نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
نویسندگان
1 مرکز تحقیقات بیماریهای دهان، دانشکدهی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2 دندانپزشک، مشهد، ایران.
3 مرکز تحقیقات نانوفناوری، دانشکدهی داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4 مرکز تحقیقات دارورسانی هدفمند، دانشکدهی داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده
مقدمه: برای تسریع روند درمان و بهبودی بیمار و جهت پیشگیری از عواقب نامطلوب پزشکی، دندانپزشکان باید از خطاهای نسخهنویسی آگاه باشند. مطالعهی حاضر، با هدف بررسی رفتار نسخهنویسی و اشکالات رایج نسخهنویسی در نسخ دندانپزشکان استان خراسان رضوی انجام گردید.
مواد و روشها: در این مطالعه، تعداد 1108 نسخه مربوط به سازمانهای بیمهی تأمین اجتماعی و خدمات درمانی که از بهمنماه 1394 تا خردادماه 1395 توسط دندانپزشکان استان خراسان رضوی تجویز شده بودند، بررسی شد. برای جمعآوری دادهها، لیستی مشتمل بر شکل دارو، نام دارو، دوز دارو، فاصلهی دوزها، روش تجویز، وجود تداخل دارویی بین اقلام دارویی در یک نسخه و تعداد اقلام هر نسخه تهیه شد. همچنین ناخوانا بودن نسخه، فقدان مهر، تاریخ یا امضای پزشک در لیست اشتباهات مربوط به آن نسخه ثبت شد. جهت آنالیز آماری از آزمونهای دقیق فیشر و کایاسکوئر استفاده گردید.
یافتهها: بیشترین خطاها در نسخ مورد بررسی، مربوط به شکل ناصحیح دارو (17/3 درصد)، روش تجویز دارو (10/9 درصد) و دوز ناصحیح داروها (10/4 درصد) بود. میانگین اقلام تجویزی در هر نسخه، 2/36 قلم بود که در این میان آنتیبیوتیکها (50/7 درصد) و سپس داروهای ضد درد و ضد التهاب (33/5 درصد) بیشترین داروی تجویزی توسط دندانپزشکان بودند.
نتیجهگیری: مطالعهی حاضر، بیانگر عملکرد مناسب دندانپزشکان استان خراسان رضوی در مورد تعداد اقلام دارویی در هر نسخه بود، اما مقادیر تجویز آنتیبیوتیکها و داروهای ضد درد و ضد التهاب بسیار بالاتر از مقادیر تجویز شده در سایر مطالعات مشابه خارج کشور بود. با توجه به درصد بالای خطا در نسخ بررسی شده، پیشنهاد میشود در برنامههای درسی رشتهی دندانپزشکی و نیز در برنامههای مدون بازآموزی دندانپزشکان، بر اصول صحیح نسخهنویسی تأکید بیشتر گردد.
کلید واژهها: خطا، رفتار نسخهنویسی، تجویز دارو، دندانپزشکی.
عنوان مقاله [English]
Dentists’ Prescription Behavior in Razavi Khorasan Province
نویسندگان [English]
1 Oral and Maxillofacial Diseases Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
2 Dentist, Mashhad, Iran.
3 Nanotechnology Research Center, School of Pharmacy, Mashhad University of Medical science, Mashhad, Iran.
4 Targeted Drug Delivery Research Center, School of Pharmacy, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
Introduction: To expedite the process of treatment, recovery of patients and prevention of medical adverse effects, dentists should be aware of prescription errors. This study aimed to investigate prescription behavior of dentists and common prescription errors by dentists in Razavi Khorasan Province.
Materials & Methods: In this study, 1108 prescriptions by dentists in Razavi Khorasan Province from Fenruary 2016 to July 2016, from Social Security and Therapeutic Services insurance organizations were evaluated. To collect data, a list was prepared, consisting of drug forms, drug names, drug doses, intervals of administration, route of administration, drug interferences and the number of items in each prescription. Furthermore, the lack of date, dentist’s signature or seal, and illegibility of the prescription were recorded in the error list of the prescription. Data were analyzed using chi-squared and Fisher’s exact tests.
Results: Most errors were related to incorrect drug form (17.3%), incorrect route of administration (10.9%) and incorrect dose (10.4%). The mean number of medications prescribed per patient was 2.36. Antibiotics (50.7%) and antiinflammatory drugs (33.5%) were respectively the most commonly prescribed medications.
Conclusion: The results of the present study demonstrated that the performance of dentists in Razavi Khorasan Province was appropriate in terms of the number of drugs prescribed per patient; however, the number of prescribed antibiotics and nonsteroidal antiinflammatory drugs was higher than the reports in other countries. Given the high percentage of errors in prescriptions, it is highly recommended that the prescription behavior be included in the curricula of dentistry and be emphasized in continuous education programs for dentists.
Key words: Dentistry, Drug prescription, Error, Prescription behavior.