نوع مقاله : Original Articles
چکیده
مقدمه: استفاده از رایانه و اینترنت به عنوان ابزاری ارزشمند در توسعه و بهبود ارایه خدمات پزشکی میباشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان دانش، نگرش و عملکرد دندانپزشکان شهر اصفهان در سال 1392 پیرامون کاربرد رایانه و اینترنت در حیطه شغلی بود. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی- توصیفی بر روی 294 نفر از دندانپزشکان شاغل شهر اصفهان انجام شد. روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود. پرسشنامه پس از تأیید روایی و پایایی دارای 4 بخش شامل سوالات 1)دموگرافیک، 2) حیطه دانش، 3) حیطه نگرش و 4) حیطه عملکردی بود که به صورت خودایفا توسط دندانپزشکان تکمیل گردید. دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 و آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی پیرسون، T-test و chi- square تجزیه و تحلیل شد (0/05 = α). یافتهها: 63/3 درصد دندانپزشکان به رایانه در مطب و 61/6 درصد دندانپزشکان به اینترنت درمطب دسترسی داشتند. میانگین نمره دانش، نگرش و عملکرد به ترتیب 8/9 ± 23/4، 5/5 ± 40/1 و 2/6 ± 4/7 بهدست آمد. ارتباط معنیداری بین نمره دانش، نگرش و عملکرد دندانپزشکان و جنس و سن وجود نداشت. (0/05 < p value) بین سابقه کاری با نگرش ارتباط ضعیف اما معنیداری وجود داشت (0/043 = p value و 0/012 - = r 80/4 درصد افراد علاقهمند به گذراندن دورههای آموزشی در این زمینه بودند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر میزان دانش، عملکرد دندانپزشکان در رابطه با کاربرد رایانه و اینترنت در شهر اصفهان در حد متوسط و نگرش در حد خوب بود و تعداد قابل توجهی از دندانپزشکان علاقهمند به گذراندن دورههای آموزشی بودند. لذا با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع و بالا بودن نگرش این افراد و علاقهمندی به کسب مهارت در این زمینه آموزشهای تکمیلی در این زمینه توصیه میگردد. کلید واژهها : رایانه، اینترنت، دندانپزشک، دانش، نگرش، عملکرد
عنوان مقاله [English]
Knowledge, attitudes and skills of general dentists in Isfahan about the use of computer and the Internet for professional purposes in 2013
چکیده [English]
Introduction: Computers and the Internet are considered useful tools to develop and improve health care services. The aim of this study was to evaluate knowledge, attitudes and skills of general dentists in Isfahan about the use of computers and the Internet for professional purposes in 2013. Materials and methods: In this cross-sectional study 294 general dentists were recruited. Simple random sampling was used and data collection tool was a questionnaire. The questionnaire’s validity and reliability were confirmed. It included four sections: demographic data, knowledge, attitude, and skills. The questionnaire was completed by the participants. Data was analyzed with descriptive tests, t-test, chi-squared test and Pearson’s correlation using SPSS 16 (α = 0.05). Results: Of the participants 63.3% had a computer and 61.6% had access to the Internet in their office. The mean scores of the participants for knowledge, attitude and performance were 23.4 ± 8.9, 40.1 ± 5.5 and 4.7 ± 2.6, respectively. Age and sex had no significant relationship with the participants’ knowledge, attitude and performance (p value > 0.05). The results showed a significant, but weak, correlation between attitude and job experience (p value = 0.043, r = -0.012). In addition, 80.4% of the participants were interested in taking part in computer courses. Conclusion: Considering the results of this study, the knowledge and skill of using computer and the Internet of Isfahan dentists was at a moderate level and their attitude was at a high level in Isfahan and a large number of them were interested in participating in educational courses. Therefore, considering the importance of this issue and a high attitude level of dentists and their interest in gaining skill, additional training in this area is recommended. Key words: Attitude, Computer, Dentist, Internet, Knowledge, Skill