ارزیابی مقیاس اصلاح‌شده اضطراب دندانپزشکی در بیماران مراجعه‌کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اصفهان و کلینیک‌های وابسته در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲

نوع مقاله : مقاله‌های پژوهشی

نویسندگان

1 گروه پریودانتیکس، مرکز تحقیقات ایمپلنت‌های دندانی، پژوهشکده علوم دندان‌پزشکی، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی

2 دانش آموخته دانشکده دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 دستیار تخصصی،گروه پریودانتیکس،دانشکده دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

10.48305/jids.2025.45102.0

چکیده

مقدمه: سلامت دهان و دندان یکی از جنبه‌های مهم سلامت عمومی است، اما اضطراب دندانپزشکی می‌تواند مانعی جدی برای دریافت خدمات درمانی باشد و بر شاخص‌های بهداشتی جامعه تأثیر منفی بگذارد. شناخت عوامل مؤثر بر اضطراب دندانپزشکی نقش مهمی در مدیریت و کاهش آن دارد. این مطالعه با هدف بررسی مقیاس اصلاح‌شده اضطراب دندانپزشکی (MDAS) در بیماران مراجعه‌کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اصفهان و کلینیک‌های وابسته در سال‌های ۱۴۰۱-۱۴۰۲ انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه، میزان اضطراب دندانپزشکی ۶۹۵ بیمار با استفاده از پرسشنامه MDAS ارزیابی شد. امتیاز این مقیاس بین ۵ تا ۲۵ متغیر بود و بر اساس آن، نمرات ۱۱ تا ۱۴ نشان‌دهنده اضطراب متوسط، ۱۵ تا ۱۹ اضطراب بالا، و ۱۹ و بالاتر اضطراب شدید نیازمند توجه ویژه بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری، با استفاده از نرم‌افزار SPSS 26  و آزمون‌های آماری تحلیل شدند.
یافته‌ها: شیوع اضطراب دندانپزشکی در این مطالعه ۴۹.۸٪ بود که از این میان، ۵۰.۲٪ اضطراب کم، ۲۱.۲٪ اضطراب متوسط، ۲۷.۵٪ اضطراب بالا، و ۱.۱۵٪ اضطراب شدید نیازمند توجه ویژه داشتند. میانگین نمره اضطراب ۱۱.۵۴ ± ۴.۲۲ محاسبه شد. همچنین، اضطراب دندانپزشکی در زنان به‌طور معناداری بیشتر از مردان بود. علاوه بر این، تجربه تلخ قبلی از درمان‌های دندانپزشکی با میزان اضطراب ارتباط معناداری داشت.
نتیجه‌گیری: حدود نیمی از بیماران مراجعه‌کننده (۴۹.۸٪) دچار اضطراب دندانپزشکی بودند که به‌طور کلی در سطح متوسط ارزیابی شد. این یافته‌ها بر اهمیت برقراری ارتباط مؤثر میان دندانپزشکان و بیماران و استفاده از راهکارهای مناسب برای کاهش استرس و اضطراب تأکید دارد.
کلیدواژه‌ها: اضطراب، اضطراب دندانپزشکی، دندانپزشکی

تازه های تحقیق

شیرین رستمی: Google Scholar, PubMed 

علی یعقوبی: Google Scholar, PubMed 

رومینا مشکین نژاد: Google Scholar, PubMed 


عنوان مقاله [English]

Examining the modified scale of dental anxiety in patients referred to the dental faculty of dentistry of Isfahan University and its affiliated clinics in 2022-2023

چکیده [English]

Introduction: One of the aspects of health is taking care of oral health, but sometimes being in the dental office is accompanied by anxiety that makes it impossible to provide dental services and it leads to a decrease in the self -confidence of the dentist and negative changes in the health indicators of the society. Knowing the factors affecting anxiety can be effective in improving this situation. The aim of the study was to investigate the modified dental anxiety scale (MDAS) in patients referred to the Faculty of Dentistry of Isfahan University and its affiliated clinics in 2022-2023.
Methods: The level of dental anxiety in 695 patients was evaluated using a questionnaire. The minimum score was 5 and the maximum score was 25. Scores of 11 to 14 indicate moderate anxiety, score of 15 to 19 indicate high anxiety, and score of 19 and above indicate severe anxiety requiring special attention. After collecting the data, the data was analyzed using statistical tests with p<0.05 by SPSS 26.
Results: The prevalence of anxiety in the studied population was 49.8% of witch 50.2% had low anxiety , 21.2% had moderate anxiety, 27.5% had high anxiety, and 1.15% had severe anxiety requiring special attention .The average dental anxiety score was calculated as 11.54±4.22 .The average score of anxiety in women was significantly higher than that of men (p<0.001).Also , there was a significant relationship between anxiety and having a previous bitter experience of going to the dentist (p<0.001).
Conclusion: Almost half of the studied population had anxiety. The state of dental anxiety in these patients was reported to be moderate. This highlights the importance of effective communication between dentists and patients and using strategies to reduce stress and anxiety in them.
Keywords: Anxiety - Dental anxiety - Dentistry