نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: تلاش در جهت ارتقا سطح مهارتهای بالینی در تمامی دانشجویان رشتههای پزشکی به ویژه دندانپزشکی و نقش آن در توسعهی مبانی اخلاق حرفهای، لازم و ضروری میباشد. هدف از این مطالعه، ارزیابی دورهی آموزشی مهارت بالینی ارتباطی دانشجویان دانشکدهی دندانپزشکی اصفهان قبل و بعد از تدریس بود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی (Quasi-experiment) و به صورت Uncontrolled before and after میباشد. در این مطالعه، 100 نفر از دانشجویان دندانپزشکی شهر اصفهان در سال 1395 قبل از گذراندن واحد مذکور و بعد از آن شرکت داده شدند و با استفاده از پرسشنامهی روایا و پایا شده، نمرهی مهارتهای بالینی ارتباطی گروه مذکور تعیین و مورد مقایسه قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از جدول، نمودار، شاخصهای مرکزی و پراکندگی توصیف با استفاده از آزمونهای آماری Independent t-test و آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنیداری 0/05 = p value به دست آمد.
یافتهها: بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها، اختلاف بین بینش و سطح آگاهی دانشجویان قبل و بعد از تدریس درس مربوطه مشاهده گردید. همچنین بر اساس همین آزمون، میانگین نمرهی مهارت بالینی پس از طی دورهی آموزشی در مردان و زنان معنیدار نبود (0/845 = p value). بین سایر زیرمقیاسها با جنسیت نیز قبل و بعد از آموزش، ارتباط معنیدار مشاهده نگردید (0/2 = p value).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها، ارائهی نظری درس مذکور در بینش دانشجویان در رابطه با مهارتهای بالینی بهبود پیدا کرده است. لذا کسب دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی از عناصر لازم در بهبود آموزش و تربیت تأمینکنندگان سلامت دهان و دندان جامعه در آینده، مهم میباشد.
کلید واژهها: دندانپزشکی، مهارتهای بالینی ارتباطی، دانشجویان دندانپزشکی.
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Clinical Communicational Skill Training Period in Isfahan Dental School 2014
چکیده [English]
Introduction: Professional ethics in any field of medical specialties lead to better communication between patient and doctor and ultimately improve the quality of health care and patient satisfaction will follow. So, we aimed to evaluate the professional communication skills in students before and after training in an attempt to improve the clinical skills in all students of medicine and dentistry.
Materials & Methods: This quasi experimental study had 100 dental students from Isfahan University of Medical Sciences enrolled in the year 2016 before and after taking the course and were rated using valid and reliable questionnaires and then the scores were compared. The data was analysed via independent-t test and co-variance. P value = 0.05 was considered statistically significant.
Results: Based on the results of data analysis a difference between the level of students' knowledge before and after the lessons were observed. Moreover, the mean score for men and women after completing the course did not significantly differ. Based on the results of independent t test scores in men and women's clinical skills before taking the course, there was no significant difference (p value = 0.689). There was no significant relationship between other subscales and gender before and after training (p value = 0.2).
Conclusion: According to the results of data analysis, the theoretical presentation of the course has improved students' perceptions of clinical skills. Therefore, taking into account the views of dental students is one of the necessary elements in improving the education and training of oral health care providers in the community in the future.
Key words: Dental health education, Clinical competance, Dental students.