نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: خطای پزشکی، شامل درمانی است که با استانداردهای تأیید شده در علم پزشکی مطابقت نداشته و سبب وارد شدن آسیب به بیمار میشود. این مطالعه، بررسی فراوانی شکایات مربوط به درمانهای دندانپزشکی کودکان در استان اصفهان را هدف قرار داده است.
مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی، مقطعی و گذشتهنگر، تعداد 688 پرونده که اطلاعات و مدارک آنها در سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در سالهای 1387 تا 1397 وجود داشت، بررسی شد. در کل، 14 مورد از موارد شکایات که در حیطهی دندانپزشکی کودکان بودند، شناسایی شدند و اطلاعات مورد نظر از پروندهها استخراج شد.
یافتهها: تعداد شکایات در سالهای 1387-1389، 1392، 1394و 1395 یک مورد، سالهای 1390، 1391 و 1393، دو مورد و در سالهای 1396 و 1397 عدم گزارش بود. 5 مورد، قصور دندانپزشکی تشخیص داده شد. 5 مورد، عدم قصور و 2 مورد، رضایت شاکی جلب و 2 مورد هم بایگانی شد. 29 درصد آنها دندانپزشک متخصص کودکان و 50 درصد، دندانپزشک عمومی بودند که 2 مورد از 4 مورد شکایات از متخصصین کودکان، قصور تشخیص داده شد و 3 مورد از 7 مورد شکایات از دندانپزشکان عمومی در حیطهی کودکان، قصور تشخیص داده شد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از فراوانی کم در قصور دندانپزشکی کودکان توسط دندانپزشکان شاغل در استان اصفهان بود و آگاه بودن دندانپزشکان به محدودیتهای مهارتی و حرفهای خود و ارجاع بیمار در صورت لزوم به متخصص میتواند درصد بالایی از مشکلات بعدی که منجر به شکایت از دندانپزشک میشود را حل نماید.
کلید واژهها: دندانپزشکی قانونی، دندانپزشکی کودکان.
عنوان مقاله [English]
A Study of Frequency of Complaints Relating to Pediatric Dentistry in Isfahan Province between 2008-2018
چکیده [English]
Introduction: Medical errors include treatments that do not match approved standards in medical science and cause harm to the patients. This study aimed to investigate the frequency of complaints relating to pediatric dentistry in Isfahan province.
Materials and Methods: This research is a descriptive, prospective, and cross-sectional study. Among 688 cases of dental complaint, of which data and documents collected in the medical council of Isfahan Province in 2008-2018, 14 identified cases of complaints were in the pediatric dentistry field, which then provided the needed data for research.
Results: The number of complaints in 2009-2011, 2013, 2014, and 2015 was one case, in 2012, 2016, two cases and in 2017 and 2018 were no reports. 5 were dental malpractices. 13 identified complainants were from patients' fathers, and 1 case was the mother among practitioners, were 50% men, 50% women, 29% pedodontists, and 50% general dentists. 2 of 4 complaints from pedodontists and 3 of 7 complaints from general dentists in the pediatric field recognized as malpractices.
Conclusion: This study shows the number of pediatric malpractices is low in the Isfahan province. However, dentists must adhere to the medical oath and have good relationships with their patients. Supporting patients during treatment and considering their opinions and also treatment charges may lead to patients' satisfaction. Meanwhile, dentists should know about their abilities and their limits in practices. Also, they should refer complex cases to a specialist when they need to prevent further problems.
Keywords: Forensic dentistry, Pediatric dentistry, Dentists.