بررسی میزان همدلی دانشجویان دوره عمومی دندان‌پزشکی و دستیاران دندان‌پزشکی با بیماران در سال 1390

نوع مقاله : Original Articles

چکیده

مقدمه: همدلی دندانپزشک و بیماران باعث افزایش مهارت های ارتباطی و رضایت آن ها و اثربخشی درمان های دندانپزشکی می گردد. ارتباط صحیح و همدلی بین دندان پزشک و گیرندگان خدمات دندانپزشکی یکی از دغدغه های  اساتید،  و مدیران و برنامه ریزان  آموزش  و گیرندگان خدمات دندان پزشکی می باشد.  هدف از مطالعه حاضر بررسی   میزان همدلی  در دانشجویان دوره عمومی و دستیاران دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 با بیمارا نشان  بود.مواد و روش ها: در این مطالعه  مقطعی، 205 پرسشنامه توسط114 دانشجوی دوره عمومی و91 دستیار تخصصی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 90 که بطور تصادفی از بین دانشجویان مقطع بالینی (سال های سوم تا ششم) و دستیاران رشته های تخصصی دندان پزشکی اصفهان انتخاب شده بودند تکمیل گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، نسخه فارسی پرسشنامه همدلی Jefferson بود. اطلاعات شرکت کنندگان وارد نرم افزار کامپیوتری SPSS ویرایش 5/11 گردید. اطلاعات با کمک آزمون های t-test و ANOVA و آزمون تعقیبی توکی و آمار های توصیفی تجزیه و تحلیل گردید. (05/0=α)یافته‌ها: میانگین نمره همدلی در دانشجویان مونث و مذکر بترتیب93/88، 24/88و دستیاران و دانشجویان دوره عمومی بترتیب 97/85 و 61/90 بود. میانگین نمره همدلی در دانشجویان مونث و مذکر و دوره عمومی دندانپزشکی با افزایش سنوات تحصیلی کاهش معناداری نداشتp=0.173,p=0.219).)  همچنین تفاوت  معناداری بین میانگین همدلی دانشجویان سال سوم دوره عمومی با دستیاران دندان پزشکی مشاهده گردید(.(P =0.00نتیجه گیری: میزان همدلی براساس سنوات تحصیلی در دانشجویان دوره عمومی و دستیاران تخصصی با شرایط قابل انتظار (میزان همدلی120-140) تفاوت دارد. برنامه ریزی آموزشی برای تقویت فضای همدلی بین دانشجویان  و بیماران ضروری به نظر می رسد.کلیدواژه‌ها: همدلی، دانشجو، دندانپزشکی، آموزش.

عنوان مقاله [English]

Empathy levels in undergraduate and postgraduate dental students in Isfahan Faculty of Dentistry in 2011

چکیده [English]

Introduction: Empathy between dental practitioners and dental patients increases communication between them, resulting in improvements in patient satisfaction and efficacy of oral health care. Proper communication and empathy between dental practitioners and patients are major concerns of professors, managers and education programmers. The aim of this study was to evaluate empathy between undergraduate and postgraduate dental students and their patients in Isfahan Faculty of Dentistry in 2011.Materials and methods: In this cross-sectional study 205 randomly selected participants, 91 postgraduate and 114 undergraduate students in Isfahan Faculty of Dentistry, completed the Farsi version of Jefferson questionnaire of physician empathy. The undergraduate students were selected from those in the clinical period of their studies in 2011.  Data was analyzed by SPSS 11.5 using t-test, ANOVA, a post hoc Tukey test and descriptive statistics (α=0.05).Results: The mean empathy scores in female and male students were 88.93 and 88.24, respectively. The scores in postgraduate and undergraduate dental students were 85.97 and 90.61, respectively. The means of empathy scores did not significantly decrease in female and male students and with an increase in the educational levels (p value = 0.219 and p value = 0.173). There was a significant difference in empathy scores between third-year undergraduate students and postgraduate students (p value = 0.00).Conclusion: The empathy scores of undergraduate dental students based on educational level and postgraduate students are less than the ideal and acceptable levels (120‒140). It is necessary to design proper educational programs to improve empathy scores in dental students. Key words: Dentistry, Education, Empathy, Student.