نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: تشخیص و تجویز صحیح دارو، یکی از بخشهای اصلی درمان توسط کارکنان بهداشتی از جمله دندانپزشکان است. لذا در این زمینه باید آگاهی لازم را داشته و عملکرد مناسبی را در انتخاب دارو، دوز مناسب و دورهی درمانی انجام دهند. مطالعهی حاضر با هدف ارزیابی آگاهی و عملکرد دانشجویان سال آخر دندانپزشکی و دندانپزشکان عمومی شهر اصفهان انجام گرفته است.
مواد و روشها: مطالعهی توصیفی- تحلیلی و مقطعی حاضر، بر روی 99 دانشجوی سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و نیز 89 دندانپزشک عمومی شاغل در این شهر در سال 1398 به انجام رسید. پرسشنامهی این مطالعه در 3 بخش اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و عملکرد بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری T-test، آنالیز one-way ANOVA و ضریب همبستگی Spearman مورد تحلیل قرار گرفت (0/05 > p value).
یافتهها: سطح آگاهی دندانپزشکان عمومی و دانشجویان به ترتیب در سطح ضعیف (2/2 و 3 درصد)، متوسط (82 و 9/82 درصد) و خوب (15/8 و 14/1 درصد) و عملکرد دندانپزشکان و دانشجویان به ترتیب در سطح ضعیف (9/7 تا 5 درصد)، متوسط (84/2 تا 89/6 درصد) و خوب (7/9 و 8/1 درصد) به دست آمد. نمرهی آگاهی دندانپزشکان (0/0001 > p value، 0/417 = r) و دانشجویان (03/0- > p value، 0/213 = r) با عملکرد ایشان ارتباط مستقیمی داشت. مقایسهی آگاهی و عملکرد دانشجویان و دندانپزشکان، تفاوت آماری معنیداری نشان نداد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد برگزاری بازآموزی و ساخت پمفلتهای آموزشی در زمینهی آگاهی در تجویز داروها و نیز عملکرد در این زمینه میتواند به بالا بردن آگاهی و عملکرد دانشجویان کمک نماید.
کلید واژهها: دانش، دندانپزشکان، داروهای تجویزی
عنوان مقاله [English]
Knowledge and Practice of General Dentists and Senior Dental Students of Isfahan in Dental drug Prescription
چکیده [English]
Introduction: Proper diagnosis and administration of medication is one of the main aspect of treatment done by healthcare workers, such as dentists. Therefore, they should have enough knowledge, act precisely regarding the drug selection, dosage, and duration of treatment. The current study aimed to assess the knowledge and practice of the senior dentistry students and general dentists in Isfahan.
Materials & Methods: The present descriptive, analytical, and cross-sectional study was done on 99 senior dentistry students and 89 general dentists in 2018 in Isfahan. The questionnaire of this study contained 3 parts, including demographic details and information on knowledge and practice. The obtained data were analyzed with SPSS version 25 and the two groups were compared (p value < 0.05).
Results: The knowledge of the dentists and students at the poor level comprised (2.2% and 3% respectively), in moderate (82% and 82.9%) and in good (15.8% and 14.1%), respectively and for practice, for low (7.9% and 5%), moderate (84.2% and 89.6%) and good (7.9% and 8.1%), respectively. The practice of both dentist (p value < 0.001, r = 0.417) and students (p value = 0.03, r = 0.213) was remarkably associated with their knowledge. The comparison of the knowledge (p value = 0.30) and practice (p value = 0.33) between dentists and students showed no statistical difference.
Conclusion: According to the result of this study, it seems that conducting further training programs and making educational pamphlets on drug prescription can help increase the knowledge and practice of dentist dentistry student.
Key words: Knowledge, Dentists, Prescription drugs.