نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: آموزش موفق به پزشکان متخصص کودکان در رابطه با سلامت دهان و پوسیدگی زودهنگام دوران کودکی میتواند تأثیر زیادی در بالا رفتن میزان آگاهی، نگرش و عملکرد آنان داشته باشد. هدف از این پژوهش، تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان متخصص کودکان در رابطه با سلامت دهان و پوسیدگی زودهنگام دوران کودکی در شهر اصفهان بود.
مواد وروشها: در این مطالعهی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، 80 پزشک متخصص کودکان به طور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامهای که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته بود، بین آنها توزیع شد. سؤالات پرسشنامه در زمینهی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان در رابطه با سلامت دهان و پوسیدگی زودهنگام دوران کودکی طراحی شده بود. دادهها با آزمونهای آماری t مستقل، Pearson و کوواریانس در سطح معنیداری 0/05 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمرهی آگاهی پزشکان، 58/4، میانگین نمرهی نگرش پزشکان، 79/2 و میانگین نمرهی عملکرد آنها، 55/5 بود. بین نمرهی آگاهی پزشکان با نگرش (0/001 > p value) و عملکرد (0/001 > p value) رابطهی مستقیم معنیداری وجود داشت و بین نمرهی نگرش و عملکرد پزشکان نیز رابطهی معنیدار مستقیم (0/001 > p value) به دست آمد. بین آگاهی پزشکان با سن پزشک، رابطهی معنیداری (0/12 = p value) وجود نداشت ولی بین نگرش (0/01 = p value) و عملکرد (0/001 > p value) با سن رابطهی معنیداری وجود داشت. همچنین بین سابقهی کار پزشکان با آگاهی (0/03 = p value)، نگرش (0/01 =p value ) و عملکرد پزشکان (0/001 > p value) رابطهی معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: میانگین نمرهی آگاهی و عملکرد پزشکان در حد متوسط بود. از آنجا که نمرهی آگاهی، رابطهی مستقیم با نمرهی عملکرد دارد، لذا ارتقاء سطح آگاهی پزشکان و بهبود عملکرد آنان در این زمینه مهم بوده و تدوین برنامههای آموزشی برای آنان یک ضرورت است.
کلید واژهها: آگاهی، نگرش، سلامت دهان
عنوان مقاله [English]
Knowledge, Attitude & Practice of Pediatricians Regarding Oral Health and Early Childhood Caries
چکیده [English]
Introduction: Educating pediatricians regarding oral health and early childhood caries can have a great effect on improving their knowledge, attitude & practice. The aim of this study was to determine the knowledge, attitude & practice of pediatricians regarding oral health and early childhood caries in city of Isfahan.
Materials and Methods: In this descriptive-analytical study that is cross sectional, 80 pediatricians were selected randomly and a questionnaire that reliability and validity of it had been approved, was distributed between participants. Questions separately in terms of knowledge, attitude and practice regarding oral health and early childhood caries were designed. Finally, after collecting the questionnaires, Statistical analysis was performed using descriptive analysis (mean and standard deviation), Pearson correlation and Independent T-Test with the 0.05 level of significance.
Results: The mean knowledge score was 58.4, the mean attitude score was 79.2 and the mean practice score was 55.5 (from 100). There was a direct significant relationship between pediatricians’ knowledge score with attitude (p value < 0.001) and practice (p value < 0.001), in addition there was a direct significant relationship (p value < 0.001) between pediatricians’ attitude score and practice score too. There was no significant relationship between knowledge with age (p value = 0.12) but there was a significant relationship between attitude (p value = 0.01) and practice (p value < 0.001) with age. There was also a significant relationship between with knowledge (p value = 0.03), attitude (p value = 0.01) & practice (p value < 0.001).
Conclusion: The mean of pediatricians’ knowledge and practice score were average. Since there was a significant relationship between knowledge and practice score, so increase the pediatricians’ level of knowledge and improvement the attitude and practice of them in this context is important and developed training programs are necessary for them.
Keyword: Knowledge, Attitude, Oral health.