نوع مقاله : مقالههای پژوهشی
چکیده
مقدمه: دندانپزشکان نقش مهمی در بالابردن آگاهی مردم در استفاده از دهانشویه ها دارند، در نتیجه دستیابی به آگاهی در این زمینه در دوران تحصیل لازم است. هدف این تحقیق مقایسه تفاوت سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی در دانشگاه آزاد و مقایسه بین دو دانشگاه آزاد و دولتی در مورد دهانشویه ها می باشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی توصیفی، پرسشنامه محقق ساخت پایا و روا حاوی 26 سوال بین 134دانشجو دندانپزشکی دانشگاه آزاد در سطوح مختلف ( علوم پایه، سال پنجم و آخر) و سال آخر دانشگاه دولتی اصفهان توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS 22 و آزمون های شاپیروویلک، تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه ، تعقیبی توکی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها:بین آگاهی، نگارش و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد در سنوات مختلف تحصیلی اختلاف معنی داری وجود داشت. ارتباط بین آگاهی و نگرش، آگاهی و عملکرد، نگرش و عملکرد در مقاطع مختلف تحصیلی معنی داری نبود، همچنین اختلاف معنی داری بین میانگین نمره ی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دو دانشگاه وجود نداشت.
نتیجه گیری: نتایج نشان از بهبود میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان با افزایش سالهای تحصیل داشت. هرچند آگاهی و عملکرد در سطح متوسط باقی ماند. همچنین افزایش آگاهی منجر به نگرش و عملکرد مطلوب نشد.
کلید واژهها: آگاهی؛ نگرش؛ عملکرد؛ دهانشویه؛ دانشجوی دندانپزشکی.
عنوان مقاله [English]
Comparison of Knowledge, Attitude and Practice of Isfahan Dental Students about Chlorhexidine, Liseterine and Fluoride Mouthwashes
چکیده [English]
Introduction: Dentists play a crucial role in improving society’s knowledge regarding the use of mouthwashes. Therefore, such knowledge is essential during the dental education. The aim of this research is to evaluate students' knowledge, attitude and performance regarding the use of mouthwash among the students of Islamic Azad University at Isfahan as well as to compare free and state university students.
Materials and Methods: In this descriptive-cross sectional study, a valid and reliable researcher designed questionnaire consisting of 26 questions was distributed among 134 Azad university dental student of different levels (basic sciences, fifth year and senior year) and senior students of Isfahan medical science dental school. One-way ANOVA, T-test, Shapiro-Wilk, Tukey and Pearson Correlation Coefficient tests were used for statistically analysis (α = 0.05(
Results: A significant difference was found between the knowledge, attitudes and performance of students in basic sciences, fifth year and senior year. However, there was no significant relationship between knowledge and attitude, knowledge and performance, attitude and performance of different educational levels.
No significant difference also reveals between the mean score of knowledge, attitude and performance of the students from the two universities.
Conclusion: The results showed an improvement in knowledge, attitude and performance among students with increasing educational level. However, knowledge and performance remained at a moderate level. Also, raising awareness does not necessarily lead to good attitudes and performance.
Keywords: Knowledge, Attitude, Performance, Mouthwash