بررسی تأثیر فیلم آموزشی بر نگرش دانشجویان دندان‌‌پزشکی نسبت به روش‌های کنترل رفتاری رایج در دندان‌‌پزشکی کودکان

نوع مقاله : Original Articles

چکیده

مقدمه: به منظور انجام درمان موفقیت آمیز، دندان‌‌پزشکان می‌بایست شیوه‌های مختلفی را برای کنترل رفتاری کودکان به کار ‌برند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر فیلم آموزشی و همچنین آموزش نظری تکنیک‌های رایج در دندان‌‌پزشکی کودکان بر نگرش دانشجویان دندان‌پزشکی بود. مواد و روش‌ها: برای انجام این مطالعه تجربی-مداخله‌ای ابتدا در مورد هر روش یک جمله برای دانشجویان توضیح داده شد و آن‌ها پرسشنامه را که حاوی اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به تکنیک‌های مختلف کنترل رفتاری بود پر کردند. سپس فیلم ویدئویی که در آن، تکنیک‌ها به طور کامل توضیح داده و سپس اجرا شد، نمایش داده شد و دانشجویان مجدداً پرسشنامه را پر کردند. آموزش نظری در مورد تکنیک‌های کنترل رفتار به مدت 4 جلسه‌ی 2 ساعته انجام شد و بعد از این جلسات دانشجویان پرسشنامه‌ها را پر کردند. سپس میانگین نمرات مربوط به هر روش به طور جداگانه در سه مقطع زمانی ( قبل از مشاهده‌ی فیلم، بعد از مشاهده‌ی فیلم و بعد از آموزش تئوری) با آزمونهای آماری  ANOVAو Tukeyارزیابی گردید.(05/0=α)یافته‌ها: بیشترین میزان پذیرش در هر سه مقطع زمانی مربوط به روش‌های tell-show-do و Voice control بود. مشاهده‌ی فیلم در هیچ یک از روش‌ها تغییر معناداری ایجاد نکرد. تأثیر آموزش نظری بر روش‌های Passive restraint, Voice control و General Anesthesia معنادار بود و توانست سبب افزایش پذیرش آن‌ها گردد.نتیجه‌‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، فیلم آموزشی دانشجویان را آماده‌ی پذیرش آموزش می‌کند ولی آموزش نظری می‌تواند مقبولیت برخی روش‌ها را افزایش دهد. کلید واژه‌ها: نگرش، آموزش دندان‌‌پزشکی، کنترل رفتار، دندان‌‌پزشکی اطفال

عنوان مقاله [English]

Effect of educational films compared to conventional behavior control methods in pediatric dentistry on the attitude of dental students

چکیده [English]

Introduction: To accomplish treatment successfully, dentists should use a variety of techniques to control the behavior of children. The aim of this study was to examine the effect of educational films and theoretical education of conventional behavior control methods on the attitudes of dental students toward behavior management techniques.Materials and methods: In this experimental-interventional study, first, the operator explained every technique and the students filled out a questionnaire that included questions about behavior management techniques and demographic data. Then a videotape that explained and implemented the techniques was presented to them. Then the students filled out the questionnaire again. Theoretical education about behavior management techniques included four 2-hour meetings. After these meetings the students filled out the questionnaire again. Finally, means of scores for every technique were compared in the three intervals (before film, after film and after education). Data was analyzed with SPSS software and one-way ANOVA, and Tukey HSD (α = 0.05).Results: The most acceptable technique in the three periods was tell-show-do and voice control. Watching the film did not result in any significant differences in any methods. The effect of education on voice control, passive restraint and general anesthesia techniques was significant and resulted in their acceptance.Conclusion: According to the results of this study, educational films prepared students to accept education. Theoretical education can increase acceptance of some techniques.  Key words: Attitude, Behavior management, Dental education, Pediatric dentistry.