طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره‌ی آموزش سلامت دهان در بارداری برای دانشجویان مامایی دانشگاه اصفهان: مقدمه‌ای بر آموزش بین حرفه‌ای

نوع مقاله : مقاله‌های پژوهشی

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات دندانپزشکی، گروه دندانپزشکی کودکان، پژوهشکده‌ی تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 مرکز تحقیقات پزشکی، گروه آموزش پزشکی، پژوهشکده‌ی تحقیقات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 مرکز تحقیقات دندانپزشکی، گروه بیماری‌های دهان، فک و صورت، پژوهشکده‌ی تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 مرکز تحقیقات پرستاری مامایی، گروه بهداشت باروری، پژوهشکده‌ی تحقیقات پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

5 گروه رادیولوژی دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

10.22122/jids.v21.i1.0013

چکیده

مقدمه: ددر حال حاضر هیچ برنامه‌ی رسمی آموزشی در خصوص بهداشت دهان و دندان در دوره‌ی بارداری در برنامه‌های درسی مامایی در ایران وجود ندارد. این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره‌ی آموزشی سلامت دهان در بارداری برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 1401 انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی- تحلیلی، در سال 1401 در شهر اصفهان بر روی 75 دانشجوی کارشناسی مامایی انجام شد. این پرسش‌نامه‌ در سال 1401 روا و پایا شد که شامل حیطه‌های آگاهی، نگرش و عملکرد برای جمع‌آوری داده‌ها بود. پس از تکمیل پرسش‌نامه، کارگاه آموزشی برگزار و تغییرات میانگین نمره‌ی آگاهی، نگرش و عملکرد قبل، بلافاصله و سه ماه پس از آموزش بررسی شد. داده‌ها توسط آزمون‌های آماری Independent sample T-test و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر در سطح معنی‌داری 5 درصد تحلیل گردید.
یافته‌ها: انتایج نشان داد که تغییرات معنی‌داری در سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان قبل، بعد و سه ماه پس از آموزش وجود دارد (0/001 > P). بیشترین فراوانی نگرش، در رابطه با دو عامل هزینه‌های دندانپزشکی و عدم آگاهی مادران باردار از ضرورت مراجعه به دندانپزشکان بود که از نظر دانشجویان این دو عامل، مانع مراجعه‌ی مادر باردار به دندانپزشک می‌شوند.
نتیجه‌گیری: کارگاه آموزشی سلامت دهان، تأثیر مثبتی بر افزایش آگاهی و عملکرد دانشجویان مامایی داشته است.

تازه های تحقیق

ریحانه فقیهیان: Google Scholar, PubMed

اطهر امید: Google Scholar, PubMed

الهام فقیهیان: Google Scholar, PubMed

شهناز کهن: Google Scholar, PubMed

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design, Implementation, and Evaluation of Oral Health Education Course during Pregnancy for Midwifery Students of Isfahan University: An Introduction to Interprofessional Education

نویسندگان [English]

  • Reyhaneh Faghihian 1
  • Athar Omid 2
  • Elham Faghihian 3
  • Shahnaz Kohan 4
  • Fatemeh Rajabi 5
1 Dental Research Center, Department of Pediatric Dentistry, Dental Research Institute, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Department of Medical Education, Educational Development Center, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
3 Dental Research Center, Department of Oral Medicine, Dental Research Institute, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4 Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
5 Department of Oral & Maxillofacial Radiology, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Introduction: Currently, there is no formal educational program on oral and dental health during pregnancy in midwifery curricula in Iran. This study aimed to design, implement, and evaluate an oral health training course during pregnancy for undergraduate midwifery students at Isfahan University of Medical Sciences in 2022-2023.
Materials and Methods: This descriptive-analytical study was conducted in 2022-2023 in Isfahan on 75 undergraduate midwifery students. A validated questionnaire, previously in 2023, was distributed to assess awareness, attitude, and performance. After completing the pre-intervention questionnaire, an educational workshop was held. Changes in the mean scores of knowledge, attitude, and performance were assessed before, immediately after, and three months after the intervention. Data were analyzed using independent-samples t-test and repeated-measures ANOVA at a significance level of 5%.
Results: The results showed significant changes in the levels of knowledge, attitude, and performance among students before, immediately after, and three months after the intervention (P < 0.001). The most frequent concern, according to the students, was related to two factors: dental costs and pregnant mothers' lack of awareness about the necessity of dental visits. These two factors were perceived by students as preventing pregnant mothers from visiting dentists.
Conclusion: The educational workshop on oral health had a positive impact on improving the knowledge and performance of midwifery students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Oral health
  • Midwifery
  1. Vamos CA, Thompson EL, Avendano M, Daley EM, Quinonez RB, Boggess K. Oral health promotion interventions during pregnancy: a systematic review. Community Dent Oral Epidemiol 2015; 43(5): 385-96.
  2. Berkowitz RJ, Jordan HV. Similarity of bacteriocins of Streptococcus mutans from mother and infant. Arch Oral Biol 1975; 20(11): 725-30.
  3. Könönen E, Jousimies-Somer H, Asikainen S. Relationship between oral gram-negative anaerobic bacteria in saliva of the mother and the colonization of her edentulous infant. Oral Microbiol Immunol 1992; 7(5): 273-6.
  4. Petersen PE. World Health Organization global policy for improvement of oral health--World Health Assembly 2007. Int Dent J 2008; 58(3): 115-21.
  5. Faghihian R, Saied-Moallemi Z, Zakizade M, Faghihian E, George A, Abbasi S. Design, Implementation, and evaluation of educational program in oral health for midwives and other antenatal care providers in Iran. Iran J Nurs Midwifery Res 2023; 28(3): 305-11.
  6. Kloetzel MK, Huebner CE, Milgrom P, Littell CT, Eggertsson H. Oral health in pregnancy: educational needs of dental professionals and office staff. J Public Health Dent 2012; 72(4): 279-86.
  7. Amores-Esparza JM, Altamirano-Mora V, Villacís-Altamirano I, Montesinos-Guevara C. Breastfeeding and bottle-feeding as risk factors for dental caries and malocclusions in children with deciduous dentition: a scoping review. Journal of International Oral Health 2022; 14(5): 447-53.
  8. Panchanadikar NT, S A, Muthu MS, H S, Jayakumar P, Agarwal A. Breastfeeding and its association with early childhood caries - an umbrella review. J Clin Pediatr Dent 2022; 46(2): 75-85.
  9. Ajwani S, Sousa MS, Villarosa AC, Bhole S, Johnson M, Dahlen HG, et al. Process evaluation of the midwifery initiated oral health-dental service program: Perceptions of dental professionals. Health Promot J Austr 2019; 30(3): 333-43.
  10. Khozeimeh F, Tahani B, Abbasi F, Ghasemi S, Keshani F. Evaluation of knowledge and practice of general dentists and dental interns of Isfahan city about dental management of pregnant patient [in Persian]. Med J Tabriz Uni Med Sci 2023; 45(1): 77-87.
  11. Duff M, Dahlen HG, Burns E, Priddis H, Schmied V, George A. Designing an oral health module for the Bachelor of Midwifery program at an Australian University. Nurse Educ Pract 2017; 23: 76-81.
  12. Haber J, Dolce MC, Hartnett E, Savageau JA, Altman S, Lange-Kessler J, et al. Integrating oral health curricula into midwifery graduate programs: results of a us survey. J Midwifery Womens Health 2019; 64(4): 462-71.
  13. Dahlen HG, Johnson M, Hoolsema J, Norrie TP, Ajwani S, Blinkhorn A, et al. Process evaluation of the midwifery initiated oral health-dental service program: Perceptions of midwives in Greater Western Sydney, Australia. Women Birth 2019; 32(2): e159-e65.