بررسی تأثیر چارچوب‌بندی پیام بر رفتار‌های مرتبط با سلامت دهان و دندان در دانش‌آموزان شهر قزوین

نوع مقاله : مقاله‌های پژوهشی

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش، مقایسه تأثیر پیام‌های سودمحور و زیان‌محور بر افزایش نگرش، قصد رفتاری و رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان راهنمایی شهر قزوین بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله‌ای تصادفی شده، نمونه‌ها از طریق روش خوشه‌ای طبقه‌بندی شده انتخاب شدند. شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه پرسش‌نامه‌ای را تکمیل نمودند که نگرش‌های مرتبط با استفاده از مسواک و نخ دندان، قصد مرتبط با استفاده از مسواک و نخ دندان و رفتارهای گزارش شده توسط افراد در ارتباط با استفاده از مسواک و نخ دندان را مورد سنجش قرار می‌داد. سپس شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه سودمحور و زیان‌محور تقسیم گردیدند و به آن‌ها پیام‌هایی راجع به فواید و نتایج استفاده و عدم استفاده از مسواک و نخ‌ دندان در قالب یک پمفلت ارایه گردید. پس از یک هفته از مداخله، این پرسش‌نامه همراه با چک‌لیست ثبت رفتار مسواک زدن و نخ دندان در طول هفته گذشته توسط افراد تکمیل گردید. آنالیز داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری آنالیز کواریانس و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آنالیز کواریانس نشان داد نوجوانانی که با پیام‌های زیان‌محور مواجه شدند نگرش‌های مطلوب‌تری نسبت به استفاده از مسواک و نخ‌ دندان و همچنین قصد بالاتری برای استفاده از مسواک و نخ دندان نشان دادند (001/0 > p value). نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر نشان داد که دانش‌آموزانی که با پیام‌های زیان‌محور مواجهه یافته بودند به میزان بیشتری از مسواک و نخ ‌دندان استفاده کردند (001/0 > p value). نتیجه‌گیری: پیام‌های زیان ‌محور نباید مورد غفلت قرار گیرند و به نظر می‌رسد که این پیام‌ها با فرهنگ جمع‌گرایی سازگاری بیشتری داشته و منجر به بهبود سلامت دهان و دندان در دانش‌آموزان و نوجوانان شوند. کلید واژه‌ها: سلامت دهان، رفتار، دانش‌آموزان

عنوان مقاله [English]

Effect of message framing on improving oral health behaviors in students in Qazvin, Iran

چکیده [English]

Introduction: This study was undertaken to compare the effect of two loss-oriented and gain-oriented messages on improving attitude, intention and oral health-related behaviors among students in Qazvin, Iran. Materials and Methods: In this randomized controlled trial the subjects were selected by stratified cluster sampling. The participants were asked to complete a questionnaire containing questions on attitude towards toothbrushing and flossing, intention to brush and floss and self-reported frequencies of toothbrushing and flossing behaviors during a week. The subjects were then assigned randomly to gain-oriented (n = 60) or loss-oriented (n = 60) groups and accordingly received pamphlets on the benefits of toothbrushing and flossing and and consequences of not brushing and flossing. The participants were asked to complete the questionnaire again one week after the intervention. Simultaneously, a checklist was completed on oral health behavior. Data were analyzed with ANCOVA and repeated measures ANOVA using SPSS. Results: ANCOVA revealed that participants who were exposed to loss-oriented messages exhibited more favorable attitudes and intentions than those who were exposed to gain-oriented messages (p value < 0.001). Furthermore, the repeated measures ANOVA indicated that students in the loss-oriented group reported higher frequencies of toothbrushing and flossing behaviors (p value < 0.001). Conclusion: The study showed that loss-oriented messages should not be ignored. It appears that the loss-oriented messages are more compatible with the collective culture and they result in the promotion of oral health among students and adolescents.   Key words: Behavior, Oral health, Students