بررسی مقایسه‌ای عوامل مؤثر بر استرس دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی آموزش بالینی درمان ریشه در سال تحصیلی 91-1390

نوع مقاله : مقاله‌های پژوهشی

چکیده

مقدمه: رشته‌ی دندان‌پزشکی با سطح بالایی از استرس ناشی از فشار و برنامه‌ریزی کار، بیماران غیر همکار، مسایل مالی و غیره همراه است. درمان ریشه جزو بخش‌هایی است که می‌تواند در دانشجویان استرس بیشتری ایجاد کند، لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی و مقایسه‌ی عوامل مختلف استرس‌زا در محیط پره‌کلینیک و کلینیک درمان ریشه بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی توصیفی- مقایسه‌ای، کل دانشجویان سال پنجم و ششم دندان‌پزشکی در سال تحصیلی 90-91، به تعداد 125 نفر، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب گردید. به منظور بررسی سطح استرس، پرسش‌نامه‌ای با مقیاس لیکرت طراحی و داده‌ها با استفاده از شیوه‌های توصیفی توسط نسخه‌ی 19 نرم‌افزار SPSS، تجزیه و تحلیل گردید (0/05=α). یافته‌ها: حداکثر میزان استرس مربوط به بخش اندودانتیکس (58%) بود. برخورد نامناسب اساتید در پره‌کلینیک و کلینیک به ترتیب در 92% و 85% موارد باعث استرس دانشجویان می‌شد. درحالی‌که در پره‌کلینیک کم بودن زمان تحویل دندان‌‌ها بیشترین علت ایجاد استرس بود. نوع و محل دندان تأثیر چندانی نداشت. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، عوامل مختلفی از جمله برخورد نامناسب اساتید در کلینیک و پره‌کلینیک و قطع برق یونیت در زمان مشخص و همچنین زمان نامناسب تحویل دندان‌ها در پره‌کلینیک بر استرس دانشجویان تأثیر دارد. کلید واژه‌ها: آموزش، دانشجویان دندان‌پزشکی، درمان ریشه.

عنوان مقاله [English]

Comparative evaluation of factors affecting dental students’ stress during clinical courses of root canal therapy in Esfahan Faculty of Dentistry in the 2012-2013 educational year

چکیده [English]

Introduction: Dentistry is associated with high levels of stress as a result of financial issues, non-cooperative patients, stressful procedures, etc. Root canal therapy can potentially lead to high stress levels in dental students. Therefore, this study aimed to evaluate and compare factors causing stress during both the pre-clinic and clinical courses. Materials & Methods: In this comparative-descriptive study, all the fifth- and sixth-year dental students in 2011-2012, a total of 125 students, were selected using the cluster sampling technique. In order to evaluate stress levels, a Likert scale questionnaire was designed. Data were analyzed with different descriptive methods using SPSS 19 (α = 0.05). Results: The maximum endodontics-related stress level was 58%. Improper behavior of professors in both the clinic (85%) and pre-clinic (92%) was the most important factor causing stress in students. insufficient lack of sufficient time for fulfilling the requirements was the most important factor causing stress in the pre-clinic, while the type and location of teeth were not as important. Conclusion: Based on the results of the present study, professors’ poor behavior in the clinic and pre-clinic, cutting the power supply of the dental unit at a certain time and lack of sufficient time for finishing the job in the pre-clinic affected students’ stress levels. Key words: Dental students, Education, Root canal therapy.