بررسی استفاده از دندان‌پزشکی مبتنی بر شواهد در دستیاران تخصصی دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اصفهان

نوع مقاله : مقاله‌های پژوهشی

چکیده

مقدمه: عصر حاضر، عصر اطلاعات و کاوش‌ها و نوآوری‌هاست که فرصت مناسبی را برای استفاده از اطلاعات مبتنی بر شواهد برای ما به وجود آورده است. بنابراین این مطالعه، بررسی استفاده از دندان‌پزشکی مبتنی بر شواهد در دستیاران تخصصی دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اصفهان در سال 1397 را هدف قرار داد.
مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر از نوع مقطعی و به روش نمونه‌گیری سرشماری و تعداد دستیاران دانشکده،‌ 50 نفر بوده است. روش جمع‌آوری این اطلاعات از طریق پرسش‌نامه بود. در مورد رعایت اصول اخلاقی در این مطالعه، شرکت کنندگان ملزم به ذکر نام و مشخصات شخصی خود نبودند و تنها در صورت رضایت از شرکت در مطالعه به آن‌ها پرسش‌نامه‌ای اراِئه شد. در این مقاله از روش‌های آماری توصیفی مانند توزیع فراوانی و میانگین استفاده شده است. آزمون Mann-Whitney و ضریب همبستگی Spearman در مورد بررسی ارتباط بین میزان استفاده از (Evidence based dentistry) EBD بین دستیاران خانم و آقا و ضریب همبستگی Spearman جهت بررسی بین میزان استفاده‌ی دستیاران از EBD با سال تحصیلی آن‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: در ارزیابی حاضر، مشاهده شده است که 19 نفر از دندان‌پزشکان مورد بررسی (36/5 درصد) زن و 33 نفر (63/5 درصد) مرد بودند. اکثر دستیاران (63/5 درصد) گاهی اوقات از دندان‌پزشکی مبتنی بر شواهد استفاده می‌کنند، 11 مورد (2/21 درصد) به ندرت و 8 مورد (3/15 درصد) زیاد از این روش استفاده کرده‌اند. درباره‌ی توزیع فراوانی منابع مورد استفاده‌ی دستیاران برای پاسخگویی به سؤالات در برخورد با بیماران نیز مشاهده شده است که بیشترین فراوانی (65/4 درصد) مربوط به «جزوات درسی یا سؤال از اساتید بالینی» و همچنین «کتاب‌های مرجع ترجمه شده» و کم‌ترین فراوانی (13/5 درصد) مربوط به «جستجو در سایر پایگاه‌ها» بوده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس موارد مشاهده شده در این مطالعه، میزان استفاده از پزشکی مبتنی بر شواهد در بین دستیاران پایین بوده است.
کلید واژه‌ها: دندان‌پزشکی، پزشکی مبتنی بر شواهد، دانشجویان دندان‌پزشکی.

عنوان مقاله [English]

The Usage of Evidence-Based Dentistry Among Postgraduate Student of Isfahan University of Medical Sciences

چکیده [English]

Introduction:Our current era is the age of information exploration and innovation that has given us a good opportunity to use evidence-based information, so this study aimed to evaluate the use of Evidence-Based Dentistry in Isfahan Dental School in 2018. 
Materials and Methods:The sampling method of this study was census and, the number of faculty assistants was 50. The method of collecting this information was through a questionnaire Regarding fulfillment of ethical manners in this study, participants were not required to mention their names and personal characteristics, and only if they consented participate in the study, a questionnaire was provided to them. Man withny analysis and Spear man correlation were used to evaluate the relation between EBD (Evidence Based Dentistry) according to their gender.
Results: In the current evaluation, it was observed that 19 dentists (36.5%) were female and 33 (63.5%) were male. Most residents (63.5%) sometimes use evidence-based dentistry, 11 cases (21.2%) rarely and 8 cases (15.3%) using this technique always. About the frequency distribution of resources used by residents to answer questions in dealing with patients, the highest frequency (65.4%) was related to "textbooks or questions from clinical teachers" as well as "translated reference books" and the least Frequency (13.5%) was related to "Search other databases".
Conclusion: Based on the findings in this section, the use of evidence-based medicine among residents is low.
Keywords: Dentistry, Evidence-based medicine, Dental student.

1. Richards D, Lawrence A. Evidence based dentistry. British Dental Journal. 1995;179(7):270-3.
2. McKibbon K. Evidence-based practice. Bulletin of the Medical Library Association. 1998;86(3):396.
3. Sackett DL, editor Evidence-based medicine. Seminars in perinatology; 1997: Elsevier.
4. Vaghee S, Mirzaie O, Modarres Gharavi M, EbrahimZadeh S. The effect of communication skills education on nursing students’ coping strategies in stressful situations of clinical courses. Evidence Based Care. 2011;1(1):91-102.
5. Youngblut JM, Brooten D. Evidence-based nursing practice: Why is it important? AACN Advanced Critical Care. 2001;12(4):468-76.
6. Bayat F, Vehkalahti MM, Murtomaa H, Tala H. Why do adults entitled to free or highly subsidized dental services select fully out‐of‐pocket‐paid care? Community dentistry and oral epidemiology. 2010;38(1):88-95.
7. Iqbal A, Glenny A. General dental practitioners' knowledge of and attitudes towards evidence based practice. British dental journal. 2002;193(10):587.
8. McGlone P, Watt R, Sheiham A. Evidence-based dentistry: an overview of the challenges in changing professional practice. British dental journal. 2001;190(12):636.
9. زاده رح. ‫ طراحی تم مبتنی بر شواهد در برنامه آموزش دندانپزشکی عمومی: ‫ کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی; 2016.‬‬
10. Sadeghi M, Khanjani N, Motamedi F, Saber M, Rad GS. Familiarity of medical residents at Kerman Medical University with evidence based medicine databases. Journal of research in medical sciences: the official journal of Isfahan University of Medical Sciences. 2011;16(10):1372.
11. خامی, جعفری, راد م, یزدانی, مسکوچی, آناهیتا د, et al. آگاهی، دانش و نگرش دانشجویان دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهیدبهشتی در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد. مجله دندانپزشکی جامعه اسلامی دندانپزشکان. 2012;24(3):251-8.
12. Burns PB, Rohrich RJ, Chung KC. The levels of evidence and their role in evidence-based medicine. Plastic and reconstructive surgery. 2011;128(1):305.
13. Leeman J, Sandelowski M. Practice‐based evidence and qualitative inquiry. Journal of Nursing Scholarship. 2012;44(2):171-9.
14. Najafi NF, Asgari I. Effectiveness of a program on evidence-based dentistry in dental students. Journal of education and health promotion. 2017;6.
15. Sabounchi S, Nouri M, Erfani N, Houshmand B, Khoshnevisan M. Knowledge and attitude of dental faculty members towards evidence‐based dentistry in Iran. European Journal of Dental Education. 2013;17(3):127-37.
16. Ghojazadeh M, AZAMI AS, NAGHAVI BM. Evidence-based care in Iran: a systematic review. 2014.
17. Moeintaghavi A, Mokhtari MR, Lal Alizadeh F, Farazi F, Sohrabi M. Evaluation of evidence based dentistry knowledge and usage among postgraduate dental students of Mashhad dental school in 2012-2013. Journal of Mashhad Dental School. 2014;38(1):61-70.
18. Amini M, Sagheb M, Moghadami M, Shayegh S. Knowledge and usage of evidence based medicine in Shiraz. Journal of Education Development Center. 2007;4(1):30-5.
19. Nakhaee N, Oroomiei N, Amiresmaili MR, Moghadam MN, Mohammadi B, Mirzaei S, et al. Challenges of appointment fixing in private physician offices from the viewpoint of physicians and secretaries. Journal of Health and Development. 2012;1(3):207-20.