نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: هدف از انجام این مطالعه، تعیین میزان رضایتمندی بیماران دانشکدهی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جریان پاندمی COVID-19 (سال تحصیلی 1400-1399) بوده است.
مواد و روش ها: مطالعهی توصیفی- تحلیلی حاضر به صورت مقطعی، میزان رضایتمندی 251 بیمار از بیماران دانشکده در جریان پاندمی کووید-19 در سال تحصیلی 1400-1399 با استفاده از یک پرسشنامهی خود ساخته متشکل از 34 سؤال (که روایی و پایایی آن تأیید شد) شامل اطلاعات مورد نیاز در 5 بخش دموگرافیک، عوامل بین فردی، کیفیت خدمات، تسهیلات و دسترسی و کنترل عفونت، به دست آمد. در انتها دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی، و روشهای آمارتحلیلی شامل آزمون t مستقل، ضریب همبستگی Pearson و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل گردید. (0/005 > p value).
یافته ها: بیشترین بیماران شرکتکننده در پژوهش از بخش اندو عمومی (20 نفر- 8 درصد) بود. بیشترین رضایتمندی کلی بیماران از بخش جراحی تخصصی با میانگین 24/92 ± 144/25، کمترین آن از بخش پروتز تخصصی با میانگین 8/30 ± 128/41 و به طور کلی میزان رضایتمندی کلی بیماران با نمرهی میانگین کلی 60/32 ± 136/19 از 170 (80/35 درصد) گزارش شد.
نتیجهگیری: به طور کلی میزان رضایتمندی بیماران مراجعهکنندگان به دانشکدهی دندانپزشکی اصفهان در جریان پاندمی کرونا، نسبتاً مطلوب بوده است.
کلید واژهها: خدمات بهداشتی دندانی، رضایتمندی بیمار، کووید-19
عنوان مقاله [English]
Evaluating Patients' Satisfaction of Isfahan Dental School During COVID-19
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to evaluate the satisfaction of patients in the School of Dentistry of Isfahan University of Medical Sciences during the COVID-19 pandemic (Academic Year 2020-2021)
Materials Methods: This is a cross-sectional descriptive-analytical study using a self-made questionnaire consisting of 34 questions whose validity and reliability were confirmed. The basis of patients'satisfaction of the Faculty of college during the COVID-19 pandemic in the academic year 2020-2021 was obtained from 251 patients. Finally, the data were analyzed using descriptive statistical methods including mean and standard deviation, frequency distribution tables, and statistical methods including independent t-test, Pearson correlation coefficient and one-way analysis of variance. (p value > 0.005)
Results: In the present evaluation, it was observed most of the patients in the study were from the general endo ward (20 patients - 8%). The highest overall satisfaction of patients with specialized surgery ward with mean 144.25 ± 24.92, the lowest with specialized prosthesis ward with mean 128.41 ± 8.30 and in general the overall satisfaction of patients with mean score 136.60 ± 19.32 out of 170 (80.35%) was reported.
Conclusion: In general, the level of satisfaction of patients referred to Isfahan Dental School during the corona pandemic was relatively good.
Keywords: Dental health service, Patient satisfaction, COVID-19