نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: پایاننامه یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی و فعالیتهای پژوهشی است. اجرای هرچه بهتر پایاننامهها براساس استانداردهای موردنظر در ارتقاء علمی کشورها، جایگاه ویژهای دارد. هدف این پژوهش تعیین و بررسی کیفیت پایاننامههای دانشکده دندانپزشکی اصفهان طی سالهای 1387ـ1383 بود.مواد و روشها: در این پژوهش مقطعی ـ تحلیلی، یکصد پایاننامه از دورههای دکترای حرفهای و تخصصی دانشکده دندانپزشکی طی سالهای 1387ـ1383 به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید. فرم جمعآوری اطلاعات برای ارزشیابی تهیه و به طور کیفی تکمیل شد. سپس میانگین دستیابی به اهداف پژوهش، بررسی فرضیات، مناسب بودن حجم نمونه، صحت آزمونهای آماری، مواد و روشها، رفرنسنویسی و نگارش بحث و نتیجهگیری به تفکیک دو مقطع تعیین و دادهها توسط آزمون کای اسکور در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نوع پژوهش در یکصد پایاننامه بررسی شده 52% مشاهدهای و 48% مداخلهای بود. 44% از نوع مطالعات توصیفی بود. نتایج نشان داد که بیشترین نمره کلی ارزشیابی مربوط به مطالعات حیوانی (00/0±100)، کمترین نمره مربوط به پژوهشهای مورد ـ شاهدی 61/13±63/84 و مطالعات توصیفی 56/7±07/86 بود.میانگین ارزشیابی پایان نامه دانشجویان دکترای عمومی (81)782/8 ± 28/88 و دکترای تخصصی (19)248/8 ± 84/90 بود. 78% پایان نامه ها به اهداف و 80% به فرضیات مورد نظر دست یافتند. 97% دارای حجم نمونه، 78% دارای آنالیزهای آماری و 98 دارای بحث مناسب بودند.نتیجه گیری: نقاط قوت پایاننامهها شامل نگارش صحیح بحث و نتیجهگیری، مرور بر متون و منابع میباشد و درصد خطاهایی در سایر قسمتها اعم از تدوین فرضیات، اهداف، آنالیزهای آماری و حجم نمونه دیده شد. جهت بالا بردن کیفیت پایاننامهها که در پایان به صورت مقالات علمی در اختیار متخصصان دیگر قرار خواهد گرفت، برگزاری دورههای آموزشی روش تحقیق و شیوه صحیح نگارش نتایج برای دانشجویان و مجریان ضروری به نظر می رسد. کلید واژه ها:کنترل کیفیت، پایان نامه، مطالعات ارزیابی.
عنوان مقاله [English]
Quality of dissertations of Isfahan Faculty of Dentistry during 2005‒2009
چکیده [English]
Introduction: Doctoral dissertations are considered one of the most important sources of information and research activities. This study investigated the quality of doctoral dissertations of Isfahan Faculty of Dentistry during 2005‒2009.Materials and Methods: In this cross-sectional analytical study one hundred undergraduate and postgraduate dissertations dental students in Faculty of Dentistry were selected by simple random sampling procedure during 2005‒2009. A questionnaire was prepared for data collection, which was filled in qualitatively. The variables evaluated consisted of means of achieving the aims of the study, evaluation of hypotheses, sufficiency of study population size, correct statistical tests, materials and methods, arrangement of the references, preparation of the “discussion’ and “conclusion”, separately for each educational level. Chi-squared test was used for statistical analysis of data with SPSS software. Results: A total of 52% and 48% of the dissertations were observational and interventional, respectively, with 44% being descriptive. The results showed tha the highest overall evaluation scores belonged to animal studies (100 ± 0.00), the lowest belonged to case-control (84.63 ± 13.61) and descriptive studies 86.7 ± 7.56, respectively. Average MSc (19) and doctoral (81) dissertation evaluation scores were 90.84 ± 8.248 and 88.28 ± 8.872, respectively. A total of 78% and 80% of dissertations achieved their goals and hypotheses, respectively. A total of 97%, 78% and 98% had sufficient population sizes, used appropriate statistical methods and had well written discussions, respectively.Conclusions: Results showed that the strengths of these dissertations included well written discussions, literature reviews and reference lists. Errors were observed in preparation of hypotheses, aims, statistical analyses, and sample sizes. It appears it is necessary to improve the quality of dissertations by holding classes on research techniques and good writing for students since the dissertations will be finally shared with other researchers in the form of articles. Key words: Doctoral dissertation, Evaluation studies, Quality control.