نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: آموزش موفق به مادران در رابطه با سلامت دهان و پوسیدگی، میتواند تأثیر زیادی در بالا رفتن میزان آگاهی، نگرش و عملکرد آنان داشته باشد. هدف این مطالعه، تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد مادران کودکان یک تا سه سال در رابطه با سلامت دهان و پوسیدگی زودهنگام دوران کودکی در شهر شیراز بود.
مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی- تحلیلی که از نوع مقطعی بود، 202 مادر کودک یک تا سه سال بطور تصادفی از بین مراجعهکنندگان به چهار مرکز بهداشت و درمان در شهر شیراز انتخاب شدند و پرسشنامهای که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته بود، بین آنها توزیع شد. سؤالات پرسشنامه در زمینهی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در رابطه با سلامت دهان و پوسیدگی زودهنگام دوران کودکی طراحی شده بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 20 و آمار توصیفی، ضریب همبستگی Pearson، Spearman و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمرهی آگاهی مادران 41/8، نمرهی نگرش 61/2 و نمرهی عملکرد آنها 45/2 (از 100) بود. بین نمرهی آگاهی مادران با نگرش (0/02 =p value ) و عملکرد (0/005 =p value ) و بین نمرهی نگرش و عملکرد مادران رابطهی معنیدار مستقیم به دست آمد (0/04 = p value). بین آگاهی (0/07 = p value) و نگرش (0/92 = p value) مادران با سن آنها رابطهی معنیداری وجود نداشت. بین عملکرد با سن، رابطهی معنیداری وجود داشت (0/001 >p value ). بین آگاهی، نگرش و عملکرد مادران با میزان تحصیلات مادر و سطح اقتصادی خانواده و وضعیت اشتغال مادر، رابطهی معنیداری وجود داشت (0/05 > p value)، اما با رتبهی تولد فرزند ارتباط معنیداری وجود نداشت (0/05 < p value).
نتیجهگیری: از آنجا که میانگین نمرهی آگاهی و عملکرد مادران پایینتر از حد متوسط بود و مسؤولیت بهداشت دهان و دندان شیرخواران بر عهدهی مادران میباشد، لذا ارتقای سطح آگاهی مادران و بهبود نگرش و عملکرد آنها در این زمینه مهم بوده و تدوین برنامههای آموزشی برای آنها یک ضرورت است.
کلید واژهها: پوسیدگی زود هنگام دوران کودکی، بهداشت دهان، مادران، دانش، نگرش، عملکرد
عنوان مقاله [English]
Knowledge, attitudes and performance of mothers of children aged 1‒3 years regarding oral health and early childhood caries in Shiraz
چکیده [English]
Introduction: Educating mothers regarding oral health and early childhood caries can have a great effect on improving their knowledge, attitudes and performance. The aim of this study was to determine the knowledge, attitudes and performance of mothers of children aged 1 to 3 years in relation to oral health and early childhood caries in Shiraz.
Materials & Methods: In this descriptive analytical cross-sectional study, 202 mothers of children aged 1 to 3 years were selected randomly from those visiting 4 health centers in Shiraz and a questionnaire whose reliability and validity had been confirmed was distributed among them. Questions of the questionnaire had been designed in relation to knowledge, attitudes and performance of mothers regarding oral health and early childhood caries. Statistical analyses were performed using SPSS 20, using descriptive statistics (means and standard deviations), Pearson’s and Spearman’s correlation coefficients and independent t-test.
Results: The mean knowledge, attitude and performance scores of mothers were 41.8, 61.2 and 45.2 (of 100), respectively. There were direct and significant relationships between mothers’ knowledge and attitudes (p value = 0.02) and practice (p value = 0.005); in addition, there was a direct and significant relationship between mothers’ attitudes and performance (p value = 0.04). There was no significant relationship between knowledge (p value = 0.07) and attitude (p=0.92) and age but there was a significant relationship (p value < 0.001) between performance and age. There was also a significant relationship (p value < 0.05) between knowledge, attitude and performance on one hand and mothers’ educational level, economic status of the family and employment status of mothers on the other hand. However, there was no significant relationship (p value > 0.05) with child birth rank.
Conclusion: Since the means of mothers’ knowledge and practice scores were lower than moderate level and since mothers are responsible for infants’ oral hygiene, it is important to increase the mothers’ level of knowledge and improve their attitudes and practice in this context. Therefore, educational programs are necessary for them in this respect.
Key words: Attitude, Early childhood caries, Knowledge, Mothers, Oral health, Performance.