نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: زندگی تحصیلی، از مهمترین ابعاد زندگی افراد است که تأثیر بسزایی بر ابعاد دیگر زندگی دارد. هوش هیجانی، از مؤثرترین عوامل کسب موفقیت در عملکرد تحصیلی افراد است. هدف از این مطالعه، تعیین ارتباط هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دکترای عمومی دندانپزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1393-1394 بود.
مواد و روش ها: در این مطالعهی توصیفی، از پرسشنامهی استاندارد هوش هیجانی بار-آن (Bar On Emotional Intelligence) استفاده شد که شامل مشخصات دموگرافیک و سؤالات هوش هیجانی با 5 مؤلفه (درونفردی، بین فردی، سازگاری، مدیریت استرس و خلق عمومی) بود. پرسشنامه بصورت تصادفی در اختیار 156 نفر دانشجوی دانشکدهی دندانپزشکی اصفهان قرارداده شد. معدل دانشجویان به عنوان شاخص وضعیت تحصیلی در نظر گرفته و نمرهگذاری بر اساس طیف لیکرت از 1 تا 5 تعیین شد. دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخهی 18 و آنالیزهای آماری توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (0/05 = α).
یافته ها:نمرهی کل هوش هیجانی زنان (71) 223 و مردان (43) 218/95 بود. نمرهی کل هوش هیجانی افراد مجرد (91) 223/31 بیشتر از متأهلین (23) 218/13 بود. از نظر نوع سکونت، بیشترین میانگین مربوط به افرادی بود که خانهی شخصی داشتند (63) 224/12 و کمترین مربوط به خانهی استیجاری بود (15) 209/73. عزت نفس، تحمل فشار روانی، شادمانی، همدلی و انعطافپذیری با عملکرد تحصیلی، ارتباط معنیداری داشت (0/001< p value). نتایج رگرسیون نشان داد، خرده مقیاس خودآگاهی هیجانی (0/014 = p value)، عزت نفس (0/014 = p value) و شادمانی (0/024 = p value) در حضور سایر شاخصها و ویژگیهای دموگرافیک با عملکرد تحصیلی، ارتباط معنیداری داشتند (0/770 = r).
نتیجهگیری: نمرهی کل هوش هیجانی دختران، بیشتر از پسران بود. بین عملکرد تحصیلی دانشجویان و نوع سکونت شخصی و زندگی با خانواده، تفاوت معنیداری وجود داشت. بین خرده مقیاسهای خودآگاهی، عزت نفس، شادمانی و عملکرد تحصیلی، رابطهی معنیداری وجود .داشت
کلید واژهها: هوش هیجانی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان
عنوان مقاله [English]
Investigation of the Relationship between the Emotional Intelligence and Academic Performance of Undergraduate Students of Isfahan Dental School
چکیده [English]
Introduction: Educative life is one of the most important aspects in every individual’s life, which affects other aspects gravely. Emotional intelligence is one of the most effective factors in achieving success in different aspects of life. The present study was designed to investigate the relationship between educational status and emotional intelligence in dental students of Isfahan University of Medical Sciences.
Materials and Methods: Bar-On questionnaire was used to evaluate emotional intelligence. This questionnaire has 2 parts: Demographic characteristics and emotional intelligence in 5 components (inter-personal, intra-personal, compatibility, stress management, general mood). The questionnaire was completed by 156 undergraduate students in Isfahan School of Dentistry. Student’s overall average grades were used as an index for their educational status. Likert’s 1–5 scale was used for scoring. Data were analyzed with SPSS 18, using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and regression analysis (α = 0.05).
Results: The total scores of emotional intelligende were 223 and 218.95 in female (71) and male (43) subjects, respectively. The total scores of single (91) and married (23) subjects were 223.31 and 218.13, respectively. In relation to accomodation, the highest mean, 224.12, belonged to the subjects who lived in their own private homes (63) and the lowest mean, 209.73, belonged to those living in rented houses. Self-esteem, mental pressure tolerance, happiness, empathy, and adaplabity were significantly associated with academic performance (p value < 0.000). Regression analysis indicated that emotional self-awareness subscale (p value = 0.014), self-esteem (p value = 0.04), and happiness (p value = 0.024) had a significant association with academic performance in the presence of other criteria and demographic features (r = 0.770).
Conclusion: The total score of emotional intelligence was highr in females compared to males. There was a significant relationship between students’ academic performance and type of living (living alone or with family). In addition, there was a significant relationship between academic performance and self-awareness, self-steem and happiness subscales.
Key words: Academic performance, Emotional intelligence, Students.