نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: همکاری بیمار در درمان ارتودنسی، یکی از مهمترین پیشبینی کنندههای نتیجهی درمان میباشد. ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺖ ﺑﯿﻤﺎر، ﻣﻌﯿﺎری ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ شیوهی درﻣﺎن، ﮐﯿﻔیت آن و ﻫﻤﭽﻨین رابطهی ﭘﺰشک و ﺑﯿﻤﺎر بشمار میرود. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط میان برخی ویژگیهای شخصیتی بیماران با میزان همکاری آنان در درمان ارتودنسی بود.
مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی، 135 نفر از افرادی که برای درمان ثابت ارتودنسی، به بخش ارتودنسی دانشکدهی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. بعد از انتخاب افراد، پرسشنامههای NEO-FFI و رضایتمندی در اختیار آنها قرار گرفت. همبستگی میان 5 فاکتور روانشناسی نظریهی پنج عاملی شخصیت Costa و McCrae، با میزان همکاری و رضایت بیماران در طی درمان ارتودنسی بررسی شد. دادهها با استفاده از ضرایب همبستگی Pearson، Spearman و Regression آنالیز شدند.
یافتهها: میانگین نمرهی همکاری بین 2 و 6 ماه بعد از شروع درمان، اختلاف معنیدار نداشت (0/66 = p value). نمرهی رضایتمندی از درمان با نمرهی عامل شخصیتی مسؤولیتپذیری رابطهی مستقیم داشت (0/01 = p value) اما با نمرات سایر عوامل شخصیتی رابطهی معنیدار نداشت (0/05 < p value). نمرهی همکاری 2 و 6 ماه بعد از شروع درمان با نمرات عوامل شخصیتی، رابطهی معنیدار نداشت (0/05 < p value). بین نمرهی همکاری 2 ماه (0/57 = p value) و 6 ماه بعد از شروع درمان (0/99 = p value) با نمرهی رضایتمندی از درمان رابطهی معنیدار وجود نداشت.
نتیجهگیری: بین همکاری بیماران ارتودنسی و تیپ شخصیتی آنها، ارتباطی وجود نداشت. بین رضایتمندی بیماران ارتودنسی و نمرهی عامل شخصیتی مسؤولیتپذیری رابطهی مستقیم وجود داشت.
کلید واژهها: ارتودنسی، روانشناسی، همکاری بیماران
عنوان مقاله [English]
Relationship between Psychological Factors with Cooperation and Satisfaction in Fixed Orthodontic Patient
چکیده [English]
Introduction: cooperation in orthodontics is one of the most important predictors of treatment outcome. Evaluation of patient satisfaction is a suitable criterion for the evaluation of treatment and quality of the patients and the relationship between physician and patient. In this study, the relationship between some personality traits of patients with their cooperation in orthodontic treatment
Materials and Methods: In this descriptive study, 135 patients who had referred to the orthodontic department of the School of Dentistry of Isfahan Azad University for fixed orthodontic treatment were selected. The correlation between 5 psychological factors of Costa and McCrae personality theory with the level of cooperation and satisfaction of patients during orthodontic treatment was assessed by NEO-FFI questionnaire, OPCS questionnaire to measure patient cooperation 2 months and 6 months after treatment and satisfaction questionnaire. Data were analyzed using Pearson, Spearman and Regression correlation coefficients.
Results: The mean cooperation score was not significantly different between 2 months and 6 months after starting treatment (p value = 0.66). The satisfaction score of treatment was directly related to the score of the responsible factor of responsibility (p value < 0.01) but was not significantly related to the scores of other personality factors (p value > 0.05). Cooperation score 2 months and 6 months after starting treatment was not significantly related to personality factor scores (p value > 0.05). There was no significant relationship between cooperation score 2 months (p value = 0.57) and 6 months after starting treatment (p value = 0.99) with treatment satisfaction score.
Conclusion: There is no relationship between orthodontic patients' cooperation and their personality type. There is a direct relationship between orthodontic patients' satisfaction and the score of the personality factor of responsibility.
Keywords: Orthodontics, Psychology, Patient compliance