نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: با توجه به اثر مثبت آموزش در تغییر رفتار و ارتقای سلامت، در پژوهش حاضر اثر برنامه آموزشی فیشورسیلانت بر رفتار مادران جهت انجام فیشورسیلانت دندانهای کودکان آنها بررسی گردید.مواد و روشها: دراین مطالعه توصیفی، 180 دانشآموز 9-6 ساله و مادران آنها در شهر اصفهان در نظر گرفته شدند. کودکان به طور تصادفی به 3 گروه (دو گروه مداخله و یک گروه شاهد) تقسیم شدند. معیار ورود، داشتن حداقل یک مولر اول دایمی سالم و معیار خروج داشتن سابقه انجام فیشورسیلانت بود. برای مادران یک گروه جلسه آموزشی به صورت سخنرانی به همراه جزوه آموزشی ترتیب داده شد و برای مادران گروه دوم، جزوه آموزشی از طریق پست ارسال گردید. گروه شاهد هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. پس از 3 ماه، دندانهای مولر تمام کودکان نمونه از نظر انجام فیشورسیلانت بررسی شد و دادهها با استفاده از آنالیزهای توصیفی و Chi-square در سطح اطمینان 95/0 مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: پس از گذشت 3 ماه، 7/11 درصد نمونهها فیشورسیلانت داشتند، از این تعداد 66 درصد از گروه آموزش از طریق سخنرانی و 34 درصد از گروه آموزش از طریق جزوه آموزشی بودند. هیچ کدام از افراد گروه شاهد فیشورسیلانت نداشتند. بین دو گروه مداخله اختلاف معنیدار وجود نداشت (08/0 = p value) بین دو گروه مداخله با گروه شاهد اختلاف معنیدار بود (001/0 < p value).نتیجهگیری: آموزش به مادران میتواند بر عملکرد آنان جهت مراجعه به دندانپزشکی و استفاده از خدمات فیشورسیلانت برای کودکان آنها تأثیر مثبت بگذارد. کلید واژهها: آموزش، پیشگیری، فیشورسیلانت، عملکرد.
عنوان مقاله [English]
Effect of instructing mothers on their performance in relation to the application of pit and fissure sealants in 6-8 year-old children in Isfahan
چکیده [English]
Introduction: Considering the positive effect of health education on behavior change and health promotion, this study aimed at evaluating the effect of an educational program about fissure sealant therapy (FST) on behavior of mothers in relation to providing FST for their children.Materials and Methods: This randomized controlled trial evaluated 180 students with an age range of 6 to 9 years and their mothers in Isfahan. The participants were randomly divided to 3 groups: 2 intervention and one control group. The subjects were included if they had at least one sound first molar and excluded if they had any history of FST. One intervention group received the educational program through an oral presentation supplemented with a pamphlet and the other group was mailed only a pamphlet. The control group did not receive any instruction. After three months, the subjects' first molars were clinically examined for the presence of FST. Descriptive analysis and chi-squared test were used for data analysis at 95% confidence interval.Results: After three months, 11.7% of the subjects had FSTs, 66% of which were in the oral presentation group and 34% were in the pamphlet group. There were no teeth with FST in the control group. There were no significant differences between the intervention groups (p value < 0.08); however, there were significant differences between the intervention groups and the control group (p value = 0.001).Conclusion: Educational programs can effectively change the attitudes of mothers and encourage them to provide fissure sealant services for their children.Key words: Behavior, Education, Pit and fissure sealants, Prevention.