بررسی علل، اثرات و راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دندانپزشکی

نوع مقاله : Original Articles

نویسندگان

1 دانشیار، مرکز تحقیقات ایمپلنت‌های دندانی، گروه پریودنتیکس، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 پریودنتیست، گروه پریودنتیکس، مرکز تحقیقات دندانپزشکی پریودنتیست، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 دندانپزشک، دانشکده‌ی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانش‌آموخته دانشکده‌ی دندانپزشکی، دانشکده‌ی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

10.22122/jids.v21.i2.0119

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش، تعیین عوامل استرس‌زا، اثرات آن و راهبردهای مقابله‌ای در دانشجویان3 سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌باشد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی است. جامعه‌ی آماری پژوهش، کلیه دانشجویان 3 سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس، تعداد 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های سنجش اضطراب و استرس، عوامل مؤثر و راهکارهای مورد استفاده دانشجویان برای مقابله با استرس پاسخ دادند. اطلاعات با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های t-test، ANOVA تحلیل شد. سطح معنی‌داری در تمام آزمون‌ها 0/05  P ≤در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: ممیانگین سنی در دانشجویان مورد پژوهش 0/77 ± 23/65 بود. از بین 240 دانشجوی شرکت‌کننده، تعداد 55/8 درصد مجرد و 44/2 درصد متأهل بودند. بر اساس یافته‌ها 80 درصد از دانشجویان به علت سخنرانی در یک مجمع علمی، استرس دارند و سپس مشکلات خانوادگی، سختگیری اساتید، نگرانی از ابتلا به بیماری‌های واگیر‌دار از جمله فاکتورهای مهم دیگر می‌باشد (0/05 ≥ P). 45 درصد از دانشجویان به دلیل استرس، احساس بی‌حوصلگی می‌‌کنند. 73 درصد از دانشجویان در هنگام استرس، آهنگ گوش می‌کنند.
نتیجه‌گیری: ععوامل مختلفی به ویژه عوامل دانشگاهی مانند نگرانی از ابتلا به بیماری‌های عفونی و برخی از امور آموزشی برای دانشجویان استرس‌زا می‌باشند. تأثیر این عوامل استرس‌زا را می‌توان با انجام مداخلات مناسب کاهش داد و محیطی مناسب جهت فراگیری و کسب علم در دانشکده‌های دندانپزشکی فراهم آورد.

تازه های تحقیق

امید پرورش: PubMed, Google Scholar

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation Causes, Effects and Methods to Manage the Stress in Dental Students

نویسندگان [English]

  • Parichehr Behfarnia 1
  • Mozhgan Izadi 2
  • Mostafa Ghorbanzadeh 3
  • Omid Parvaresh 4
1 Associate Professor, Department of Periodontics, Dental Implant Research Center, Dental Research Institute, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Periodontist Dental Research Center, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 Dentist, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4 Post Graduate Student, Dental Student’s Research Committee, Department of Periodontics, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted to investigate the causes, effects, and methods of coping with stress in the last 3 years students of dentistry at Isfahan University of Medical Sciences.
Materials and Methods: The present research was a descriptive cross-sectional study.  The statistical population of the research was the last 3 years students of Isfahan University of Medical Sciences. 240 students with convenience sampling were selected and they responded to questionnaires measuring anxiety and stress, effective factors, and strategies used by students to cope with stress. Data were analyzed by T-test and ANOVA. The significance level in all tests was considered to be P ≤ 0.05.
Result: The average age of the students was 23.65 ± 0.77. Of the 240 participating students, 55.8% were single and 44.2% were married. Data show that 80% of students are stressed due to speaking at a scientific conference, after that family problems, Strictness of the teachers, Probability of infection and Course exams are among the important factors of inducing stress in dental students (P ≥ 0.05). 45% of students feel bored due to stress. 73% of students listen to music when stressed.
Conclusion: Various factors, especially university factors such as concerns about contracting infectious diseases and some of the educational rules, are more stressful for students. Appropriate interventions can reduce impact of these stressors and provide a suitable environment for learning and acquiring knowledge in dental schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Stress
  • Dental Student
  • Management
  • Anxiety
  1.  

    1. Kay EJ, Lowe JC. A survey of stress levels, self-perceived health and health-related behaviours of UK dental practitioners in 2005. Br Dent J 2008; 204(11): E19.
    2. Westerman GH, Grandy TG, Ocanto RA, Erskine CG. Perceived sources of stress in the dental school environment. J Dent Educ 1993; 57(3): 225-31.
    3. Muirhead V, Locker D. Canadian dental students' perceptions of stress and social support. Eur J Dent Educ 2008; 12(3): 144-8.
    4. Polychronopoulou A, Divaris K. Dental students' perceived sources of stress: a multicountry study. J Dent Educ 2009; 73(5): 631-9.
    5. Badran DH, Al-Ali MH, Duaibis RB, Amin WM. Burnout among clinical dental students at Jordanian universities. East Mediterr Health J 2010; 16(4): 434-7.
    6. Ahmad MS, Md Yusoff MM, Abdul Razak I. Stress and its relief among undergraduate dental students in Malaysia. Southeast Asian J Trop Med Public Health 2011; 42(4): 996- 1004.
    7. Abu-Ghazaleh SB, Rajab LD, Sonbol HN. Psychological stress among dental students at the University of Jordan. J Dent Educ 2011; 75(8): 1107-14.
    8. Dewan H, Loka SR, Mandal NB, Mogla S, Lenin KR, Loganathan J, et al. Prevalence of Stress and Coping Disorders among Dental Students: An Original Research. J Pharm Bioallied Sci 2022; 14(Suppl 1): S277-S279.
    9. Marchewka W, Kluczewska M, Ciszek K, Zygmunt M, Popiołek L, Marchewka J, et al. Assessment of stress load and its causes among dental students. Psychiatr Pol 2022; 56(5): 979-90.
    10. Basudan S, Binanzan N, Alhassan A. Depression, anxiety and stress in dental students. Int J Med Educ 2017; 8: 179-86.
    11. Akbari M, Nejat AH, Dastorani SM, Rouhani A. Evaluation of Stress Level and Related Factors among Students of Mashhad Dental School (Iran) in Academic Year of 2008-2009 [in Persian]. J Mashad Dent Sch 2011; 35(3): 156-76.
    12. Niknami M, Dehghani F, Bouraki S, Kazem Nejad Leili E, Soleimani R. Strategies among Students of Guilan University of Medical Sciences. J Holist Nurs Midwifery 2015; 24(4): 62-8.
    13. Mohammadinia N, Rezaei M, Heydarikhayat N, Sharifipoor H, Darban F. Assessing stressors and coping styles in medical sciences students [in Persian]. Faslname-i Mudiriyyat-e Parastari 2012; 1(1): 9-16.
    14. Paudel S, Subedi N, Shrestha A. Stress and its relief among undergraduate dental students in a tertiary health care centre in eastern Nepal. Dentistry. 2013; 3(2): 2-5.
    15. Humphris G, Blinkhorn A, Freeman R, Gorter R, Hoad‐Reddick G, Murtomaa H, et al. Psychological stress in undergraduate dental students: baseline results from seven European dental schools. Eur J Dent Educ 2002; 6(1): 22-9.
    16. Mazo GN. Causes, effects of stress, and the coping mechanism of the Bachelor of Science in Information Technology students in a Philippine University. Journal of Education and Learning 2015; 9(1): 71-8.
    17. Dalband M, Farhadi Nasab A. Evaluation of Stress-Inducing Factors of Educational Environment in Hamadan Dentistry School’s Students [in Persian]. Avicenna J Clin Med 2007; 13(4): 48-52.
    18. Smolana A, Loster Z, Loster J. Assessment of stress burden among dental students: A systematic literature review and meta-analysis of data. Dent Med Probl 2022; 59(2): 301-7.
    19. Golshiri P, BadrianM, Badrian H. Survey of occupational injuries and Knowledge on standard precautions about AIDS and hepatitis among Faculty Members, Students and educational staff of dentistry school in Isfahan University of Medical Sciences, Iran [in Persian]. J Health System Research 2012, 7(6).858-65.
    20. Amini P, karimi M, Torabi M, Jafaree B. The Stress Level and Related Factors in Students of School of Dentistry Kerman University of Medical Sciences Iran [in Persian]. Strides in Development of Medical Education Journal 2014; 10(4): 467-72.
    21. Nafarzadeh SH, HajiAhmadi M, Moudi S, Mosaferi SH. Evaluation of Stress Level and Its Related Factors among Dentistry Students of Babol University of Medical Sciences in Academic Year of 2013-2014 [in Persian]. J Babol Univ Med Sci 2014; 16(12): 48-53.
    22. Tangade PS, Mathur A, Gupta R, Chaudhary S. Assessment of Stress Level among Dental School Students: An Indian Outlook. Dent Res J (Isfahan) 2011; 8(2): 95-101.
    23. Morse Z, Dravo U. Stress levels of dental students at the Fiji School of Medicine. Eur J Dent Educ 2007; 11(2): 99-103.