بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی و زیرساخت‌های مؤثر بر توسعه گردشگری دندان‌پزشکی در شهر اصفهان

نوع مقاله : Original Articles

چکیده

مقدمه: در بسیاری از کشورها صنعت جهانگردی به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال‌زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی است. امروزه گردشگری درمانی و بهداشتی از روبه رشدترین بخش‌‌های صنعت گردشگری جهان محسوب می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت عوامل اجتماعی، فرهنگی و زیرساخت های مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری دندانپزشکی انجام گردید. مواد و روش‌ها:  این مطالعه توصیفی تحلیلی، با ابزار پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک، مشخصات گردشگران خارجی مراجعه کننده جهت دریافت خدمات درمانی دندانپزشکی، عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، برخی زیرساخت‌‌های موجود، هزینه خدمات، و سؤالات مربوط به ارائه راهکار‌های توسعه گردشگری دندانپزشکی انجام شد. به صورت تصادفی ساده پرسشنامه‌ها به 62 نفر از دندانپزشکان شهر اصفهان ارائه و توسط آنان تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS 19، آنالیز‌های آمار توصیفی و آزمون t-test تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری دندانپزشکی به ترتیب عبارت بودند از وجود مرکزی جهت ارائه انواع خدمات دندانپزشکی(398/0±81/4)، مناسب بودن هزینه خدمات دندانپزشکی(315/0±56/4)، وجود تبلیغات مناسب و مداوم،  توسعه زیرساخت‌های لازم برای تأمین رفاه گردشگران (243/0±14/4) و عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی (324/0±02/4). آزمون t-test نشان داد بین جنس و میانگین نمره کیفیت زیرساخت‌ها (184/0 =  p value)، فاکتور‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی (384/0= p value) و تعرفه‌ها (774/0= p value) تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و تعرفه ها در بالا رفتن امکان ارائه خدمات دندانپزشکی و افزایش تعداد گردشگران درمانی در حوزه دندانپزشکی بود. می‌توان گفت شهر اصفهان با وجود جاذبه‌‌های فراوان اکوتوریستی و مزیت‌های رقابتی هزینه و زیرساخت‌‌ها جایگاه مناسبی دارد. استفاده از بسته تبلیغاتی در فرودگاه‌ها و هتل‌ها می‌تواند راهکار مناسبی جهت توسعه صنعت گردشگری دندانپزشکی باشد. کلید واژه‌ها: گردشگری پزشکی، دندانپزشکی، فرهنگ

عنوان مقاله [English]

Evaluation of social, cultural and infrastructural factors influencing the development of dental tourism in Isfahan, Iran

چکیده [English]

Introduction: In most countries tourism is the main source of income, employment and development of private sector and infrastructure. Nowadays health and dental tourism is the most rapidly growing sections of the world tourism industry. This study aimed to investigate dental tourism and to determine social, cultural and infrastructural factors affecting development of this industry in Isfahan, Iran. Materials and Methods: This descriptive/analytical study was carried out using a questionnaire which included demographic data, characteristics of foreign tourists' seeking dental and medical services, political, social and cultural factors, the existing infrastructures, costs and questions on ways to develop dental tourism. The questionnaires were given randomly to 62 dentists in Isfahan. Data was analyzed by SPSS 19, using descriptive statistical analyses and t-test. Results: The results showed that the main factors affecting the development of dental tourism, with the highest mean scores, respectively, were as follows:  a center to provide a variety of dental services (4.81 ± 0.398), reasponable costs of dental services (4.56 ± 0.315), continuous and appropriate publicity, development of infrastructures for the welfare of tourists (4.14 ± 0.243), and cultural, social and political factors (4.02 ± 0.324). T-test did not reveal any significant differences between gender and mean scores of infrastructures (p value = 0.184), cultural, social and political factors (p value = 0.384) and tarriffs (p value = 0.774). Conclusion: The results showed the importance of political, social and cultural conditions and costs in increasing the possibility of rendering dental services and increasing the number of dental tourists. Since Isfahan has a lot of ecotourism attractions and competitive advantages of expenses, ideal infrastructures and quality of services, it has considerable potential for health tourism. Use of proper publicity in hotels and airports might be a suitable strategy to develop dental tourism industry. Key words: Culture, Medical tourism, Dentistry