نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: آسیب به سیستم دندان شیری و دائمی، از رایجترین مشکلات دندانپزشکی است. پیشآگهی تروماهای دندانی وابسته به اقداماتی است که بلافاصله پس از حادثه انجام میگیرد. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی میزان آگاهی، نگرش مربیان مهدکودکها در زمینهی ترومای دندان شیری در شهر خرم آباد بود.
مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی- تحلیلی، تعداد ۱۰۰ نفر از مربیان مهدکودکهای شهر خرمآباد در سال 1398-1399 شرکت کردند. جمعآوری اطلاعات به صورت پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید واقع شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری Pearson و T-test مورد ارزیابی قرار گرفت (0/05 p value <).
یافتهها: در مطالعهی حاضر، میانگین نمرهی نگرش مربیان، 68/5 و میانگین نمرهی آگاهی، 34/9 محاسبه شد. همچنین فاکتورهای جنس، سن، سطح تحصیلات با نمرهی آگاهی و نگرش آنها رابطهی معنیداری نداشت (0/05 p value >) اما بین سابقهی کاری با نمرات آگاهی (0/02 = p value) و نگرش (0/004 = p value) و همچنین بین گذراندن دورهی آموزش اورژانس دندانپزشکی با سطح آگاهی (0/004 = p value) و نگرش (0/008 = p value) ارتباط معنیداری وجود داشت. ۶۴ درصد از مربیان، تجربهی ترومای دندانی را داشتند که میانگین نمرهی آگاهی (0/04 = p value) و نگرش (0/001 p value <) آنها به طور معنیداری بیشتر از سایر مربیان بود.
نتیجه گیری: سطح آگاهی مربیان در این مطالعه، ضعیف ارزیابی شد، اما سطح نگرش آنها نسبت به ترومای دندان شیری خوب بود. پیشنهاد میشود به منظور افزایش سطح آگاهی مربیان در زمینهی ترومای دندانی، برنامههای آموزشی در این ارتباط برگزار گردد.
کلید واژهها: دندان شیری، آگاهی، نگرش
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Knowledge and Attitude of Kindergarten Teachers about Primary Tooth Trauma in Khorramabad City
چکیده [English]
Introduction: Injury to both the primary and permanent dentitions is one of the most common dental problems. The prognosis of dental trauma depends on the basic measures taken immediately after trauma. This study was designed to assess the level of knowledge, the attitude of kindergarten coaches about primary teeth trauma in Khorramabad city.
Method and material: In this Cross-sectional study, 100 kindergarten coaches in Khorramabad participated in this study in 2019-2020. A valid and reliable confirmed questionnaire was used for data collection. Data were analyzed with Pearson correlation coefficients and independent t-test (p value < 0.05).
Results: In this study, the mean score of coaches’ attitude was 68.5 and the mean score of knowledge was 34.9. In the present study, the factors of gender, age, level of education had no significant relationship with their knowledge score (p value > 0.05) and attitude, but between work experience with knowledge scores (p value = 0.02) and attitude (p value = 0.004) and so between the level of knowledge (p value = 0.004) and attitude (p value = 0.008) and passing the dental emergency training course, a direct relationship was observed. In this study, there was a significant relationship 64% of the coaches experienced dental trauma and their mean score of knowledge (p value = 0.04) and attitude (p value = 0.001) was significantly higher than other coaches.
Conclusion: The assessed level of dental knowledge of the coaches participating in this study was poor, whereas their attitude about primary tooth trauma was good. The great suggestion is to hold educational programs in this regard to increase the level of knowledge of kindergarten coaches in the field of dental trauma.
Keywords: Tooth, Deciduous, Knowledge, Attitude.