وضعیت بهداشت دهان و دندان در دانش‌‌‌آموزان پیش‌دبستانی استان البرز

نوع مقاله : Original Articles

چکیده

مقدمه: بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان در کودکان پیش‌دبستانی بسیار با اهمیت می‌باشد. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت بهداشت دهان و دندان کودکان پیش‌دبستانی شهر فردیس در استان البرز بود.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی و با استفاده از مشاهده و معاینه مستقیم کودکان بر روی 940 نفر از کودکان پیش‌دبستانی شهر فردیس به صورت تصادفی انجام شد. شاخص مورد بررسی در کودکان dmft (Decayed/Missing/Filled Teeth) و شامل دندان‌های پوسیده، پرشده و از دست‌رفته بود و سنجش آن، مطابق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت انجام شد. از آزمون‌های تی، آنووا و همبستگی در جهت معنی‌داری روابط جنسیت، تحصیلات و وضعیت اشتغال والدین با شاخص dmft کودکان استفاده شد (0/05=α).
یافته‌ها: به ترتیب میانگین تعداد دندان‌های پوسیده، پرشده و از دست‌رفته در این کودکان برابر با 3/78±4/70، 1/24±0/5 و 0/47±0/13 و میانگین dmft در این کودکان 3/82±5/33 بود. بین تحصیلات پدر (p value = 0/041) و مادر(p value = 0/001) با dmft کودکان رابطه معنی‌دار مشاهده شد. بین وضعیت اشتغال مادران و شاخص dmft در کودکان نیز رابطه معنی‌دار بود (0/018p value=)، اما بین جنسیت کودکان با مقدار dmft رابطه معنی‌دار مشاهده نشد. بیشترین میزان همبستگی بین تحصیلات پدر و دندان‌‌‌‌‌‌های پر شده کودکان با مقدار 0/188 مشاهده شد (0/001p value = ).
نتیجه‌گیری: بر اساس این بررسی، سطح تحصیلات بالاتر در خانوار منجر به ارتقای سلامت دهان و دندان می‌شود و کاهش میزان بالای dmft در کودکان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مداخله مناسب می‌باشد. آموزش خانوار و ارتقای آگاهی بهداشتی، به عنوان مهم‌ترین مسأله در زمینه ارتقای سلامت دهان و دندان کودکان پیش‌دبستانی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژه‌ها: بهداشت دهان، سلامت دندان، کودکان

عنوان مقاله [English]

Investigate the situation of oral health in preschool students of Alborz province

چکیده [English]

Introduction: It is important to evaluate the orodental health status in preschool children. The aim of this study was to assess the orodental health status in preschool children in Fardis in Alborz Province.
Materials & Methods: This cross-sectional/descriptive study was carried out using direct observation and examination of 940 randomly selected preschool children in Fardis in Alborz Province; dmft index was studied in these children, including decayed, missing and filled teeth based on World Health Organization guidelines. Data were analyzed with t-test, ANOVA and correlation coefficient to evaluate the significance of relationships between dmft and children’s gender and parents’ educational level and employment (α = 0.05).
Results: The mean dmft in the subjects was 5.33±3.82, with the mean numbers of decayed, filled and missing teeth in the children being 4.70±3.78, 1.24±0.50 and 0.47±0.13, respectively. There was a significant relationship between children’s dmft and fathers’ educational level (p value = 0.041) and mothers’ educational level (p value = 0.001). There was a significant correlation between the mothers’ employment status and children’s dmft (p value = 0.018). However, no significant relationship was found between gender and dmft index. The highest correlation coefficient was detected between fathers’ education and the number of filled teeth (0.188) (p value = 0.000).
Conclusion: Based on the results of this study, higher educational levels in the family contribute to improving the oral health of children. Decreasing the high levels of dmft in children requires careful planning and proper intervention. Educating the family and improving health knowledge should be considered as the most important issue for oral health promotion in preschool children.
Key words: Children, Dental health, Oral health.