خودارزیابی مبتنی بر هدف ،در زمینه ی شناخت ضایعات پاتولوژیک دهان، بین دانشجویان دانشکده دندانپزشکی اصفهان در سال 1393

نوع مقاله : مقاله‌های پژوهشی

چکیده

مقدمه: مطالعه حاضر با هدف ارزیابی مبتنی بر هدف توانایی دانشجویان در شناخت ضایعات پاتولوژیک دهان در چند مقطع تحصیلی انجام گرفت، تا روند تضعیف و یا تقویت مباحث نظری مطرح شده در این خصوص، در طی دوران تحصیل تا آستانه ی فارغ التحصیلی آنها ارزیابی گردد. مواد و روشها:در این مطالعه مقطعی، توصیفی-تحلیلی یک پرسشنامه به شیوه ی خودارزیابی توسط دانشجویان طراحی شد و به تائید اعضای گروه پاتولوژی دهان، فک و صورت رسید.164 دانشجوی دندانپزشکی در مقاطع ترم های 6 ، 10 و 12 به روش سرشماری وارد مطالعه شده و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. داده ها با نرم افزار SPSS وبا استفاده ازآزمون های آماری آنالیز واریانس دوطرفه، کروسکال والیس، Mann- Whitney و Post Hoc Tukey مورد تحلیل قرار گرفتند(05/0=α). یافته ها: از 164 دانشجوی دندانپزشکی از سه مقطع تحصیلی ترم 6 (68 نفر=5/41%) ، ترم 10 (51 نفر=1/31%) و ترم 12 (45 نفر=4/27%) ، سطح نمره خود ارزیابی در ترم های 10 و 12 بالاتر از ترم6 بود(001/0=P Value). آزمون آنالیز واریانس دوطرفه نشان دادکه اثر ترم تحصیلی و جنسیت بر میانگین نمره خود ارزیابی معنی دار بود(به ترتیب، 004/0=P Value و 006/0=P Value). نتیجه گیری: سطح توانمندی اعلام شده از سوی دانشجویان در شناخت ضایعات مختلف دهان در ترم های 10 و 12 بالاتر از ترم 6 است و این اعلام توانمندی ،ارتباط با ترم تحصیلی و جنسیت دانشجو دارد به طوری که در دختران بیشتر از پسران است و با افزایش سن افزایش می یابد. کلیدواژه ها: ارزیابی مبتنی برهدف، پاتولوژی دهان،تشخیص

عنوان مقاله [English]

Purpose-based self-evaluation of the diagnosis of oral pathologic lesions in Isfahan dental school students in 2014‒15

چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to determine purpose-based self-evaluation for the diagnosis of oral pathologic lesions among Isfahan dental school students in different educational levels so that the shortcomings and advantages of theoretical courses on the subject could be evaluated from the beginning to the end of the course. Materials and methods: In this cross-sectional, descriptive-analytical study a self-evaluation questionnaire was designed by students and approved by the Department of Oral and Maxillofacial Pathology academic staff in Isfahan Dental School. A total of 164 dental students in 6th, 10th and 12th semesters were included in the study using census sampling technique. The students answered the questions. Data were analyzed with SPSS 20 using two-way ANOVA and Kruskal-Wallis, Mann-Whitney and post hoc Tukey tests (α=0.05). Results: A total of 164 dental students from semesters 6 (68, 41.5%), 10 (51, 31.1%) and 12 (45, 27.4%) were evaluated. The mean scores of self-assessment were higher in students in the10th and 12th semesters compared to students in the 6th semester (p value = 0.001). Two-way ANOVA showed that the effects of educational level and sex on the mean self-evaluation score were significant (p value = 0.004 and p value = 0.006, respectively). Conclusions: Self-evaluation scores of students to diagnose oral pathologic lesions were higher in students in the 10th and 12th semesters compared to those in the 6th semester, with a significant relationship with gender and age. In this context, female students exhibited higher scores compared to boys and the scores increased with age.   Key words: Diagnosis, Oral pathology, Purpose-based self-assessment.