نویسندگان
1
گروه پریودانتیکس، مرکز تحقیقات ایمپلنتهای دندانی، پژوهشکده علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2
دانش آموخته دانشکده دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3
مرکز تحقیقات ایمپلنتهای دندانی، گروه پریودنتیکس، دانشکدهی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4
دستیار تخصصی، کمیته پژوهشهای دانشجویی، گروه پریودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: بستن صحیح زخم پس از جراحی امری ضروری در التیام بافت میباشد. دندانپزشکان عمومی بهعنوان جراح باید مهارت بخیهزنی را بهخوبی کسب کنند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر کارگاه هندزآن بخیه بر میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی بود که در آن دو گروه با تعداد مساوی ۵۱ نفر بهعنوان مداخله و شاهد به روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین ۱۰۲ دانشجوی سال پنجم و ششم دندانپزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۰ انتخاب شدند.آگاهی و عملکرد آنها در زمینه بخیههای داخل دهانی، قبل و یک ماه بعد از کارگاه آموزشی بخیه بوسیله پرسشنامه و چکلیست سنجیده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری paired t-test ،ANOVA، ANCOVA و Wilcoxon Test و روشهای توصیفی تحلیل شد. سطح معنیداری کمتر از ۰۵/۰در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین نمره آگاهی و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی اصفهان در زمینه تکنیکهای بخیهزنی متوسط بود. این نمره با جنسیت، سال تحصیل و معدل دانشجویان رابطه معنادار نداشت؛ اما رابطه آن با نمره اولیه و روش آموزش معنادار بود و نمره گروهی که به روش هندزآن آموزش دیدند بهطور معناداری بیشتر بود (۰۰۱/۰P <).
نتیجهگیری: میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی در تکنیکهای بخیهزنی کافی نیست و آموزش در این زمینه محدود بوده است. کارگاه آموزشی هندزآن موجب بهبود آگاهی و مهارتهای عملی دانشجویان در تکنیکهای بخیهزنی میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of a Hands-On Suturing Workshop on Improving Clinical Skills of Dental Students
نویسندگان [English]
-
Shirin Rostami
1
-
Mojgan Shahpari
2
-
Sima Kiani
3
-
Romina Meshkinnejad
4
1
Department of Periodontics, Dental Implant Research Center, Dental Research Institute, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2
Graduate Student, Dental Student’s Research Committee, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3
Dental Implants Research Center, Department of Periodontics, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4
Post Graduate Student, Dental Student’s Research Committee, Department of Periodontics, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Introduction: Proper wound closure is essential for tissue healing after surgery. As primary oral surgeons, general dentists must acquire proficient suturing skills. This study aimed to evaluate the impact of a hands-on suturing workshop on dental students' knowledge and performance.
Materials and Methods: This randomized clinical trial included 102 fifth- and sixth-year dental students from Isfahan (2021), randomly allocated into intervention and control groups (n=51 each). Participant’s knowledge and performance regarding intraoral suturing were assessed before and one month after the workshop using questionnaires and checklists. Data were analyzed using paired t-test, ANOVA, ANCOVA, and Wilcoxon tests, with a significance level of p<0.05.
Results: The mean scores of knowledges and performance in suturing techniques were moderate overall. No significant correlation was found with gender, academic year, or GPA. However, scores showed a significant relationship with baseline knowledge and the training method. The group that received hands-on training demonstrated significantly higher scores (p<0.001).
Conclusion: Dental students' knowledge and performance in suturing techniques are currently insufficient, and training in this area is limited. The hands-on workshop significantly improved both the knowledge and practical skills of students in intraoral suturing techniques.
کلیدواژهها [English]
-
Clinical Competence
-
Dental Education
-
Suture Techniques