نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: یکی از مشکلات وچالشهای مطرح در زمینهی دندانپزشکی، مسألهی شکایات بیمار است که سبب نارضایتی، اتلاف وقت، هزینه و انرژی برای طرفین میشود. انجام این مطالعه میتواند برای دانشجویان ودندانپزشکان مفید باشد؛ زیرا آنها را قادر خواهد کرد تا مواردی را که منجر به شکایت میشود، شناخته و در درمان و برخورد با بیماران اصول اخلاق حرفهای را رعایت نمایند. هدف از این مطالعه، بررسی رابطهی میان پایبندی به اخلاق حرفهای با شکایات دندانپزشکی در شهرستان اصفهان در بین سالهای 1388 تا 1398 بود.
مواد و روشها: در این مطالعهی مقطعی، تعداد 706 پروندهی شکایت از دندانپزشکان در سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان شهرستان اصفهان در بین سالهای 1388 تا 1398 مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات مورد نیاز استخراج گردید. جهت آنالیز دادهها از آزمونهای آماری توصیفی- تحلیلی استفاده شد.
یافتهها: یک روند کلی افزایش در شکایات از دندانپزشکان مشاهده شد. بیشترین علت شکایتها مربوط به برخورداری از دانش، مهارت، تجربهی کافی (صلاحیت داشتن)، مشاوره و ارجاع به دندانپزشک ذیصلاح دیگر، دریافت هزینههای اضافی، رفتارهای مخرب و خلاف شئون در محیط کار بود. فراوانی دندانپزشکان مذکر و عمومی در پروندهها بیشتر بود.
نتیجهگیری: شکایات دندانپزشکی، روند صعودی داشتند و بیشترین علت شکایت از دندانپزشکان، برخورداری از دانش، مهارت، تجربهی کافی (صلاحیت داشتن)، مشاوره و ارجاع به دندانپزشک ذیصلاح دیگر بود.
کلید واژه ها: اخلاق حرفهای، دندانپزشک، شکایت
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Frequency Distribution of Dental Complaints According to the Principles of Observing Professional Ethics in Isfahan City Between 2010 to 2020
چکیده [English]
Introduction: One of the problems and challenges posed in the dentistry field is to file a lawsuit against dentist that causes discontent ، wasting time and cost and energy for both of them.
This study can be useful for students and dentists because it will enable them to identify cases that lead to the lawsuits and treatment and contact with patients adhere to the principles of professional ethics. purpose of this study was to investigate the relationship between adhere to the principles of professional ethics with lawsuits in Isfahan city between 2010 to 2020.
Materials and Methods: In this Cross-Sectional study, 706 files of lawsuits in Isfahan medical records archives and deputy of treatment during 2010-2020 were evaluated and the required information was extracted. The data were analyzed by descriptive statistics test.
Results: A rising trend was observed in the rate of lawsuits. The most cause of lawsuits was related to not having the knowledge, skill and experience, consultation and referral, overbilling, disruptive behavior in the workplace. Frequency of male dentists and general dentists were higher.
Conclusion: Dental complaints had a rising trend, and the most commonly reported cases related to not having the knowledge, skill and experience, consultation and referral.
Keywords: Professional ethics, Dentist, lawsuits