نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: دسترسی و توزیع یکسان خدمات بین همه ی افراد، به عنوان یکی از اهداف اصلی سرویس های سلامت هر جامعه ای است و رضایتمندی بیمار فاکتور مهمی در ارزیابی این اهداف می باشد. این مطالعه با هدف بررسی دسترسی به خدمات دندانی و نیز رضایتمندی از این خدمات از دیدگاه والدین کودکان 14-6 ساله شهر اصفهان در سال 1390 صورت گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه ی توصیفی بر روی 390 نفر از والدین کودکان 14-6 ساله ی ساکن شهر اصفهان و از طریق پرسشنامه و مصاحبه صورت گرفت .محتوای پرسشنامه شامل خصوصیات دموگرافیک، بررسی کلی وضعیت سلامت دهانی کودکان، اطلاعات کلی مرتبط با وضعیت رفتار های سلامت، شاخص های دسترسی به خدمات، موانع مربوط به دسترسی و ارزیابی میزان رضایتمندی از این گونه خدمات بود. داده ها توسط روش های آماری توصیفی وآنالیز رگرسیون خطی تحلیل گردید ( 05/0 =α). یافته ها: طبق گزارش والدین در این مطالعه 78%از کودکان دسترسی به خدمات سلامت دهان و دندان داشتند، 1/22% دچارموانع بوده اند و شایع ترین موانع هزینه ی بالای درمان، عدم پوشش بیمه و ترس فرزندان از دندانپزشکی بود.48%از افراد از دسترسی به خدمات سلامت دهان راضی بودند. علت آخرین مراجعه به دندانپزشکی در 68% کودکان مشکلات مربوط به لثه و دندان و 22% به علت معاینات منظم دندانی ارزیابی گردید. نتیجه گیری: طبق این مطالعه دسترسی به خدمات دندانپزشکی از دیدگاه والدین بالای 70% بوده و مشکل اصلی والدین هزینه های بالای درمان، عدم پوشش بیمه ها وترس از دندانپزشکی فرزندان می باشد. نیمی از والدین از خدمات دریافت شده توسط فرزندشان رضایت دارند. کلید واژه ها: مراقبت های دهانی دندانی، رضایتمندی بیمار، دسترسی به خدمات سلامت
عنوان مقاله [English]
Access to dental care and its barriers in 6‒14-year-old children reported by their parents in Isfahan
چکیده [English]
Introduction: Access to and equal distribution of healthcare services are one of the main goals of any public health service and the patient satisfaction is an important factor in evaluating these goals. The purpose of this study was to assess barriers to the accessibility of and the satisfaction of parents of 6‒14-year-old children with these services in Isfahan in 2011. Materials and methods: This descriptive study was carried out on 390 Isfahani parents with 6‒14-year-old children. Data was collected through a questionnaire and interviews. The questionnaire consisted of questions on demographic data, the general oral health status in children, the general healthcare behavior, barriers to access to dental services, availability of and access to such services and parental satisfaction with dental services in their children. Data were analyzed with descriptive statistics and linear regression analysis using SPSS software (α=0.05). Results: Based on this study, 78% of children had access to dental care and 22.1% faced barriers, with the main barriers consisting of the high cost of dental treatments, insufficient dental insurance coverage and dental fears in children. The average satisfaction rate with dental services was 48%. Dental visits in 22% were due to regular dental checkups and 68% for dental and gingival problems. Conclusion: According to this study, the rate of access to dental care in the samples was over 70%. The main barriers to access to dental services based on parents’ reports were the cost of dental care, insufficient dental insurance coverage and dental fear. Half of the parents were satisfied with dental services provided for their children. Key words: Orodental care, Patient satisfaction, Access to health services.