بررسی علل، اثرات و راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دندانپزشکی

نوع مقاله : Original Articles

نویسندگان

1 پریودنتیکس، مرکز تحقیقات ایمپلنت های دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان،ایران

2 پریودنتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان،ایران

10.22122/jids.2025.45324.1006

چکیده

مقدمه: مطالعه حاضر به منظور بررسی علل، اثرات و شیوه مقابله با استرس در دانشجویان3 سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش، توصیفی و شامل دانشجویان 3 سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش نمونه گیری، سرشماری و شامل 260 نفر از دانشجویان دندانپزشکی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل پرسش نامه های سنجش اضطراب و استرس، عوامل موثر و راهکاری مورد استفاده دانشجویان برای مقابله با استرس بود. برای تعیین پایایی سوالات از آزمون تی تست استفاده شد و ضریب آلفای کرونباخ 0.91 محاسبه گردیده است. سطح معناداری در تمام آزمون ها p=0.05 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین سنی در دانشجویان مورد پژوهش 0/77 ± 23.65 بود. از بین 240 دانشجوی شرکت کننده، تعداد 55.8%مجرد و 44.2% متاهل بودند.بر اساس یافته ها 80 درصد از دانشجویان به علت سخنرانی در یک مجمع علمی استرس دارندو سپس مشکلات خانوادگی، سختگیری اساتید، نگرانی از ابتلا به بیماریهای واگیر دار از جمله فاکتورهای مهم دیگر می باشد (p≤0.05). 45 درصد از دانشجویان به دلیل استرس احساس بی حوصلگی می کردند. 73 درصد از دانشجویان در هنگام استرس آهنگ گوش می کردند.
نتیجه‌گیری: عوامل مختلفی به ویژه عوامل دانشگاهی مانند نگرانی از ابتلا به بیماری های عفونی و برخی از امور آموزشی برای دانشجویان استرس زا می باشند. تاثیر این عوامل استرس زا را می توان با انجام مداخلات مناسب کاهش داد و محیطی مناسب جهت فراگیری و کسب علم در دانشکده های دندانپزشکی فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Causes, Effects and Methods to cope with Stress in Dental students

نویسندگان [English]

  • Parichehr Behfarnia 1
  • Mozhgan Izadi 2
  • Mostafa Ghorbanzadeh 2
1 Department of Periodontics, Dental Implant Research Center, Dental Research Institute, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran,
2 Department of Periodontics, Dental , School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran,
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted to investigate the causes, effects, and methods of coping with stress in the last 3 years of dentistry students at Isfahan University of Medical Sciences.
Method and Material: The present research was a practical and descriptive-analytical cross-sectional study and performed on 260 third- to sixth-year students of Isfahan University of Medical Sciences . The data collection method was questionnaires include: demographic, dental environment stress, and effective factors and strategies used by students to deal with stress. To determine the reliability of the questions, a t-test was used, and Cronbach's alpha coefficient was calculated to be 0.91. The significance level in all tests was considered to be P=0.05
Result: The average age of the students was 23.65 ± 0.77. Of the 240 participating students, 55.8% were single and 44.2% were married. Data show that 80% of students are stressed due to speaking at a scientific conference, after that family problems, Strictness of the teachers, Probability of infection and Course exams are among the important factors of inducing stress in dental students(p≤0.05). 45% of students feel bored due to stress. 73% of students listen to music when stressed.
Conclusion. Various factors, especially university factors such as concerns about contracting infectious diseases and some of the educational rules, are more stressful for students. Appropriate interventions can reduce impact of these stressors and provide a suitable environment for learning and acquiring knowledge in dental schools.