نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: اضطراب از دندانپزشکی در کودکان، سالیان زیادی است که به عنوان یک مشکل در کنترل بیماران بیان میشود. اثر این ترس میتواند تا نوجوانی ادامه یابد و سبب پرهیز از اعمال دندانپزشکی گردد. هدف از این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی استفاده از روشهای موسیقی، عینکهای سهبعدی و کنترل رفتاری بر روی اضطراب کودکان حین درمانهای دندانپزشکی بود.
مواد و روشها: در این مطالعهی تجربی- مقطعی، 96 کودک 5-8 سال که برای اولین بار به بخش کودکان دانشکدهی دندانپزشکی دانشگاه آزاد خوراسگان (اصفهان) مراجعه کرده بودند انتخاب شدند. میزان اضطراب کودکان در سه گروه موسیقی، عینک سهبعدی و کنترل رفتار قبل و بعد از بیحسی و پس از ترمیم توسط پرسشنامهی MCDASF (Modified Child Dental Anxiety Scale) اندازهگیری شد. میزان درد هر گروه توسط (Visual analog scale) VAS و میزان همکاری حین کار توسط پرسشنامهی Houpt ارزیابی شد. دادهها با آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معنیداری 0/05 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین اضطراب کودکان در مراحل قبل از شروع به کار، بعد از بیحسی و بعد از ترمیم در گروه عینک سهبعدی (0/004 = p value)، در اثر استفاده از موسیقی (0/018 =p value ) و کنترل رفتاری (0/002 = p value ) تفاوت آماری معنیداری داشت.کمترین میزان اضطراب در گروه عینک سهبعدی و بیشترین میزان اضطراب در گروه کنترل رفتاری وجود داشت. بهترین گروه در کاهش میزان درد بعد از بیحسی و همکاری گروه عینک سهبعدی بود.
نتیجهگیری: استفاده از روش عینک سهبعدی به منظور کاهش میزان ترس و اضطراب میتواند روش مفیدتری نسبت به روش موسیقی و کنترل رفتاری باشد و همچنین میزان همکاری در زمان اعمال دندانپزشکی بر روی کودکان در روش عینک سهبعدی بهتر از روشهای دیگر میباشد.
کلید واژهها: اضطراب دندانپزشکی، موسیقیدرمانی، کنترل رفتاری
عنوان مقاله [English]
Effects of Using Music Methods, 3D Glasses and Behavioral Control on Children’s Anxiety during Dental Treatment
چکیده [English]
Introduction: Dental anxiety in children is a challenge in managing patients. The effect of this anxiety may continue until adolescence and be a reason for avoiding dental treatments. The aim of this study was compare the effectiveness of using music, 3D glasses and behavioral control methods on children’s anxiety during dental treatments.
Materials and Method: This Experimental cross sectional study carried out on 96 children aged between 5-8 years without any systemic. The children were divided into three groups; control (basic behavior guidance techniques without distraction), audio (basic techniques plus music) and AV (basic techniques plus 3D AV) distraction groups. The anxiety score was assessed by using MCDASf method, before local anesthesia, after LA and after restoration. Pain rate measured with VAS and the behavior of children during dental treatment measured with Houpt index. Data were analyzed by one-way ANOVA with the 0.05 level of significance.
Results: The mean of anxiety in different stages before starting work, after anesthesia and after repair, was significantly different in the 3D glasses group (p value = 0.004), using music (p value = 0.018) and behavioral control (p value = 0.002). The lowest anxiety level in the 3D glasses group and the highest anxiety in the control group was. The best group in reducing the amount of pain after anesthesia and cooperation was the 3D glasses group.
Conclusion: Use of 3D glasses in dental treatment can decrease dental anxiety in children. And children cooperation with 3D glasses was better than other methods.
Keywords: Dental anxiety, Music therapy, Behavioral control.