نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: بیوپسی، از یک بافت زنده، دقیقترین روش رسیدن به تشخیص قطعی است که بر پایهی آن میتوان پیشآگهی بیماری و طرح درمان را تعیین نمود. این مطالعه، بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دندانپزشکان عمومی و دانشجویان دندانپزشکی در خصوص اصول انجام بیوپسی را هدف قرار داد.
مواد و روشها: این مطالعهی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی، بر روی 188 دندانپزشک عمومی و 93 دانشجوی سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از پرسشنامه انجام گردید. سپس دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای آماری Pearson و T-Test تجزیه و تحلیل شد (0/05 > α).
یافتهها: میانگین نمرهی آگاهی دندانپزشکان، 1/42 ± 4/62 و میانگین نمرهی آگاهی دانشجویان 1/77 ± 4/96 از 8 نمره به دست آمد. آگاهی دندانپزشکانی که دورهی بازآموزی بیوپسی دیدهاند در مقایسه با دندانپزشکانی که در دورهی بازآموزی شرکت نکردهاند، بالاتر و از نظر آماری معنیدار بود (0/001 > p value). میانگین نمرهی نگرش دندانپزشکان (4/06 ± 39/6) از نمرهی نگرش دانشجویان (3/06 ± 37/05) بیشتر بود.
نتیجهگیری: سطح آگاهی و نگرش دندانپزشکان و دانشجویان در مورد اصول انجام بیوپسی در حد متوسط بود. در قسمت عملکرد، بسیار ضعیف عمل میکردند و اکثر دندانپزشکان علت عدم انجام بیوپسی را عدم مهارت لازم در انجام بیوپسی میدانستند. این مطالعه نیاز به تدوین برنامههای آموزشی دقیقتر در رابطه با اصول انجام بیوپسی، در قالب دورههای بازآموزی دندانپزشکان و تأکید بیشتر در برنامهی دانشجویان را نشان میدهد.
کلید واژهها: آگاهی، نگرش، عملکرد حرفهای، بیوپسی.
عنوان مقاله [English]
Knowledge, Attitude and Practice of General Dentists and Dental Students of Isfahan University about the Principles of Biopsy
چکیده [English]
Introduction: biopsy is the most accurate way to make a definitive diagnosis, based on which the prognosis and treatment plan can be determined. This study aimed to evaluate the knowledge, attitude, and practice of general dentists and dental students about the principles of biopsy.
Materials and Methods: This descriptive-analytical and cross-sectional study conducted on 188 general dentists and 93 senior dental students of Isfahan University of Medical Sciences using a questionnaire. Then data were analyzed using Pearson correlation coefficient, T-test) in all tests, the significance level is considered 0.05(.
Results: The mean score of dentists’ knowledge was 4.62 ± 1.42 and, the mean score of students' knowledge was 4.96 ± 1.77 out of 8 points. The knowledge of dentists who had participated in retraining courses was higher than that of dentists who had not attended any biopsy retraining and was statistically significant (p value > 0.001). The mean score of dentists' attitude (39.6 ± 4.06) was higher than the students' (37.05 ± 3.06).
Conclusion: level of knowledge and attitude of dentists and students about the principles of biopsy was moderate. Their performance was also poor and most of the dentists expressed a lack of necessary skills for not doing a biopsy. This study shows the need for educational programs related to the principles of biopsy, in the form of retraining courses and more emphasis on the student curriculum.
Keywords: Knowledge, Attitude, Biopsy, Professional practice.