آگاهی، دانش و نگرش دانشجویان دندان‌پزشکی در زمینه‌ی دندان‌پزشکی مبتنی بر شواهد

نوع مقاله : مقاله‌های پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، مرکز تحقیقات علوم دندان‌پزشکی، گروه اندودنتیکس، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

2 استادیار، گروه پریودنتیکس، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

3 دانشجوی دندان‌پزشکی، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

4 استاد، مرکز تحقیقات دندان‌پزشکی، گروه اندودنتیکس، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

5 استادیار، مرکز تحقیقات دندان‌پزشکی، گروه ارتودنسی، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

مقدمه: دندان‌پزشکی مبتنی بر شواهد EBD (Evidence-based Dentistry) رویکردی برای حفظ سلامت دهان است که شامل تلفیق مناسب شواهد علمی با وضعیت دهانی و عمومی بیمار، مهارت کلینیکی دندان‌پزشک و اولویت‌های بیمار می‌باشد. مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی آگاهی، دانش خودارزیاب و نگرش در زمینه‌ی EBD در دانشجویان دندان‌پزشکی واحد بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه‌ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، پرسش‌نامه‌های EBD در بین 95 نفر از دانشجویان توزیع گردید. سؤالات پرسش‌نامه شامل سه بخش آگاهی، دانش و نگرش در زمینه‌ی EBD بود. در بررسی نتایج، از آزمون همبستگی Pearson استفاده گردید. سطح معنی‌داری کمتر از 0/05 بود.
یافته ها: تعداد 82 دانشجو، پرسش‌نامه را تکمیل کردند (مشارکت 86 درصد). در بخش آگاهی از EBD،62/2 درصد، آگاهی متوسط، 26/8 درصد، آگاهی نامطلوب و تنها 11 درصد، آگاهی مطلوب داشتند. در زمینه‌ی سطح دانش EBD،7/3 نیمی دارای سطح دانش نامطلوب، 41/5 درصد با دانش متوسط و تنها درصد دارای سطح دانش مطلوب بودند. در ارزیابی سطح نگرش، 56/1 درصد، نگرش متوسط، 42/7 درصد، نگرش مطلوب و تنها 1/2 درصد، دارای نگرش نامطلوب بودند.
نتیجه گیری: با وجود نگرش مطلوب و آگاهی متوسط در زمینه‌ی EBD، سطح دانش و توانایی به کارگیری و استفاده‌ی بالینی از آن، در حد مطلوبی نیست و نیاز به یک برنامه‌ی آموزشی کاربردی احساس می‌گردد.
کلید واژه‌ها: دندان‌پزشکی مبتنی بر شواهد، آگاهی، دانش، نگرش.

عنوان مقاله [English]

Dental Students' Awareness, Knowledge and Attitude Towards Evidence-Based Dentistry

نویسندگان [English]

  • Mehran Taramsari 1
  • Bardia Vadiati 2
  • Niloofar Attaran Mashhadi 3
  • Maryam Bidar 4
  • Mahboobe Dehghani 5

1 Associate Professor, Dental Sciences Research Center, Department of Endodontics, School of Dentistry, Gilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.

2 Associate Professor, Department of Periodontics, School of Dentistry, Gilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.

3 Dental Student, School of Dentistry, Gilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.

4 Professor, Dental Research Center, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.

5 Assistant Professor, Dental Research Center, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.

چکیده [English]

Introduction: Evidence-based dentistry (EBD) is an approach to preserve the oral health through proper integration of scientific evidence and oral and medical conditions of the patient, clinical skills of the dentist, and the priorities of the patient. This research was conducted to study the awareness, self-assessed knowledge, and attitude towards EBD among dental students of the International Branch of Gilan University of Medical Sciences. 
Materials & Methods: In this cross-sectional survey, EBD questionnaires were distributed among 95 dental students. The questions included tree parts of awareness, self-assessed knowledge and attitude towards EBD. After collecting the questionnaires, data were analyzed with the statistical software. 
Results: A total of 82 students completed the questionnaires (a response rate of 86%). In the section on awareness of EBD, 62.2% of the subjects showed intermediate level, 26.8% had poor level and only 11% exhibited good level of awareness. In the section on knowledge about EBD, half of the students had poor knowledge, 41.5% showed average level, and only 7.3% exhibited good level of knowledge. In assessing the attitudes, 56.1% showed average, 42.7% exhibited good, and only 1.2% had poor attitude towards EBD. 
Conclusion: Despite good attitude and average level of awareness towards EBD, level of knowledge and ability of practical use is poor and a practical educational plan is needed.
Key words: Attitude, Awareness, Evidence-based dentistry, Knowledge. 

1. Khami MR, Jafari A, Mohtashamrad Z, Yazdani R, Moscowchi A, Akhgari E, et al. Awareness, knowledge and attitude of dental students of Tehran and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences about evidence-based dentistry. The Journal of Islamic Dental Association of IRAN 2012; 24(3): 251-8. [In Persian].
2. Dodson TB. Evidence-based medicine: its role in the modern practice and teaching of dentistry. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 1997; 83(2): 192-7.
3. Haron I, Sabti M, Omar R. Awareness, knowledge and practice of evidence‐based dentistry amongst dentists in Kuwait. Eur J Dent Educ 2012; 16(1): e47-e52.
4. Navabi N, Shahravan A, Pourmonajem S, Hashemipour MA. Knowledge and use of evidence-based dentistry among Iranian dentists. Sultan Qaboos Univ Med J 2014; 14(2): e223-e230.
5. Dehghani M, Bidar M, Movahhed T. Evaluation of awareness, knowledge and attitude towards evidence-based dentistry among dental students of Mashhad University of Medical Sciences. J Mashhad Dental School 2016; 40(1): 47-58. [In Persian].
6. Sarani A, Sarani M, Abdar ME, Abdar ZE. Awareness, knowledge, and attitude of dentistry students in Kerman towards evidence-based dentistry. Electron Physician 2016; 8(5): 2366-70.
7. Moeintaghavi M, Mokhtari MR, Lal Alizadeh F, Farazi F, Sohrabi M. Evaluation of evidence based dentistry knowledge and usage among postgraduate dental students of Mashhad Dental School in 2012-2013. J Mashhad Dental School 2014; 38(1): 61-70. [In Persian].
8. Sakaguchi R. Evidence-based dentistry: achieving a balance. J Am Dent Assoc 2010; 141(5): 496-7.
9. Rohani A, Akbari V, Moradian K. Assessment of information about evidence base medicine in specialist and family physicians of Yasooj University of Medical Sciences. IJME 2012; 11(7): 701-3. [In Persian].
10. Coleman BG, Johnson TM, Erley KJ, Topolski R, Rethman M, Lancaster DD. Preparing dental students and residents to overcome internal and external barriers to evidence-based practice. J Dent Educ 2016; 80(10): 1161-9.