نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، مرکز تحقیقات ایمپلنتهای دندانی، گروه پریودنتولوژی، دانشکدهی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2 استادیار، مرکز تحقیقات ایمپلنتهای دندانی، گروه پریودنتولوژی، دانشکدهی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
3 دندانپزشک، اصفهان، ایران.
چکیده
مقدمه: آگاهی از رضایت بیماران و بررسی عوامل عدم رضایت بیماران پس از درمان ایمپلنت، میتواند منجر به افزایش اطلاعات ما از نواقص ایمپلنتهای دندانی و اجرای هرچه بهتر درمان ایمپلنت شود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی میزان رضایت بیماران پس از درمان ایمپلنتهای دندانی بود.
مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی که در بین سالهای 1389 تا 1393 بررسی گردید، تعداد 176 نفر از بیمارانی که برای آنها درمان ایمپلنت انجام شده و حداقل یکسال از درمان پروتزی آنها گذشته بود، بطور تصادفی انتخاب شدند و میزان رضایت آنها از درمان ایمپلنت توسط پرسشنامهی استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 22 و آزمونهای آماری ANOVA و t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (05/0 = α).
یافتهها: انمرهی کلی رضایت بیماران 4/24 ± 37/52 محاسبه گردید که در بازهی رضایت زیاد قرار دارد. بین میانگین نمرهی رضایت در دو جنس مرد و زن (p value = 0/832) تفاوت معنیداری وجود نداشت. تعداد 1/70 درصد، موافق تأثیر مثبت ایمپلنت بر زیبایی بودند. 48/9 درصد اعلام کردند که مشکلات مربوط به جراحی ایمپلنت در حد انتظارشان بوده است. 1/53 درصد عقیده داشتند که تمیز کردن ایمپلنت نسبتاً سختتر از دندان طبیعی میباشد.
نتیجهگیری: بیماران دریافت کنندهی ایمپلنت، سطح رضایت بالایی را نشان دادند و با توجه به اینکه در انجام هر درمانی، بروز مشکلات و سطح انتظار بالای بیماران و عدم برآورد آن باعث ایجاد نارضایتی میشود، این میزان رضایت، موفقیتآمیز به نظر میرسد و با بررسی عوامل منجر به عدم رضایت، میتوان در جهت اجرای بهتر درمان ایمپلنت گام برداشت.
کلید واژه ها: رضایت، ایمپلنت های دندانی ، بیماران
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Patients' Satisfaction with Dental Implant Treatments in Isfahan
نویسندگان [English]
1 Associated Professor, Dental Implant Research Center, Department of Periodontology, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
2 Assitant Professor, Dental Implant Research Center, Department of Periodontology, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
3 Dentist, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Knowledge of patients’ satisfaction and evaluation of factors affecting patients' dissatisfaction after dental implant treatments can result in increasing our knowledge about dental implant treatments and help render better implant tratment. Therefore the aim of this study was to evaluate patients' satisfaction with dental implant treatments.
Materials & Methods: In this descriptive/cross-sectional study, 176 patients treated with dental implants, with at least one year after prosthesis treatment, were randomly selected and their satisfaction with dental implant treatment was evaluated with a standard questionaire. Data were analyzed with SPSS, using one-way ANOVA and t-test (α = 0.05).
Results: The overall patients' satisfaction score was 37.52 ± 4.24, indicating high satisfaction level. There was no significant difference in the mean satisfaction scores between male and female subjects (p value = 0.832). A total of 70.1% had a positive idea about the effect of dental implants on aesthetics; 48.9% reported that surgical problems were much anticipated. A total of 53.1% believed that cleaning of dental implants was more difiicult than cleaning natural teeth.
Conclusion: Patients treated with dental implants had high satisfaction level. Considering the fact that in each treatment, problems, the high level of patients’ expectations and failure to achieve their goals can result in dissatisfaction, this level of satisfaction appears to be successful and helps us investigate factors leading to dissatisfaction; therefore, we can take steps toward better implant teratments.
Key words: Dental implants, Patients, Satisfaction.