وضعیت دندانی دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشجویان دانشگاه اصفهان بر اساس شاخص ICDASII

نوع مقاله : مقاله‌های پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، مرکز تحقیقات دندان‌پزشکی،گروه سلامت دهان و دندان‌پزشکی جامعه‌نگر، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشجوی دندان‌پزشکی،کمیته‌ی پژوهش‌های دانشجویی، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

مقدمه: استفاده از شاخص دقیق، معتبر و تکرارپذیر، برای بررسی اپیدمیولوژیک پوسیدگی دندان ضروری می‌باشد. لذا هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت دندانی دانشجویان سال اول و آخر دانشکده‌ی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشجویان دانشگاه اصفهان با استفاده از شاخصICDASII  (International Caries Detection and Assessment  System) بود.
مواد و روشها: در این مطالعه‌ی توصیفی- مقطعی، 70 نفر از دانشجویان سال اول دندان‌پزشکی، 70 نفر از دانشجویان سال آخر دندان‌پزشکی و 70 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان (در مجموع 210 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. دانشجویان با استفاده از یونیت دندان‌پزشکی، پروب و آینه مورد معاینه قرار گرفتند. وضعیت سطوح دندان‌ها با استفاده از ICDASII در حالت مرطوب و خشک در فرم‌های مربوط وارد شد و برای آنالیز داده‌ها از آزمون‌های 2χ، همبستگی پیرسون، من‌ویتنی، کروسکال والیس، و مدل خطی تعمیم‌یافته GLM (Generalized Linear Model) استفاده شد. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: در هیچ یک از افراد، تمام سطوح دندان‌ها سالم نبودند و فقط ۱۹ نفر دارای کدهای ۰۰ تا ۰۲ (پوسیدگی جزیی در مینا) بودند. بیشترین کد پوسیدگی در افراد ۰۱ و در سطح اکلوزال دندان‌ها بود. کمترین سطوح درگیر، سطوح باکال و لینگوال و شایع‌ترین کد پوسیدگی در پوسیدگی‌های عاجی کد ۰۴ بود. مدل خطی تعمیم‌یافته، نشان داد که پوسیدگی در دانشجویان دانشگاه اصفهان، سپس دانشجویان سال اول و در آخر دانشجویان سال آخر دندان‌پزشکی بیشتر بود (p value = 0/001). همچنین با افزایش تحصیلات مادر، میزان پوسیدگی در دانشجویان کاهش داشت (p value < 0/001).
نتیجه‌گیری: ارزیابی پوسیدگی با سیستم ICDASII، اطلاعات دقیقی را برای پیشگیری و درمان صحیح ارائه می‌دهد. پوسیدگی با گسترش در حد مینا، بیشترین وضعیت پوسیدگی در دانشجویان بود. شدت و وسعت پوسیدگی در دانشجویان دانشگاه اصفهان بیشتر و در دانشجویان سال آخر دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، کمتر مشاهده گردید. تدوین و طراحی واحدهای درسی یا فوق‌العاده جهت آموزش سلامت دهان و دندان به منظور ارتقای سلامت دانشجویان پیشنهاد می‌گردد.
کلید واژه‌ها: پوسیدگی دندان، ICDASII، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشجویان، مطالعات اپیدمیولوژیک دهان و دندان.
 

عنوان مقاله [English]

Dental Status of Dental Students of Isfahan University of Medical Sciences and Students of Isfahan University Based on ICDASII Index

نویسندگان [English]

  • Zahra Saied Moallemi 1
  • Ali Ahmadpour 2
  • Ali Jafarian 2

1 Assistant Professor, Dental Research Center, Oral Public Health Department, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.

2 Dental Student, Student Research Committee, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

Introduction: To assess dental caries from an epidemiologic viewpoint, it is necessary to use an exact, valid, and reliable index. This study aimed to assess dental status of senior and junior dental students of Isfahan University of Medical Sciences and students of Isfahan University using the International Caries Detection and Assessment System (ICDASII) index.
Materials & Methods: In this study, 70 senior dental students, 70 junior dental students, and 70 students from Isfahan University (a total of 210 students) were randomly selected. Oral examinations were conducted in the dental clinic on a dental chair using dental explorers and mirrors. Tooth surfaces were evaluated in both dry and wet conditions and ICDASII codes were recorded. Chi-squar, Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests, Pearson’s correlation coefficient and GLM analyses were used for the analysis of data (α = 0.05).
Results: None of the students had all tooth surfaces with no caries. Only 19 students had codes 00 to 02 (primary enamel caries). The most frequent code was 01 on occlusal surfaces. Buccal and lingual surfaces of the teeth showed the lowest caries rate. The most frequent code for dentinal caries was 04. GLM analysis showed the highest dental caries rate in Isfahan University students, followed by junior students than senior dental students (p value = 0.001). University students with highly educated mothers exhibited less dental caries (p value < 0.001).
Conclusion: Assessment of dental caries with ICDASII index can provide detailed information for prevention and treatment. Enamel caries was the most prevalent dental caries among the students. Dental caries was more severe among the students of Isfahan University, while the senior dental students exhibiting the lowest caries rate. Educational or extra-curricular programs are suggested to be prepared to improve oral health of university students. 
Key words: Dental caries, Dental school, ICDASII, Oral survey, Epidemiological studies, Students.

1. Roberson TM, Heymann H, Swift EJ. Sturdevant’s art and science of operative dentistry. 5th. St. Louis: Mosby; 2006. p. 203-11.
2. Fontana M, Young DA, Wolff MS, Pitts NB, Longbottom C. Defining dental caries for 2010 and beyond. Dent Clin North Am 2010; 54(3): 423-40.
3. Pitts NB. Are we ready to move from operative to non-operative/preventive treatment of dental caries in clinical practice? Caries Res 2004; 38(3): 294-304.
4. Pitts NB. Modern concepts of caries measurement. J Dent Res 2004; 83(Suppl 1): C43-C47.
5. WHO Media centre. Oral health. 2012. [Cited 2017 Feb 12]. Available from: URL: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs318/en.html
6. Marthaler TM. Changes in dental caries 1953-2003. Caries Res 2004; 38(3): 173-81.
7. Malek Mohammadi T, Hajizamani A. A review on traditional caries diagnostic systems and introduction of new International Caries Detection and Assessment System (ICDAS). J Dent Shiraz Univ Med Sci 2011; 12(1): 67-83.
8. World Health Organization. Oral health survey. 5th. Geneva, Switzerland: WHO; 2013. p. 47-55.
9. Broadbent JM, Thomson WM. For debate: problems with the DMF index pertinent to dental caries data analysis. Community Dent Oral Epidemiol 2005; 33(6): 400-9.
10. Ismail AI, Sohn W, Tellez M, Amaya A, Sen A, Hasson H, et al. The International Caries Detection and Assessment System (ICDAS): an integrated system for measuring dental caries. Community Dent Oral Epidemiol 2007; 35(3): 170-8.
11. Pitts N. “ICDAS”--an international system for caries detection and assessment being developed to facilitate caries epidemiology, research and appropriate clinical management. Community Dent Health 2004; 21(3): 193.
12. Jablonski-Momeni A, Stachniss V, Ricketts DN, Heinzel-Gutenbrunner M, Pieper K. Reproducibility and accuracy of the ICDAS-II for detection of occlusal caries in vitro. Caries Res 2008; 42(2): 79-87.
13. Braga MM, Oliveira LB, Bonini G, Bönecker M, Mendes FM. Feasibility of the International Caries Detection and Assessment System (ICDAS-II) in epidemiological surveys and comparability with standard World Health Organization criteria. Caries Res 2009; 43(4): 245-9.
14. de Amorim RG, Figueiredo MJ, Leal SC, Mulder J, Frencken JE. Caries experience in a child population in a deprived area of Brazil, using ICDAS II. Clin Oral Investig 2012; 16(2): 513-20.
15. Honkala E, Runnel R, Honkala S, Olak J, Vahlberg T, Saag M, et al. Measuring dental caries in the mixed dentition by ICDAS. Int J Dent 2011 2011: 150424.
16. Banava S, Fattah M, Safaie T, Askarzadeh S, Safaie Yazdi M, Amaechi B, et al. Clinical comparison of dental caries by DMFT and ICDAS systems. J Islam Dent Assoc Iran 2012; 24(3): 146-51.
17. Hessari H, Vehkalahti MM, Eghbal MJ, Samadzadeh H, Murtomaa HT. Oral health and treatment needs among 18-year-old Iranians. Med Princ Pract 2008; 17(4): 302-7.
18. Deyhimi P, Eslamipour F, Naseri HA. DMFT and the effect of dental education on orodental health of dental students in Isfahan School of Dentistry. J Isfahan Dent Sch 2011; 6(4): 384-9. [In Persian].
19. Saied-Moallemi Z, Virtanen JI, Tehranchi A, Murtomaa H. Disparities in oral health of children in Tehran, Iran. Eur Arch Paediatr Dent 2006; 7(4): 262-4.