نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: در حرفهی دندانپزشکی، دردهای اسکلتی- عضلانی با شیوع بالایی مشاهده میشود. پیشگیری از بروز این ناراحتیها مستلزم ارزیابی و اصلاح وضعیتهای کاری با استفاده از روشهای تحلیل شغلی، علم ارگونومی میباشد.مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، وضعیت کاری 100 نفر از دانشجویان و رزیدنتهای سال آخر رشته دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی اصفهان با استفاده از روشRapid Enter Body Assessment (REBA) با مشاهدهی مستقیم محقق بهمدت 10 دقیقه بررسی شد و اطلاعات ثبت گردید. فاکتورهای ارگونومی محیطی نیز با استفاده از دستگاههای مربوطه ارزیابی شد. دادهها بهصورت درصد فراوانی نسبی و میانگین گزارش گردید. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 22 و آزمون آماری مجذور کای،مورد تحلیل قرار گرفت (0/05 = α).یافتهها: یافتهها نشان داد که 60% دارای امتیاز 3 (یعنی نمره REBAبین 7-4) و در سطح خطر متوسط(اقدامهای ضروری) و 40% دارای امتیاز 4 (یعنی نمره REBA بین 10-8) در سطح خطر بالا (اقدامهای ضروری هرچه زودتر)قرار داشتند. نوع وظیفهی کاری دانشجو نیز در میزان خطر ارگونومی تأثیرگذار بود. بطوریکه وضعیت دانشجویانی که مشغول به فایلینگ (filing) بودند در سطح خطر بالاتری قرار داشت. تفاوت معنیداری میان نمرات REBA در دو جنس وجود داشت. بهطوری که 41% از دانشجویان زن و 19% از دانشجویان مرد، نمره 2 (امتیاز سطح اولویت اقدامهای اصلاحی) و 29% زنان و 11% مردان نمره 3 گرفتند (0/02 >p value).نتیجهگیری: با توجه به سطح خطر متوسط و بالای افراد مورد مطالعه، دانشجویان دندانپزشکی نیازمند آموزش مداخلهای ارگونومیکی میباشند و وضعیتهای کاری آنها نیاز به اصلاح دارد.کلید واژهها: ارگونومی دندانپزشکی، وضعیت بدن، ارزیابی سریع تمامی اندامهای بدن(REBA).
عنوان مقاله [English]
Evaluation of ergonomic errors of body postures in senior undergraduate and postgraduate students in Isfahan Dental School in 2014-2015 using Rapid Entire Body Assessment (REBA) Method
چکیده [English]
Introduction: Musculoskeletal pain is very common in dental profession. Prevention of such pains requires assessment and correction of working conditions and body postures using job analysis methods of ergonomics.Materials & Methods: In this cross-sectional study the working postures of 100 senior undergraduate and postgraduate students in Isfahan Dental School were evaluated using the REBA method by the researcher directly observing the students for 10 minutes and recording the data. In addition, the environmental ergonomic factors were assessed. Data were reported as percentages of relative frequencies and means. Data were analyzed with SPSS using chi-squared test (α= 0.05).Results: The results showed that 60% of the subjects had a score of 3 (a REBA score of 4‒7), i.e. at a moderate level of risk (requiring immediate intervention) and 40% had a score of 4 (a REBA score of 8‒10), i.e. at a high level of risk (requiring very immediate intervention).The type of treatment the students were engaged in affected their ergonomic risk level; students engaged in filing were at a high risk level. There were significant differences in REBA scores between males and females. In this context, 41% of female and 19% of male students had a score of 2 (the score indicating corrective measures) and 29% of female and 11% of male students had a score of 3 (p value < 0.02).Conclusion: Considering the moderate and high risk levels of the subjects, dental students need ergonomic intervention to correct their work postures.Key words: Dentistry, Ergonomy, Posture, REBA.