نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: هدف از این مطالعه، بررسی نمرهی کیفیت زندگی و استرس، ارتباط بین این دو و عوامل مؤثر بر آنها در دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میباشد.
مواد و روشها: این مطالعهی توصیفی- تحلیلی بر روی 235 نفر از دانشجویان دندانپزشکی و 488 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از فروردین تا تیرماه ۱۳۹۸ انجام شده است. در این مطالعه، 24 آیتم کیفیت جسمی، کیفیت روانی، کیفیت اجتماعی، کیفیت محیطی و 2 آیتم سلامت عمومی مربوط به کیفیت زندگی و 14 آیتم مربوط به سطح استرس ادراک شده با پرسشنامهی الکترونیک WHOQOL-Bref بررسی گردید. اطلاعات پس از جمعآوری با آزمونهای ANOVA، t-test و ضرایب همبستگی و همچنین آزمون رگرسیون خطی آنالیز شد (0/05 = α).
یافتهها: میانگین کیفیت زندگی کل 1/14 ± 5/78 (120-26) و میانگین استرس 2/7 ± 6/27 (56-10) بود. در هر دو رشته، رابطهی معنیدار و معکوس بین کیفیت زندگی و استرس کل دیده شد (78/0- = r، 001/0 > p value). در دانشجویان دندانپزشکی، نمرات کل و چهار حیطه به طور معنیداری بالاتر و استرس، بطور معنیداری پایینتر از دانشجویان پزشکی بود. در هر دو رشته، بطور معنیداری میزان استرس در خانمها بیشتر از آقایان بود (0/03 = p value). بر اساس سال تحصیلی، در دانشجویان پزشکی، میانگین نمرهی کیفیت زندگی کل (0/04 = p value) و نمرات کیفیت جسمی (0/001 > p value) و کیفیت روانی (0/07 = p value) تفاوت معنیدار داشت و هر چه سال تحصیلی بالاتر رفته، نمرهی کیفیت زندگی پایینتر آمده است.
نتیجهگیری: بین کیفیت زندگی و سطح استرس، ارتباط معنیدار و معکوس وجود داشت. سطح استرس در خانمها، همچنین در دانشجویان پزشکی نسبت به دانشجویان دندانپزشکی بیشتر بود. نمرهی کیفیت زندگی و افزایش سال تحصیلی، ارتباط معکوس داشتند.
کلید واژهها: کیفیت زندگی، استرس روحی، دانشجویان پزشکی، دانشجویان دندانپزشکی.
عنوان مقاله [English]
Quality of Life Related to Environment of Dental and Medical Student’s Life and Its Correlation with Stress
چکیده [English]
Introduction: The purpose of this study was to investigate the quality of life (QOL) score based on stress scale, the relationship between the two and their influencing factors in medical and dental students of Isfahan University of Medical Sciences.
Materials and Methods: This cross sectional study was carried out on 235 dental students and 488 medical students between April-June 2020. In this study 24 items of physical quality, psychological quality, social quality, environmental quality and 2 general health items related to quality of life and 14 items related to stress level were assessed using the electronic questionnaire of WHOQOL-BREF. The collected data was fed into SPSS and analyzed by ANOVA, T-test, correlation coefficients and linear regression test (α = 0.05).
Results: The mean for total quality of life was 78.5 ± 14.1 (26-120) and 27.6 ± 7.2 (10-56), respectively. In both professions, the relationship between QOL and total stress showed a significant and inverse relationship (p value < 0.001, r = -0.78). In dental students, four domains and the total score were significantly higher and stress levels were significantly lower compared to medical students. In both professions, women had significantly higher levels of stress than men (p value = 0.03). Based on academic year, in medical students mean for total QOL scores (p value = 0.04), physical (p value < 0.001) and emotional quality (p value = 0.07) were significantly different and while the academic year increased, the QOL scores decreased.
Conclusion: There is a significant and inverse relationship between QOL and stress level. The level of stress in females is higher than in males and also in medical students than in dental students. The score of quality of life and academic year were inversely correlated.
Key word: Quality of life, Psychological stressor, Dental students, Medical students.