نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: تغذیه، یکی از عوامل مؤثر در سلامت دهان میباشد. گذار تغذیهای اخیر موجود در ایران موجب افزایش مصرف منابع پر کالری (نان، شکر و چربیها) به خصوص در افراد جوانتر در سطوح متفاوت تحصیلی شده است. این پژوهش، با هدف بررسی آگاهی و عملکرد تغذیهای مرتبط با سلامت دهان دانشجویان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، آگاهی و عملکرد تغذیهای مرتبط با سلامت دهان در 320 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان (در چهار دانشکده) و 215 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (در پنج دانشکده) با حداقل چهار ترم تحصیل در دانشگاه، در نیمه دوم سال تحصیلی 91-1390 مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات از طریق پرسشنامه خود- ایفا و پس از بررسی روایی و پایایی (7/0 < ضریب توافق بینابینی) و از طریق توزیع آن در کلاس درس جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آنالیزهای توصیفی و Chi-square در سطح اطمینان 95/0 تحلیل گردید. یافتهها: میانگین نمره آگاهی دانشجویان از پوسیدگیزایی مواد غذایی مختلف و نقش تغذیه در سلامت دهان به ترتیب 7 ± 2/31 (از 48) و 5/1 ± 7/4 (از 8) بود. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی به طور معنیداری از آگاهی بیشتری نسبت به دانشجویان دانشگاه اصفهان برخوردار بودند (001/0 > p value). میانگین نمره عملکرد تغذیهای مرتبط با سلامت دهان دانشجویان 3/4 ± 44/15 (از 32) بود که این میزان تفاوت معنیداری بین دانشجویان دو دانشگاه نداشت (29/0 = p value). نتیجهگیری: آگاهی تغذیهای مرتبط با سلامت دهان دانشجویان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در حد متوسط و عملکرد تغذیهای مرتبط با سلامت دهان آنها ضعیف بود. برای ارتقای آگاهی و بهبود عملکرد تغذیهای مرتبط با سلامت دهان در دانشجویان دانشگاه میبایست برنامهریزیهای لازم صورت گیرد. کلید واژهها: سلامت دهان، تغذیه پوسیدگیزا، عادات تغذیهای، آگاهی
عنوان مقاله [English]
Oral health-related dietary knowledge and habits among the students of Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences in spring 2012
چکیده [English]
Introduction: Diet is one of the factors affecting oral health. Recent nutrition transition in Iran has led to increased consumption of high-calorie sources (bread, sugar and fats), especially in younger people in different levels of education. This study aimed to assess oral health-related dietary knowledge and habits among the students of Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences. Materials and Methods: This cross-sectional study investigated oral health-related dietary knowledge and habits among 320 students of Isfahan University (in four schools) and 215 students of Isfahan University of Medical Sciences (in five schools) with at least four semesters of study at the university. The study was carried out in the second half of the academic year 2011-2012. After assessing the validity and reliability (ICC > 0.7) of the self-administered questionnaire, data were collected through distribution in classroom. Descriptive analyses and chi-squared test were applied (α = 0.05). Results: The results showed that the mean scores for knowledge of students about cariogenicity of different foods and the role of diet in oral health was 31.2 ± 7 (out of 48) and 4.7 ± 1.5 (out of 8), respectively. Students of Isfahan University of Medical Sciences were significantly more knoeledgeable than the students of Isfahan University (p value < 0.001). The mean score of their oral health-related dietary habits was 15.44 ± 4.3 (out of 32), with no significant difference between the students of the two universities (p value > 0.05). Conclusion: Oral health-related dietary knowledge of the students of Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences was generally moderate and their oral health-related dietary habits were poor. Appropriate strategies should be planned to improve oral health-related dietary knowledge and habits among university students. Key words: Cariogenic diet, Dietary habit, Knowledge, Oral health