ارزیابی بیماران مراجعه‌کننده به بخش پروتز دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال تحصیلی 1401-1400

نوع مقاله : Original Articles

چکیده

مقدمه: با توجه به نقش کلیدی «ترکیب بیماران» در کسب مهارت‌های بالینی، هدف از این مطالعه، بررسی نیازهای دهان و دندان بیماران مراجعه‌کننده به بخش پروتزهای دندانی دانشکده‌ی دندان‌پزشکی اصفهان و مقایسه‌ی آن با کوریکولوم آموزشی جهت تعیین کفایت آموزش بالینی بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی توصیفی مقطعی که در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد، ترکیب بیماران به صورت سرشماری کل بیماران مراجعه‌کننده به بخش پروتزهای دندانی دانشکده‌ی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از برگه‌های معاینه و لاگ بوک‌های بایگانی‌شده مشخص شد. نیازهای آموزشی دانشجویان، با حاصل ضرب تعداد دانشجو در هر ترم در تعداد موارد ذکر شده در الزامات آموزشی آن ترم عملی معین گردید.
یافته‎ها: در این مطالعه در واحدهای پروتزهای ثابت عملی یک و پروتزهای پیشرفته عملی تعداد خدمات ارائه ‌شده برابر با الزامات آموزشی برای کل دانشجویان و در واحدهای پروتزهای ثابت عملی دو، پروتزهای پارسیل عملی یک و دو، پروتزهای کامل عملی یک و دو تعداد خدمات ارائه ‌شده کمتر از الزامات آموزشی برای کل دانشجویان بود.
نتیجه‎گیری: در بیشتر واحدهای درسی ارائه ‌شده، تعداد خدمات ارائه ‌شده کمتر از الزامات آموزشی تعیین ‌شده توسط کوریکولوم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود و نیاز به اندیشیدن تمهیداتی برای رفع این مسأله است.
کلیدواژه ‏ها: کوریکولوم؛ مراقبت‌های دندان‌پزشکی؛ دانشکده‌ی دندان‌پزشکی؛ پروتزهای دندانی

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Patients Referred to the Prosthodontics Department of the Faculty of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Academic Year 2021-2022

چکیده [English]

Introduction: Considering the key role of "combination of patients" in acquiring clinical skills, this study aimed to investigate the oral and dental needs of patients referred to the dental prostheses department of Isfahan Faculty of Dentistry and compare it with the educational curriculum to determine the adequacy of clinical education.
 Materials and methods: In this cross-sectional descriptive study, conducted in the academic year of 2021-2022, the composition of patients was determined by a census of all patients referred to the Dental Prosthetics Department of the Faculty of Dentistry of Isfahan University of Medical Sciences using examination sheets and archived logbooks. The educational needs of the students were determined by multiplying the number of students in each semester by the number of items mentioned in the academic requirements of that practical semester.
Results: In this study, in the units of practical fixed prostheses one and advanced practical prostheses, the number of services provided was equal to the educational requirements for all students, and in the units of practical fixed prostheses two, partial prostheses one and two, practical complete prostheses one and two, the number of services provided was less than the educational requirements for all students.
Conclusion: In most of the courses provided, the number of services provided was less than the educational requirements set by the Ministry of Health, Treatment, and Medical Education's curriculum, and measures to solve this problem need to be considered.
Keywords: Curriculum; Dental care; Dental school; Prosthodontics

1. Friedlander LT, Meldrum AM, Lyons K. Curriculum development in final year dentistry to enhance competency and professionalism for contemporary general dental practice. Eur J Dent Educ 2019; 23(4): 498-506.
2. Dixon J, Field J, Gibson E, Martin N. Curriculum content for environmental sustainability in dentistry. J Dent 2024; 147: 105021.
3. Lynch CD, Blum IR, Wilson NH. Leadership in dental education. J Dent 2019; 87:7-9.
4. Rezaei Z, Ramazanzade K, Abbaszadeh H. The degree of compliance of the content of the general dentistry curriculum with job needs from the perspective of dentists in Birjand [in Persian]. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21: 68-81.
5. Houshmand B, Heidari GR, Safarnavadeh M, Yarahmadi M, Sigarchian Taghizadeh F, Salehi N. Satisfaction with clinical skills training among general dentistry graduates taking the dentistry residency exam in 2019 in Iran [in Persian]. Iran South Med J 2021; 24(3): 212-25.
6. Tachalov VV, Orekhova LY, Isaeva ER, Kudryavtseva TV, Loboda ES, Sitkina EV. Characteristics of dental patients determining their compliance level in dentistry: relevance for predictive, preventive, and personalized medicine. EPMA J 2018; 9(4): 379-85.
7. Honey J, Lynch CD, Burke F, Gilmour ASM. Ready for practice? A study of confidence levels of final year dental students at Cardiff University and University College Cork. Eur J Dent Educ 2011; 15(2): 98-103.
8. Ali K, Zahra D, McColl E, Salih V, Tredwin C. Impact of early clinical exposure on the learning experience of undergraduate dental students. Eur J Dent Educ 2018; 22(1): e75-e80.
9. Hasanzade M, Ghazanfari R, Siadat H, Kharazifard MJ. Effect of clinical rotation timing on learning quality of dental students. Front Dent 2022; 19: 33.
10. Serrano CM, Lagerweij MD, de Boer IR, Bakker DR, Koopman P, Wesselink PR, et al. Students’ learning environment perception and the transition to clinical training in dentistry. Eur J Dent Educ 2021; 25(4): 829-36.
11. de Jong J, Visser M, van Dijk N, van der Vleuten C, Wieringa-de Waard M. A systematic review of the relationship between patient mix and learning in work-based clinical settings. A BEME systematic review: BEME Guide No. 24. Med Teach 2013; 35(6): e1181-e96.
12. Tahani B, Hoseini F, Ghafournia M, Rajaei A. Evaluation of mix of patients referring to the Pediatric Department of Isfahan Dental School during 2010-2012 in terms of the students’ requirements [in Persian]. J Isfahan Dent Sch 2017; 13(1): 36-46.