نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه:کنترل اضطراب کودکان در حین اعمال دندانپزشکی از عوامل مهم و مؤثر بر موفقیت درمان میباشد که فاکتورهای شخصیتی و ویژگیهای تربیتی والدین در قالب سبک و شیوهی فرزندپروری آنها میتواند در شکلگیری این اضطراب در کودکان بسیار تأثیرگذار باشد. هدف از این مطالعه، تعیین ارتباط شیوههای فرزندپروری و اضطراب و رفتار کودکان در محیط دندانپزشکی بود.
مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی- تحلیلی، 126 کودک 4 تا 6 ساله و والدین آنها از بین مراجعین به بخش کودکان دانشکدهی دندانپزشکی خوراسگان در سال تحصیلی 1399انتخاب شدند. پرسشنامهی (Modified Child Dental Anxiety Scale) MCDASF و مقیاس فرانکل برای اندازهگیری اضطراب و تعیین رفتار کودکان در محیط دندانپزشکی و پرسشنامه ی سبک فرزندپروری Bumrind برای تعیین نمرهی والدین در سبکهای فرزندپروری مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با آزمونهای آماری Pearson ، Spearman و Chi-square تجزیه و تحلیل شدند (0/05 > p value).
یافتهها: بین امتیاز سبک فرزندپروری مقتدر در والدین و اضطراب دندانپزشکی کودکان ارتباط معنیدار وجود نداشت (0/803 = p value، 0/022 = r). بین امتیاز سبک فرزندپروری مستبد در والدین و اضطراب دندانپزشکی کودکان ارتباط معکوس و معنیداری وجود داشت (0/001 > p value، 0/307- = r). بین امتیاز سبک فرزندپروری سهلگیرانه در والدین و اضطراب دندانپزشکی کودکان ارتباط مستقیم و معنیداری مشاهده شد (0/001 > p value، 0/318 = r).
نتیجهگیری: اضطراب و رفتار کودکان در محیط دندانپزشکی با سبک فرزندپروری والدین مرتبط بود.
کلید واژهها: فرزندپروری، اضطراب دندانپزشکی، کودکان.
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Parenting Style and Dental Anxiety in 4-6 Years Old Children
چکیده [English]
Introduction: Control on children`s dental anxiety is one of the important & effective factor predicting treatment success. Personality factors & parenting style can be very effective in children`s dental anxiety. The aim of this study was to determine the relationship between parenting styles and child`s dental anxiety and behavior in dental setting.
Materials and Methods: This is a descriptive study done a sample of 126 children aged 4-6 years old and their parents participated in this study in the year 2020. Sampling method was non-random and simple. MCDASf questionnaire was used to measure children`s dental anxiety and Bumrind questionnaire was used for scores of parenting styles. Data were analyzed by Pearson Correlation, Spearman Correlation, and chi-square tests.
Results: A significant relationship between the score of authoritative parenting style in parents and pediatric dental anxiety (p value = 0.803, r = 0.022). However, a significant inverse relationship was observed between the score of authoritarian parenting style in parents and children's dental anxiety (p value < 0.001, r = -0.307). Also, a direct and significant relationship was observed between the score of permissive parenting style in parents and children's dental anxiety (p value < 0.001, r = 0.318)
Conclusions: Dental anxiety and behavior in children is associated with parenting style.
Keywords: Parenting, Dental anxiety, Child