نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: ههمواره دندانپزشکان در تلاش بودهاند که شکل و فرم دندان را با شکل کلی صورت و متغیرهای دیگر همچون شخصیت، جنسیت و سن هماهنگ نمایند. رویکرد Visagism به دندانپزشکان کمک میکند که بتوانند لبخندی نه تنها زیبا بلکه هماهنگ با تمام ویژگیهای روحی- روانی بیمار ایجاد نمایند. هدف این مطالعه، بررسی هماهنگی میان طرح لبخند و ویژگیهای شخصیتی بیماران متقاضی طراحی لبخند بود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است و از 104 نفر از بیماران 18-30 سالهی مراجعهکننده به دانشکدهی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در سال 1395 برای طراحی لبخند، در سه حالت مختلف استراحت، لبخند ملایم و لبخند کشیده فوتوگرافیهای استاندارد تهیه شد. سپس به بیماران پرسشنامهی تحلیل شخصیت و همچنین فرمی پیرامون خواستهی اصلی بیماران به منظور طراحی لبخند داده شد. تصاویر توسط یک ناظر حرفهای بررسی گردید و بر اساس رویکرد Visagism طبقهبندی شدند. تصاویر با نتایج حاصل از پرسشنامه و فرم مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت و توسط آزمونهای Chi- Square و One- way ANOVA تجزیه و تحلیل شدند (0/05 > p value).
یافتهها: میزان هماهنگی میان طرح لبخند و ویژگیهای شخصیتی برابر 71/1 درصد بود (0/0001 > p value). بیشترین میزان هماهنگی میان الگوی طراحی لبخند و ویژگیهای شخصیتی مرتبط با الگوی phlegmatic برابر با 81/1 درصد بود. که میان طرح لبخند و ویژگیهای شخصیتی ارتباط معناداری وجود دارد، توصیه میشود دندانپزشکان در بازسازی لبخند تنها به جنبههای زیبایی از نظر دندانپزشکی اکتفا نکرده بلکه با ارزیابی روانشناسی بیماران، طرح لبخندی زیبا و هماهنگ با ویژگیهای روحی-روانی بیماران به وجود آورند.
نتیجهگیری: از آنجایی که میان طرح لبخند و ویژگیهای شخصیتی ارتباط معنیداری وجود دارد، توصیه میشود دندانپزشکان در بازسازی لبخند تنها به جنبههای زیبایی از نظر دندانپزشکی اکتفا نکرده بلکه با ارزیابی روانشناسی بیماران، طرح لبخندی زیبا و هماهنگ با ویژگیهای روحی- روانی بیماران به وجود آورند.
کلید واژهها: لبخند؛ شخصیت؛ زیبایی دندان.
عنوان مقاله [English]
Evaluation of the Harmony of Smile Appearance with Personality Traits in Patients Applying for Smile Makeover
چکیده [English]
Introduction: Dentists have always sought to harmonize the shapes of the teeth with the entire face based on parameters such as gender, personality, and age. The Visagism concept helps dentists to be able to create a smile that is not only for esthetics but also in harmony with all the psychological characteristics of the patient. The aim of this study was to investigate the match between smile design and personality traits of patients applying for smile design.
Material and Methods: This is a descriptive-analytical study. Standard photographs in three different modes of rest, gentle smile, and full smile were taken from 104 patients aged 30-18 years referred to the School of Dentistry of the Islamic Azad University of Isfahan in 2016 for smile design. Patients were given a questionnaire about temperament and an interview questionnaire for understanding their dental needs. The photos were checked by one professional observer and classified according to the Visagism concept and the photos were analyzed with the results of the questionnaire and the interview form. The Data were analyzed by Chi-square and One-Way ANOVA test (p value < 0.05).
Results: Consistency percentage between personality and smile was 71.1% (p value < 0.0001). The most consistent in these 2 factors was Phlegmatic temperament (81.1%).
Conclusion: Since there is a significant relationship between smile design and personality, it is recommended that in reconstructing a smile dentists should not limit themselves to aesthetic aspects from a dental point of view, but by creating a patient's psychological evaluation, create an esthetic smile plan in harmony with patients' psychological characteristics.
Key words: Smile; Personality; Dental esthetic.