نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: تحصیل در رشتهی دندانپزشکی، با سطوح بالایی از استرس همراه است. این مطالعه با هدف بررسی میزان استرس محیطی دانشجویان دانشکدهی دندانپزشکی کاشان و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی ۹۹-1398 انجام گردید.
مواد و روشها: در این مطالعه، تمامی دانشجویان مقطع بالینی دانشکدهی دندانپزشکی کاشان (۱۱۸ نفر) به شیوهی سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. از پرسشنامهی استاندارد استرس محیطی دندانپزشکی DES (Dental environment stress) به همراه مشخصات دموگرافیک جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد.
یافتهها: در این مطالعه، 57/6 درصد دانشجویان، استرس محیطی بالایی داشتند. بیشترین فراوانی استرس محیطی در حیطهی درمان بیماران (75/4 درصد) و آموزش کلینیکی (66/9 درصد) مشاهده شد. میزان استرس محیطی از نظر جنسیت، محل سکونت و شغل پدر، معنیدار بود (05/0 > p value). در حالیکه این متغیر از نظر وضعیت تأهل، معدل ترم گذشته، میانگین سنی، شغل و میزان تحصیلات مادر و پدر، تفاوت آماری معنیداری نداشت (05/0 < p value).
نتیجهگیری: با توجه به سطح بالای استرس در دانشجویان دندانپزشکی در حین تحصیل و همچنین خطرات سطوح بالای استرس، لازم است که مسؤولان به این موضوع بیشتر توجه کنند. علاوه بر این، دانشجویان دختر، ساکن خوابگاه و دانشجویانی که شغل پدرشان دولتی بود، بیشترین نیاز به حمایت را داشتند.
کلید واژهها: استرس، روانشناختی، دانشجوی دندانپزشکی، آموزش.
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Environmental Stress among Students of Kashan Dental School in Academic
چکیده [English]
Introduction: Studying dentistry is associated with high levels of stress. The aim of this study was to investigate the environmental stress experienced by students of Kashan Dental School and influential factors during the academic year of 2020-2021.
Materials and Methods: In this study, all clinical students of Kashan Dental School (118 people) were studied via census method. The standard dental environment stress questionnaire (DES) with demographic characteristics was used to collect information.
Results: In this study, 57.6% of students depicted high environmental stress. The highest frequency of environmental stress was observed in the field of patient treatment (75.4%) and clinical education (66.9%). Environmental stress with regards to gender, place of residence and father's occupation was significant (p value < 0.05). Meanwhile, this variable was not statistically significant with regards to marital status, average grade from last semester, mean age, mother's job and both parents' education (p value < 0.05).
Conclusion: Due to the high level of stress in dental students during their studies and also provided, the dangers of elevated stress, it is necessary for responsible authorities to pay more attention to this issue. In addition, female students, dormitory students and students whose father's are employed by the government are most in need of support.
Keywords: Stress, Psychological, Dental student, Education.