نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: پژوهشهای کیفی در سلامت دهان و دندان به ویژه در زمینه تعیین مشکلات، ایجاد فرضیات علمی و ارزشیابی و کشف ابعاد فردی که هنوز بطور کامل شناخته نشده اند اهمیت ویژه ای دارند. در این مطالعه که بررسی از طریق مصاحبه با افراد مراجعه کننده به درمانگاه دندانپزشکی صورت گرفت هدف اصلی شناسایی نیازهای آموزشی مراجعه کنندگان در زمینه های پیشگیری از بیماری ها و ارتقاء سلامت دهان و دندان افراد بود.موادو روشها: این مطالعه کیفی با نظریه بسترزاد (Grounded theory) اجرا گردید. روش نمونه گیری مورد استفاده مبتنی برهدف و نمونه گیری نظریه ای (Theoretical sampling ) می باشد . نمونه گیری تا زمان اشباع اطلاعات Saturation)) ادامه پیدا کرد. اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق ( In depth interview) با شرکت کنندگان جمع آوری شد و ضبط گردید.یافتهها: در یک دید کلی مراجعه کنندگان تهیه فیلمهای آموزشی در جهت ارتقائ سلامت دهان ودندان را مفید دانستند. بر اساس مصاحبه های انجام شده، دیدگاه شرکت کنندگان در مطالعه را میتوان در چهار گروه اصلی طبقه بند ی کرد : آموزش های مرتبط به سلامت دهان و دندان (oral health education)، تغذیه صحیح، اطلاعات مربوط به فلوراید، آموزشهای لازم به منظور از بین بردن باورهای نادرست که برای هر کدام زیر مجموعه های مربوطه در کدگذاری ها یافت شد.نتیجهگیری: بیماران مراجعه کننده به درمانگاه دندانپزشکی، طراحی و اجرا ی برنامه های آ موزشی مناسب جهت بالا بردن آگاهی افراد جامعه در زمینهء روشهای صحیح ارتقاء سلامت دهان و دندان، بهبود تغذیه و استفاده از فلوراید را لازم دانستند و به طور مثال تهیه فیلمهای آموزشی را برای این منظور پیشنهاد کردند. کلید واژهها: سلامت دهان ودندان، آموزش، مطالعه کیفی.
عنوان مقاله [English]
Identification of educational needs to promote oral health from the standpoint of patients referring to Shariati dental clinic in Isfahan: a qualitative research
چکیده [English]
Introduction: Qualitative research has an important role in promoting oral health, especially in identification of problems, preparation of scientific hypotheses, and evaluation and identification of individual aspects which have not been fully understood. The aim of this study was to interview patients referring to Shariati dental clinic in Isfahan to determine patients’ views on oral health educational needs in relation to prevention of disease and promotion of oral health.Materials and methods: This qualitative research was carried out based on “grounded” theory. Aim-oriented theoretical sampling method was used and sampling was stopped at the saturation point. Data was collected and recorded using in-depth interviews. Results: In general the participants believed that educational films were useful tools to promote oral health. Participants' educational needs were categorized in four main groups: oral health education, proper nutrition, information about fluoride, and education required in order to eliminate false beliefs. Subdivisions were found for each category during the coding process.Conclusion: The participants in this study reported a need for dental educational programs to improve their knowledge on the correct methods to promote oral health, nutrition and the use of fluoride. Oral health educational movies were considered useful tools. Key word: Education, Oral health, Qualitative research