نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: التهاب و عفونت، از پالپ دندان به بافت پریودنشیوم و از پریودنشیوم به پالپ منتقل میشود. با توجه به چالشبرانگیز بودن تشخیص ضایعات اندودنتیک- پریودنتال و اهمیت درمان مناسب به جهت بهبود پروگنوز دندان، این مطالعه با هدف ارزیابی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی پیرامون تشخیص ضایعات پالپ و پریودنتال انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعهی مشاهدهای تحلیلی، پرسشنامهای جهت بررسی آگاهی پیرامون ضایعات پالپ و پریاپیکال در سه حیطهی آگاهی نظری، آگاهی در زمینهی تشخیص و آگاهی در زمینهی درمان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399 طراحی و توسط 400 نفر از دانشجویان دندانپزشکی به عنوان نماینده از 15 شهر ایران تکمیل شد. آنالیز دادهها با آزمونهای Friedman، Wilcoxon، Mann-Whitney انجام شد (0/05 = α).
یافتهها: درصد پاسخگویی صحیح دانشجویان دندانپزشکی به سؤالات مربوط به آگاهی نظری 18/39 ± 65/70، درصد پاسخگویی صحیح به سؤالات آگاهی تشخیص دانشجویان 33/28 ± 50/75، درصد پاسخگویی صحیح به سؤالات آگاهی درمان 23/93 ± 52/13 و درصد پاسخگویی صحیح به سؤالات آگاهی در کل 16/35 ± 56/68 بوده است، که از لحاظ آماری این تفاوت در میزان آگاهی در سه حیطه مورد بررسی معنیدار است (0/001 p value <).
نتیجهگیری: در مطالعهی حاضر نشان داده شد، بیشترین میزان آگاهی مناسب در دانشجویان در حیطهی آگاهی نظری ضایعات اندودنتیک- پریودنتال و کمترین آگاهی مناسب در زمینهی تشخیص این بیماریها میباشد. آگاهی کلی دانشجویان در این مطالعه نسبت به ضایعات اندودنتیک- پریودنتال متوسط نشان داده شد.
کلیدواژهها: آگاهی، پالپ دندان، بافت پریودنتال.
عنوان مقاله [English]
A Survey of Undergraduate Dentistry Student’s Awareness About Pulp and Periodontal Lesions in Fourteen Cities of Iran
چکیده [English]
Introduction: Inflammation and infection can be transmitted from the dental pulp to the periodontal tissue and from the periodontium to the pulp. Due to the challenging diagnosis of endodontic-periodontal lesions and the importance of appropriate treatment to improve dental prognosis, this study was performed to evaluate the knowledge of dental students about the diagnosis of pulp and periodontal lesions.
Materials and Methods: In this analytical observational study, a questionnaire was designed to assess knowledge about pulp and periapical lesions in three areas of theoretical knowledge, knowledge in diagnosis and knowledge in treatment in the second semester of the academic year 2021 and designed by 400 dental students were completed as representatives from 15 cities in Iran. Data analysis was performed by Friedman, Wilcoxon and Mann-Whitney tests (α = 0.05).
Results: Percentage of correct answer of dental students to the questions related to theoretical knowledge 65.70 ± 18.39, percentage of correct answer to the questions of students' diagnostic knowledge 50.75 ± 33.28, percentage of correct answer to the questions of treatment knowledge 52.13 ± 23.93 and the percentage of correct answers to the questions of knowledge in total was 56.68 ± 16.35, which is statistically significant in the amount of knowledge in the three areas studied (p value < 0.001).
Conclusion: In the present study, it was shown that the highest level of appropriate knowledge in students is in the field of theoretical knowledge of endodontic-periodontal lesions and the lowest level of appropriate knowledge in the field of diagnosis of these diseases. The general knowledge of students in this study about moderate endodontic-periodontal lesions was shown.
Key words: Awareness, Dental pulp, Periodontium.