پرسشنامه بر حسب حداقل صفر و حداکثر 60 محاسبه و اطلاعات به دست آمده با روشهای آمار توصیفی، آزمونهای T-test و آنالیز واریانس تحلیل آماری شد. (05/0=α)یافتهها: 7/67 درصد افراد در دورهی بازآموزی ایمپلنت شرکت نداشته، میـانگین نمـرهی کل پرسشنـامه بـرای تمام نمونه مورد پژوهش 9/16 ± 33/28 (بر اساس نمره صفر تا 60) محاسبه شد. میانگین نمره دندانپزشکان عمومی 16 ± 87/27 و نمـرهی دندانپزشکان متخصص 9/17 ± 41 محاسبه شد که از نظر آماری معنیدار بود (03/0 = pvalue ) میانگین نمرهی دندانپزشکان که دوره بازآموزی ایمپلنت را گذرانده بودند 74/13 ± 72/38 و دندانپزشکانی که دوره ایمپلنت نگذرانده بودند 12/16 ± 4/23 بود و تفاوت معنیدار بود (001/0 pvalue < ).نتیجهگیری: نمرهی آگاهی دندانپزشکان عمومی و متخصص تا حد ایدهآل بسیار تفاوت داشت. با توجه به نیاز دندانپزشکان به دانش ایمپلنت لازم است تا برنامهی درسی دانشجویان دندانپزشکی و برنامههای دوره بازآموزی دندانپزشکان متناسب با این نیاز برنامه ریزی شود. کلید واژهها: آگاهی، ایمپلنت، دندانپزشکی
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Isfahan dental practitioners’ awareness about dental implants
چکیده [English]
Introduction: Based on data available request for dental implants is ever-increasing in Iran parallel with that in other countries. Therefore, dentists are required to increase their awareness about this treatment modality. The aim of the present study was to evaluate Isfahan dentists’ awareness to be able to program implant educational courses.Materials and methods: In this descriptive, cross-sectional study 300 dentists were evaluated in Isfahan. Questionnaires were distributed among dentists and collected in person, which were later coded. Average marks of questionnaires were determined between 0 and 60. ANOVA and t-test were used for statistical analysis (α = 0.05).Results: A total of 67.7% of the subjects had not participated in any sort of implant courses. Total average mark of the questionnaires was 28.33 ± 16.9 (based on marks from 0 to 60). Average marks of general practitioners and specialists were 27.87 ± 16 and 41 ± 17.9, respectively, demonstrating a statistically significant difference (p value = 0.03). Average marks of dentists participating in implant courses and those not participating in the courses were 38.72 ± 13.74 and 23.4 ± 16.12, respectively, with statistically significant differences (p value < 0.001).Conclusion: Average marks of general practitioners and even specialists were much lower than the ideal. Regarding the need for knowledge in dental implants it is recommended that dental students’ curricula and dentists’ in-service training courses be tailored to accommodate this need. Key words: Dentistry, Implant, Knowledge.