طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزش سلامت دهان در بارداری برای دانشجویان مامایی دانشگاه اصفهان: مقدمه ای بر آموزش بین حرفه ای

نوع مقاله : مقاله‌های پژوهشی

نویسندگان

09134096638

10.48305/jids.2025.45096.0

چکیده

عنوان: طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزش سلامت دهان در بارداری برای دانشجویان مامایی دانشگاه اصفهان.
 مقدمه: در حال حاضر هیچ برنامه رسمی آموزشی در خصوص بهداشت دهان و دندان در دوره بارداری در برنامه‌های درسی مامایی در ایران وجود ندارد. این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزشی سلامت دهان در بارداری برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمسال اول و دوم 1401 ( هر نیمسال به طور جداگانه برنامه اجرا شد. ) انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی و سرشماری بر روی 81 دانشجوی کارشناسی مامایی انجام شد. پرسش‌نامه‌ای شامل حیطه‌های آگاهی، نگرش و عملکرد برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. پس از تکمیل پرسش‌نامه، کارگاه آموزشی برگزار و تغییرات میانگین نمره آگاهی و عملکرد قبل، بلافاصله و سه ماه پس از آموزش بررسی شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری t مستقل و تحلیل واریانس با سنجش‌های تکراری در سطح معناداری 5% انجام گردید.
یافته‌ها: از 81 دانشجوی مورد بررسی، 75 دانشجو شرکت کردند. بیشترین فراوانی مربوط به ترم پنجم (40%) بود. نتایج نشان داد که تغییرات معناداری در سطح آگاهی و عملکرد دانشجویان قبل، بعد و سه ماه پس از آموزش وجود دارد (p<0.001).
نتیجه‌گیری: کارگاه آموزشی سلامت دهان تأثیر مثبتی بر افزایش آگاهی و عملکرد دانشجویان مامایی داشته است. پیشنهاد می‌شود این برنامه در کوریکولوم رشته مامایی دانشگاه‌های مختلف گنجانده شود. همچنین، هزینه‌های درمانی یکی از موانع اصلی در اقدامات دندانپزشکی برای مادران باردار به‌شمار می‌رود.
کلیدواژه‌ها: آموزش، سلامت دهان، ماما

تازه های تحقیق

ریحانه فقیهیان: Google Scholar, PubMed

اطهر امید: Google Scholar, PubMed

الهام فقیهیان: Google Scholar, PubMed

شهناز کهن: Google Scholar, PubMed


عنوان مقاله [English]

Design, implementation, and evaluation of oral health education course in pregnancy for midwifery students of Isfahan university: an introduction to interprofessional education

چکیده [English]

Introduction: In Iran, there is no formal educational program on oral and dental health during pregnancy within midwifery curricula. Therefore, this study aims to design, implement, and evaluate an oral health training course for undergraduate midwifery students at Isfahan University of Medical Sciences in 1401.
Methods: This cross-sectional census study in 1401in Isfahan involved 75 undergraduate midwifery students. A validated questionnaire, previously used by Faghihian et al. in 2023, was distributed to assess awareness, attitude, and performance. Following the pre-test, a training course was conducted. Changes in awareness, attitude, and performance were measured immediately after and three months post-workshop. Data were analyzed employing independent t-tests and repeated-measures ANOVA at a 5% significance level.
Results: A significant increase in awareness was observed at all stages (p<0.001), with the highest performance level recorded three months post-workshop (p<0.001).
Conclusion: The oral health course significantly improved midwifery students' awareness and performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • oral health
  • midwifery