بررسی تأثیر کارگاه عملی بخیه بر ارتقای مهارت‌های بالینی دانشجویان دندانپزشکی

نویسندگان

1 گروه پریودانتیکس، مرکز تحقیقات ایمپلنت‌های دندانی، پژوهشکده‌ی علوم دندان‌پزشکی، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی دندانپزشکی، دانشکده‌ی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 دستیار تخصصی، کمیته‌ی پژوهش‌های دانشجویی، گروه پریودانتیکس، دانشکده‌ی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

10.22122/jids.v21.i2.0151

چکیده

مقدمه: بستن صحیح زخم پس از جراحی امری ضروری در التیام بافت می‌باشد. دندانپزشکان عمومی به‌عنوان جراح باید مهارت بخیه‌زنی را به‌خوبی کسب کنند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر کارگاه هندزآن بخیه بر میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی بود که در آن دو گروه با تعداد مساوی ۵۱ نفر به‌عنوان مداخله و شاهد به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین ۱۰۲ دانشجوی سال پنجم و ششم دندانپزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۰ انتخاب شدند.آگاهی و عملکرد آن‌ها در زمینه بخیه‌های داخل دهانی، قبل و یک ماه بعد از کارگاه آموزشی بخیه بوسیله پرسشنامه و چک‌لیست سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری paired t-test ،ANOVA، ANCOVA و Wilcoxon Test و روش‌های توصیفی تحلیل شد. سطح معنی‌داری کمتر از ۰۵/۰در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی اصفهان در زمینه تکنیک‌های بخیه‌زنی متوسط بود. این نمره با جنسیت، سال تحصیل و معدل دانشجویان رابطه معنادار نداشت؛ اما رابطه آن با نمره اولیه و روش آموزش معنادار بود و نمره گروهی که به روش هندزآن آموزش دیدند به‌طور معناداری بیشتر بود (۰۰۱/۰P <). 
نتیجه‌گیری: میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی در تکنیک‌های بخیه‌زنی کافی نیست و آموزش در این زمینه محدود بوده است. کارگاه آموزشی هندزآن موجب بهبود آگاهی و مهارت‌های عملی دانشجویان در تکنیک‌های بخیه‌زنی می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of a Hands-On Suturing Workshop on Improving Clinical Skills of Dental Students

نویسندگان [English]

  • Shirin Rostami 1
  • Mojgan Shahpari 2
  • Sima Kiani 1
  • Romina Meshkinnejad 3
1 Department of Periodontics, Dental Implant Research Center, Dental Research Institute, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Graduate Student, Dental Student’s Research Committee, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 Post Graduate Student, Dental Student’s Research Committee, Department of Periodontics, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Introduction: Proper wound closure is essential for tissue healing after surgery. As primary oral surgeons, general dentists must acquire proficient suturing skills. This study aimed to evaluate the impact of a hands-on suturing workshop on dental students' knowledge and performance.
Materials and Methods: This randomized clinical trial included 102 fifth- and sixth-year dental students from Isfahan (2021), randomly allocated into intervention and control groups (n=51 each). Participant’s knowledge and performance regarding intraoral suturing were assessed before and one month after the workshop using questionnaires and checklists. Data were analyzed using paired t-test, ANOVA, ANCOVA, and Wilcoxon tests, with a significance level of p<0.05.
Results: The mean scores of knowledges and performance in suturing techniques were moderate overall. No significant correlation was found with gender, academic year, or GPA. However, scores showed a significant relationship with baseline knowledge and the training method. The group that received hands-on training demonstrated significantly higher scores (p<0.001).
Conclusion: Dental students' knowledge and performance in suturing techniques are currently insufficient, and training in this area is limited. The hands-on workshop significantly improved both the knowledge and practical skills of students in intraoral suturing techniques.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Clinical Competence
  • Dental Education
  • Suture Techniques
  1. Muhammed M. Providing Hands-On Experience Using RapidMiner in Undergraduate Data Mining Class. Orlando, FL, USA: Tennessee State University.
  2. Musharrat T. Teachers' Perceptions About Use and Challenges of Hands-On Activities in Secondary Science Classroom. Eur J Educ Stud 2020; 7(12).
  3. Ateş Ö, Eryilmaz A. Effectiveness of hands-on and minds-on activities on students' achievement and attitudes towards physics. Asia-Pac Forum Sci Learn Teach 2011; 12(1): 1-22.
  4. Handur V, Kalwad PD, Patil MS, Garagad VG, Yeligar N, Pattar P, et al. Integrating class and laboratory with hands-on programming: its benefits and challenges. Proceedings of the 2016 IEEE 4th International Conference on MOOCs, Innovation and Technology in Education (MITE); 2016.
  5. Haury DL, Rillero P. Perspectives of Hands-On Science Teaching. ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education; 1994.
  6. Sakamoto Y, Okamoto S, Shimizu K, Araki Y, Hirakawa A, Wakabayashi T. Hands-On Simulation Versus Traditional Video-Learning in Teaching Microsurgery Technique. Neurol Med Chir (Tokyo) 2017; 57(5): 238-245.
  7. Buck GH. Development of Simulators in Medical Education. Gesnerus 1991; 48 Pt 1: 7-28.
  8. Denson JS, Abrahamson S. A Computer-Controlled Patient Simulator. JAMA 1969; 208(3): 504-8.
  9. Wong K, Bhama PK, Mazimpaka JdA, Dusabimana R, Lee LN, Shaye DA. Banana Fruit: An "Appealing" Alternative for Practicing Suture Techniques in Resource-Limited Settings. Am J Otolaryngol 2018; 39(5): 582-4.
  10. Ghoshal R. 'Hands On Learning' in Medicine: Who Benefits? Econ Polit Wkly 2011: 46(42): 16-18.
  11. Hearns MK, Miller BK, Nelson DL. Hands-On Learning Versus Learning by Demonstration at Three Recall Points in University Students. OTJR. 2010; 30(4): 169-71.
  12. Issenberg SB, Scalese RJ. Simulation in Health Care Education. Perspect Biol Med 2008; 51(1): 31-46.
  13. Velde BP, Lane H, Clay M. Hands On Learning: The Use of Simulated Clients in Intervention Cases. J Allied Health 2009; 38(1): 17E-21E.
  14. Elshama SS. How to apply simulation-based learning in medical education? Iberoam J Med 2020; 2(2): 79-86.
  15. Minozzi F, Bollero P, Unfer V, Dolci A, Galli M. The sutures in dentistry. Eur Rev Med Pharmacol Sci 2009; 13(3): 217-26.
  16. Davis B, Smith KD. Oral Surgery Suturing. In: StatPearls. StatPearls Publishing; 2025.
  17. Byrne M, Aly A. The Surgical Suture. Aesthet Surg J 2019; 39(Suppl-2): S67-S72.
  18. Griffin TJ, Hur Y, Bu J. Basic suture techniques for oral mucosa. Clin Adv Periodontics 2011; 1(3): 221-32.
  19. Denadai R, Oshiiwa M, Saad-Hossne R. Does bench model fidelity interfere in the acquisition of suture skills by novice medical students? Rev Assoc Med Bras (1992) 2012; 58(5): 600-6.
  20. Abdollahi AA, Yazdi Kh, Hosseini SA, Khoddam H. Effect of Stational Education on Students' Cardio-Pulmonary Resuscitation Activity [in Persian]. Iranian Journal of Critical Care Nursing 2010; 3(3): 105-8.
  21. Routt E, Mansouri Y, de Moll EH, Bernstein DM, Bernardo SG, Levitt J. Teaching the Simple Suture to Medical Students for Long-Term Retention of Skill. JAMA Dermatol 2015; 151(7): 761-5.
  22. Chiu HY, Kang YN, Wang WL, Tong YS, Chang SW, Fong TH, et al. Gender Differences in the Acquisition of Suturing Skills With the da Vinci Surgical System. J Formos Med Assoc 2020; 119(1 Pt 3): 462-70.
  23. de Blacam C, O'Keeffe DA, Nugent E, Doherty E, Traynor O. Are residents accurate in their assessments of their own surgical skills? Am J Surg 2012; 204(5): 724-31.
  24. Canbeyli İD, Çırpar M, Oktaş B, Keskinkılıç Sİ. Comparison of Bench-Top Simulation Versus Traditional Training Models in Diagnostic Arthroscopic Skills Training. Eklem Hastalik Cerrahisi 2018; 29(3): 130-8.
  25. Kolozsvari NO, Andalib A, Kaneva P, Cao J, Vassiliou MC, Fried GM, et al. Sex Is Not Everything: The Role of Gender in Early Performance of a Fundamental Laparoscopic Skill. Surg Endosc 2011; 25(4): 1037-42.
  26. Amini A, Hassanzadeh Salmasi S, Shaghaghi A, Safaii N, Sedaghat K. The effect of clinical skills training on medical students clinical competencies in the management of vaginal delivery [in Persian]. Iran J Med Educ 2005; 5(1): 7-12.
  27. Bradley P. The history of simulation in medical education and possible future directions. Med Educ 2006; 40(3): 254-62.