ارزیابی مهارت‌های ارتباطی و اخلاق حرفه‌ای دانشجویان و دستیاران تخصصی دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان

نوع مقاله : Original Articles

چکیده

مقدمه: مهارت های ارتباطی و اخلاق حرفه ای در انجام خدمات دندان‌پزشکی بسیار اهمیت دارد. مطالعات نشان می دهد که آموزش مهارت های ارتباطی و اخلاق حرفه ای و حقوق بیماران به دانشجویان دندانپزشکی ضروری می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی و دیدگاه دانشجویان و دستیاران تخصصی دندان‌پزشکی از مهارت های ارتباطی و اخلاق حرفه ای و حقوق بیماران بود. مواد و روش مطالعه: برای این مطالعه توصیفی 61 دانشجوی دوره عمومی و دستیاران تخصصی دندان‌پزشکی بطور تصادفی انتخاب شدند. با کسب رضایت از آنها دعوت شد که پرسش‌نامه مورد نظر را تکمیل نمایند. برای سنجش خصوصیات روان سنجی و اصلاح پرسشنامه اصلی، در یک مطالعه آزمایشی روایی صوری و ثبات درونی محتوای پرسشنامه بررسی گردید. (05/0=α) اطلاعات پرسشنامه وارد نرم افزار کامپیوتری SPSS ویرایش 5/11 گردید. نتایج داده های نمونه بوسیله آزمون های T و تحلیل واریانس یکطرفه ، ازمون کروسکال والیس و مان ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه مهارت های ارتباطی و اخلاق حرفه ای 969/0 و مطلوب بود. میانگین و انحراف معیار نمره مهارت های ارتباطی و اخلاق حرفه ای دانشجویان عمومی و دستیاران تخصصی دندانپزشکی به ترتیب 7/3±68/3 و 37/0±25/4 بدست آمد. میانگین نمره مهارت های ارتباطی و اخلاق حرفه ای در دستیاران تخصصی دندانپزشکی بطور معنی داری بیش از دانشجویان دوره عمومی دندانپزشکی بود(03/0=P).نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد دستیاران تخصصی دندان‌پزشکی مهارت های ارتباطی و اخلاق حرفه ای بیشتری در مواجهه با بیماران خود دارند.کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای، ارتباط، دانشجویان دندان‌پزشکی.

عنوان مقاله [English]

Evaluation of under- and post-graduate Dental students of Isfahan Faculty of Dentistry in relation to communication skills and professional ethics

چکیده [English]

 Introduction: Communication and professional ethics competencies are crucial in providing dental health care. Research has shown that teaching these competencies and patient rights to dental students is necessary. The aim of this study was to evaluate attitudes of  under- and post-graduate dental students of Isfahan Faculty of Dentistry  in relation to communication skills, professional ethics and patient rights.Materials and Methods: Sixty-one under- and post-graduate dental students were randomly selected for the purpose of this study, who voluntarily completed a relevant questionaire. Psychometric characteristics, face validity and internal consistency of the questionaire content were tested in a pilot study so that the questionnaire could be revised. Data was analyzed by SPSS 11.5 using t-test, one-way ANOVA, and Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests (α=0.05). Results: Cronbach’s alpha cofficient for communication and professional ethics was 0.969, which was considered favorable. Mean and standard deviation of communication skills and professional ethics competencies in under- and post-graduate dental students were 3.68±0.37 and 4.25±0.37, respectively. Mean scores of these competencies were significantly higher in post-graduate students compared to under-graduate students (p value = 0.03).Conclusion: The results showed that post-graduate students exhibit higher communication skills and professional ethics competencies in the management of their patients. Key words: Communication, Dental student, Professional ethics.